Gå til innhold

Trygding fører til tidlig alzheimers?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste nettopp om dette i Aftenposten. Her står det: Å sørge for positiv stimulans i form av mentale utfordringer, sosial aktivitet og bruk av sansene har positive effekter på hukommelsen. Det å gå av med pensjon i selv selv er en risiko, og det å bo alene er overhodet ikke bra. 

Det er altså risikabelt å være ufør uten nettverk. 

Anonymkode: f5b45...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om jeg skal svare på spørsmålet i overskriften: fører trygding til tidlig alzheimers? Så avhenger det vel av hvordan en lever livet. Mange av de som er trygdet lever jo helt normale oppegående liv med venner, familie, barn og sydenturer og de burde jo selvsagt aldri vært trygdet i det hele tatt, men det får bli en annen diskusjon.. Mens de trygdede som faktisk er reellt syke og preget av sykdommen sin såpass mye at en ikke klarer å leve et vanlig oppegående liv og kun er hjemme alene helt isolert og ikke orker å gå ut døra de har nok større sjanse for å få tidlig demens.

Så svaret på spørsmålet ditt er at det avhenger av hvordan en lever livet, men trygdede er mer utsatt i og med at de fleste trygdede er nettopp.. syke.

Anonymkode: 89733...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste nettopp om dette i Aftenposten. Her står det: Å sørge for positiv stimulans i form av mentale utfordringer, sosial aktivitet og bruk av sansene har positive effekter på hukommelsen. Det å gå av med pensjon i selv selv er en risiko, og det å bo alene er overhodet ikke bra. 

Det er altså risikabelt å være ufør uten nettverk. 

Anonymkode: f5b45...56f

Jeg tenker at man har selv mye av ansvaret for å skape seg et aktivt og meningsfullt liv ut ifra egne forutsetninger og sin egen situasjon. Å dømme andre ut ifra hva de får til og ikke, synes jeg man skal holde seg for god til. Det synes jeg det dufter misunnelse av. Jeg synes det er flott at folk får til å ha aktive liv, og jeg overlater til legene og NAV å vurdere om de oppfyller de medisinske kravene til uføretrygd. Det er ikke min oppgave her i samfunnet.

Uføretrygd gis også til endel fysisk funksjonshemmede som ikke har hatt en reell mulighet til å komme inn på arbeidsmarkedet og disse har jo derfor et helt oppegående og normalt liv utenom sin funksjonsnedsettelse. Dette har muligens vært under endring nå de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...