Gå til innhold

Hvor dyrt bor du ? Leier du? Eller har du kjøpt bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

Ingen tvil om at bolig- og lånemarkedet ikke er spesielt nådig mot unge førstegangskjøpere og folk med lav inntekt. Forbrukslån med skyhøy rente kan man omtrent få kastet etter seg, men boliglån? Det må man oppfylle flere krav for å få. I mine øyne er det ganske skakkjørt. Jeg nok også vært leieboer om ikke skjebnen hadde vært med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Ingen tvil om at bolig- og lånemarkedet ikke er spesielt nådig mot unge førstegangskjøpere og folk med lav inntekt. Forbrukslån med skyhøy rente kan man omtrent få kastet etter seg, men boliglån? Det må man oppfylle flere krav for å få. I mine øyne er det ganske skakkjørt. Jeg nok også vært leieboer om ikke skjebnen hadde vært med meg. 

Det er sant. Boliglån er svært vanskelig å få men forbrukslån med kjempehøy rente er lett å få. 

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ganske heldig. Har jo absolutt ikke noen god inntekt. 

Jeg og min eks kjøpte hus i 2010 som vi pusset opp. Så etter bruddet fikk jeg med meg 500 000 kr. Med den egenkapitalen pluss 100% stilling på det tidspunktet så fikk jeg kjøpt meg leilighet. Ble deretter syk. Måtte av ulike grunner selge etter hvert, men da hadde jeg så lav inntekt at selv med da 800 000 i kapital så fikk jeg ikke nok lån til å ha råd til noe. Men i den forbindelse påminte bankdamen meg at jeg ved bruddet i 2016 ble anbefalt, og tegnet uføreforsikring. Dette hadde jeg helt glemt av. Så denne søkte jeg om å få utbetalt. Fikk først avslag på grunn av noe piss de påsto, men jeg sendte inn klage. Denne fikk jeg medhold i og endte opp med egenkapital på 2,2 mill. Så da fikk jeg 350 000 i lån. 

Jeg hadde nok blitt værende på leiemarkedet hadde det ikke vært for den forsikringen.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
6 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Ingen tvil om at bolig- og lånemarkedet ikke er spesielt nådig mot unge førstegangskjøpere og folk med lav inntekt. Forbrukslån med skyhøy rente kan man omtrent få kastet etter seg, men boliglån? Det må man oppfylle flere krav for å få. I mine øyne er det ganske skakkjørt. Jeg nok også vært leieboer om ikke skjebnen hadde vært med meg. 

Ikke nødvendigvis. Jeg søkte forbrukslån for ett par uker siden og fikk ikke. Derimot fikk jeg øke boliglånet, mye mer enn jeg trengte. Jeg økte da boliglånet litt. Nå har jeg gjeldsgrad på under 25% av boligen da, så det er jo stiller jo kanskje sterkt pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i enebolig. Lån er ca. 11000 pr. mnd. Strøm rundt 1000 pr mnd. normalt sett, Internett og TV ca. 1000. Kommunale avgifter ca. 5000 i halvåret tror jeg. Så 14000 pluss minus i mnd. da. 

Anonymkode: 76d1d...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Worrisome Plenty skrev:

Ikke nødvendigvis. Jeg søkte forbrukslån for ett par uker siden og fikk ikke. Derimot fikk jeg øke boliglånet, mye mer enn jeg trengte. Jeg økte da boliglånet litt. Nå har jeg gjeldsgrad på under 25% av boligen da, så det er jo stiller jo kanskje sterkt pga det.

Tror de er blitt strengere med forbrukslån. Før var det veldig enkelt å få slikt lån. Jeg har 3 lån. 2 forbrukslån og 1 kredittkort- lån. Rotete med 3 lån men jeg skal betale bort kredittkortlånet når feriepengene kommer. Og har planer om å betale ned mye av det andre relativt fort. Rentene er skyhøyt på et av lånene. 23,4 prosent... 

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de er blitt strengere med forbrukslån. Før var det veldig enkelt å få slikt lån. Jeg har 3 lån. 2 forbrukslån og 1 kredittkort- lån. Rotete med 3 lån men jeg skal betale bort kredittkortlånet når feriepengene kommer. Og har planer om å betale ned mye av det andre relativt fort. Rentene er skyhøyt på et av lånene. 23,4 prosent... 

Anonymkode: bc990...b02

Jeg har to kredittkort.  Et Norwegian kort som jeg bruker hele tiden og samler da poeng.  det har ca. 24% renter så jeg betaler det alltid opp hver måned.  Jeg hadde hatt et cresco kort i 10 - 20 år og der var det ca. 8% renter og det brukte jeg hvis jeg ikke kunne betale opp Norwegian kortet hver måned.  Nå har jeg vanlig kredittkort i banken min som har 15 - 16 % renter som jeg bruker i tilfeller jeg ikke kan betale helt opp hver måned.

Jeg skal flytte og mangler en del.  Jeg sjekket avbetalinger på møbler og det er opp mot 35% renter, så aldri i livet.  Da tar jeg det heller på kredittkortet hvis jeg ikke kan betale alt sammen med en gang.

Anonymkode: af5c8...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to kredittkort.  Et Norwegian kort som jeg bruker hele tiden og samler da poeng.  det har ca. 24% renter så jeg betaler det alltid opp hver måned.  Jeg hadde hatt et cresco kort i 10 - 20 år og der var det ca. 8% renter og det brukte jeg hvis jeg ikke kunne betale opp Norwegian kortet hver måned.  Nå har jeg vanlig kredittkort i banken min som har 15 - 16 % renter som jeg bruker i tilfeller jeg ikke kan betale helt opp hver måned.

Jeg skal flytte og mangler en del.  Jeg sjekket avbetalinger på møbler og det er opp mot 35% renter, så aldri i livet.  Da tar jeg det heller på kredittkortet hvis jeg ikke kan betale alt sammen med en gang.

Anonymkode: af5c8...6e6

35 prosent renter er helt sykt mye.  Fornuftig å betale tilbake med en gang det man låner av kredittkortet. Jeg har desverre ikke klart det. Men betaler tilbake alt når feriepengene kommer.  

 

Anonymkode: bc990...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...