Gå til innhold

Surrer med navn.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg surrer så mye med navn at det er rent pinlig. I dag klarte jeg det utroligste.

Da jeg ble sammen med kjæresten for snart 7 år siden,  så hendte det at jeg kaldte han med  x- mannens min sitt navn . Dette klarte jeg å snakke meg ganske greit ut av. Jeg ba han legge merke til i hvilke situsjoner jeg brukte min x- manns navn. Jo, det var kun når jeg var irritert nemlig 😛 Aldri ellers. 

Men i dag, jeg fatter ikke at det er mulig ! 

Min svigerfar var hos oss på grilling. Så sier jeg : - Du kan bare begynne å forskyne deg du ''Torleif'' 

Kjæresten : - Hvorfor sa du Torleif ? - Hvem er Torleif ? 

Jeg : Hæ ? Sa jeg Torleif ? Sa jeg virkelig det ? - Eh jo, Torleif er min x-svigerfar. Han døde for 20 år siden i år 2000. 

Hvordan er det med dere andre som var gift i mange år og som nå har nye partnere. Klarer dere å unngå slike blemmer ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ler så jeg griner 😂 Hvis det er noen trøst, heter jeg tidvis det samme som kusina mi, niesa mi, bikkja, og jeg har blitt kalt mormor. Så du er ikke alene om å rote med navn. Selv skulle jeg trene en fremmed hund her om dagen. Jeg har hørt navnet fryktelig mange ganger. Så kalte jeg henne inn, trente litt, lot henne løpe, skulle kalle inn på nytt, og da var det helt blankt. Hva pokker het den bikkja jeg nettopp har ropt navnet til. Det var litt flaut å spørre, men de vet jeg har adhd 😅 Jeg kunne nok klart å gjøre samme blemma som du gjorde. Og det er nok veldig bra at mamma og pappa fortsatt er gift, for mamma kunne nok rotet fælt med navn om hun hadde funnet seg en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger liten vekt på at min samboer forveksler mitt navn med sin forrige samboer. Jeg bare ler det bort. Jeg gjør til tider det samme med ham tilbake og det er faktisk en helt naturlig ting å gjøre, for det er slik hjernen vår fungerer - se lenken denne artikkelen, "Derfor blander du navn på de du er glad i". Jeg leste en lignende artikkel for 3-4 år siden, men tror den lå på Forskning.no. Jeg synes i hvert fall at noen brikker falt på plass når jeg leste den.

Hjernen bruker en teknikk for å huske navn slik jeg leser det og legger da navn i båser. Nåværende samboer og tidligere samboer skiller ikke hjernen vår på og derfor blir det krøll. Det å forveksle sine barns navn trekkes også frem i artikkelen. Jeg ser dette fenomenet særlig hos min far når han skal si navnet på noen i familien. Han ramser opp halve slekten på morssiden før han kommer til meg, og jeg tar det som tegn på at han liker oss alle sammen. Men det virker som om ikke alle benytter seg av denne måten å tenke på, for min mor har ingen tendenser til dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hvordan er det med dere andre som var gift i mange år og som nå har nye partnere. Klarer dere å unngå slike blemmer ?

Det er helt vanlig å surre litt med navn, jeg tror ikke jeg har blanet eksen og kjæresten, men ungene kaller jeg litt av hvert - med hverandres navn bl.a. og jeg har en gutt og en jente. :D Kjæresten hadde nok mobbet meg hemningsløst om jeg hadde kalt ham ved eksens navn og hatt det ustyrtelig morsomt med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Haha 😁 - akkurat den forvirringen var jo litt spesiell, men det er jo en viss logikk der, som Eva Sofie sier.

Jeg roter av og til med navnet på min svoger, han min søster er gift med. De har vært sammen i ca 22 år - men fremdeles kan jeg finne på å si "Torunn" og "Rolf" i stedet for "Torunn" og "Erik" 😁 (Hun var samboer med "Rolf i et par år for leeeeenge siden).

Min mor sier ofte navnet på sin søster når hun mener meg, og det har  hun alltid gjort (ikke koplet til at hun nå er gammel altså 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som artikkelen det ble linket til, påpeker, er det veldig vanlig med den "rolleblandingen". 

Mannen min brukte eksens navn på meg en del helt i starten, men jeg hadde absolutt ingen grunn til å være sjalu på henne, så det bare flirte vi bort.

Svigerforeldrene mine fikk en "attpåklatt". Da datteren vår var liten, hendte det relativt ofte at mannen min brukte denne lillesøsterens navn på henne. Typisk hadde datteren vår fått rollen som "lita jente i husstanden", for han blandet aldri inn navnet på storesøsteren sin. 

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Min mor sier ofte navnet på sin søster når hun mener meg, og det har hun alltid gjort

Det måtte søsteren min og jeg venne oss til også. Vi har navn som er litt sånn likt-klingende.

