Gå til innhold

Manglende/lav selvinnsikt. Kan det gjøres noe med?


Hodestups

Anbefalte innlegg

Har en i familien (person 1) som har problemer, oppfører seg asosialt så til de grader. 

Egentlig har jeg to (person 1 + person 2) som oppfører seg på nøyaktig samme måte, og det er her jeg kommer til poenget:

Person 1 ser at person 2 oppfører seg urimelig. At h@n ødelegger familien sin, ødelegger for ektefellen sin og rett og slett har tilegnet seg giftige personlighetstrekk de siste årene. 

Men person 1 er i nøyaktig samme båt selv; ødelegger familien sin, ødelegger for ektefellen sin og har i det siste tilegnet seg giftige personlighetstrekk - ser det bare ikke sjøl. Klarer ikke, det går ikke. Jeg har VIRKELIG prøvd å snu og vende på alt h@n sier og mener, og uttrykker, og viser - det går ikke. 

Finnes det noen triks som gir folk selvinnsikt så de kan bli bedre mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Elektronet skrev:

Nei selvinnsikt er noe man må utvikle av seg selv. 

Hvordan kan jeg hjelpe vedkommende å utvikle det, da? Det skal ikke stå på intelligensen... Men siden disse to er nært beslektet mistenker jeg at det kan være arvelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hodestups skrev:

Hvordan kan jeg hjelpe vedkommende å utvikle det, da? Det skal ikke stå på intelligensen... Men siden disse to er nært beslektet mistenker jeg at det kan være arvelig...

Man må jo få personen inn i en situasjon som gjør at de reflekterer over seg selv og hvordan de oppfører seg mot andre. Sånn bortsett fra å legge noe magisk i drinken hans så skal det godt gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elektronet skrev:

Man må jo få personen inn i en situasjon som gjør at de reflekterer over seg selv og hvordan de oppfører seg mot andre. Sånn bortsett fra å legge noe magisk i drinken hans så skal det godt gjøres. 

Heeeh.. ja.. Jeg har faktisk lykkes før på noen områder, men så blir det på en måte borte etter en stund. "Virkningen avtar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, dolmio skrev:

Få personen til å se seg selv utenfra, fra et fuglperspektiv.

Ja få personen til å se ned fra himmelen. Gud vil det. 

Anonymkode: b4447...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dolmio skrev:

Få personen til å se seg selv utenfra, fra et fuglperspektiv.

Eksempel på hvordan jeg kan gjøre det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det med jeg-følelsen å gjøre? Personen virker oppegående ellers, for meg (som har masse selvinnsikt) er det så utrolig fremmed. Jeg forstår ikke engang hvordan noen ikke klarer å se seg selv. 

Moren til denne personen er også sånn, akkurat likedan. Kan sitte i selskap og baksnakke folk som gjør sånn og sånn, og så gjør hun det samme😂

Men det kan jo ikke være håpløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvsagt få bedre selvinnsikt, men da må man først erkjenne at det foreligger et problem og man må jobbe hardt med det. Noen klarer det ikke på egen hånd. 

Jeg for eksempel har mye bedre selvinnsikt og refleksjonsevne nå enn for tre år siden. Jeg sa til min behandler i dag at måten jeg ser om jeg har hatt framgang er å tenke på hvor ofte og mye innlagt jeg var både her og der ++ før kontra nå og at jeg føler jeg sitter fast. Da sa hun at hun så stor forskjell på meg nå og for tre år siden. At jeg har lært meg å se ting utenfra, jeg har blitt bedre på å se ting i sammenheng og det er mulig å snakke og reflektere rundt nylige destruktive hendelser på en måte jeg ikke klarte før. For min del har jeg jo trengt mye hjelp for å utvikle meg så langt som jeg har. Hadde nok aldri klart det uten all den hjelpen. Og jeg er usikker på om familien min hadde kunnet hjulpet meg til det. 

Uansett er vel nøkkelordet at jeg har ønsket å gjøre endring og sakte, men sikkert over noen år så har jeg endret meg. Selv om jeg ikke har lagt merke til det selv. Så de du snakker om er jo nødt til å se at det er behov for en endring og det er en endring i seg selv og ikke omgivelsene. 

Før følte jeg at jeg var prisgitt omgivelsene i forhold til egne følelser og adferd. Nå vet jeg at jeg i stor grad er prisgitt meg selv og på den måten har jeg klart å endre meg en del. Selv om jeg enda har milelangt å gå. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...