Jeg er selv veldig dårlig til å huske navn. Som noen av dere vet, husker jeg mye rart og unødvendig, men navn er vanskelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett kontroll på hva de i familien heter, men min mor ramser opp halve slekta, kvinner og menn, før hun kommer frem til riktig navn:

"Vil du har mer kaffe, Olav - Astrid - Arne......eh..... Grendel?" 

Hun har alltid vært sånn, og hun er ellers krystallklar i toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grendel skrev:

Jeg har stort sett kontroll på hva de i familien heter, men min mor ramser opp halve slekta, kvinner og menn, før hun kommer frem til riktig navn:

"Vil du har mer kaffe, Olav - Astrid - Arne......eh..... Grendel?" 

Hun har alltid vært sånn, og hun er ellers krystallklar i toppen. 

Åja - det var en fornøyelse å høre på min mor og mormor når de diskuterte hvem det kunne være som gikk forbi på veien, de var innom halve bygda før de omsider kom på riktig navn! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, laban skrev:

Mannen min brukte eksens navn på meg en del helt i starten, men jeg hadde absolutt ingen grunn til å være sjalu på henne, så det bare flirte vi bort.

Nei, ingen av oss heller har hatt noen grunn til å bli hverken sjalu eller få andre negative følelser pga. forveksling av navn.

Jeg har også lagt merke til at jeg kan finne på å gjøre det samme ift. PC-programmer eller apper til telefonen som har samme type funksjon. Jeg kan f.eks. ramse opp to-tre ulike nettlesere før jeg endelig kommer til den jeg skal frem til, men vet ikke om dette er snakk om samme "funksjon" i hjernen? Det er jo en viss form for assosiasjon, men ikke i form av at jeg har følelser for programmet slik man utvikler til et annet menneske (eksempelvis til familie, kjæreste og tidligere kjæreste, barn osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min kusine kunne gå et helt skoleår og fremdeles ikke vite navnet på alle i klassa. 
 

Mamma kaller ofte søsteren min mitt navn. Søsteren min blir irritert og sier «jeg heter ikke Camilla». 
 

Jeg har også vært slik når jeg har kommet på nye steder. Startet i ny jobb eller klasse. Særlig når folk har dobbeltnavn sliter jeg. «Hva het du igjen?» ja det er pinlig. 
Men ganske normalt.

Jeg glemmer fort ansikter også dersom personen ikke er viktig for meg. Servert til feil kunde en gang i blandt fordi de gikk i identiske klær og hadde lik hårsveis!!! I tillegg hr jeg opplevd kunder komme tilbake og si «jeg var jo her for 5 min siden».   Drt er egentlig mer pinlig enn å ikke huske navn. 

Anonymkode: b73b0...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, Grendel skrev:

Jeg har stort sett kontroll på hva de i familien heter, men min mor ramser opp halve slekta, kvinner og menn, før hun kommer frem til riktig navn:

"Vil du har mer kaffe, Olav - Astrid - Arne......eh..... Grendel?" 

Hun har alltid vært sånn, og hun er ellers krystallklar i toppen. 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 timer siden, Lillemus skrev:

Det er helt vanlig å surre litt med navn, jeg tror ikke jeg har blanet eksen og kjæresten, men ungene kaller jeg litt av hvert - med hverandres navn bl.a. og jeg har en gutt og en jente. :D Kjæresten hadde nok mobbet meg hemningsløst om jeg hadde kalt ham ved eksens navn og hatt det ustyrtelig morsomt med det!

Svigerfar lo av det heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke huske å ha sagt feil navn på verken nåværende eller forrige mann. Men jeg husker eksen sa navnet på hun før meg igjen et par ganger i starten. Det gjorde meg ingenting. Verre var det at han noen ganger, i irritasjon, kunne finne på å tiltale meg som «modern», som var det han kalte morra si. 😂

Ellers har jeg også i likhet m flere her vokst opp med en mor som byttet om navnene på oss barna. 
 

Mine navnefeil nå består oftest i å bytte om navnene på hunden og katten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ofte blandet eks-samboer og kjæresten sitt navn. Ofte sagt eks-samboer sitt navn til kjæresten.  😅

Anonymkode: 499c4...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er normalt å surre med navn altså. Alle i min familie gjør det av og til. Bestemor også. Kalte meg navnet på mamma osv. 
 

Men det mest pinlige er når du ikke husker hvordan folk ser ut. Den gangen på restaurant så serverte jeg øl til en som ikke hadde bestilt fordi han hadde identiske klær og hårsveis som han som hadde bestilt. Så kommer han som egentlig skulle ha ølen og etterlyser den. Så sa jeg at jeg nettopp hadde servert han, men ser dit jeg serverte og der sitter jo han andre. Jaja, han ble nok glad for å få en øl gratis. 🍺

Anonymkode: b73b0...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...