Gå til innhold

Akutt vondt i ryggen!


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg har hjemmekontor. Skulle inn på vaskerommet og sette på ny vask nå i en liten pause. Bøyde meg ned for å ta ut tøyet jeg hadde vasket i går, oppi i balje. Og helt plutselig gjorde det bare SÅ vondt på venstre side i korsryggen! Jeg krøket meg sammen og brukte et par minutter på å få reist meg opp. Fikk ropt på mannen, og han hjalp meg inn til ei seng. La meg først på siden. Det slapp når jeg slappet av. Skulle så vri meg over på ryggen, og det var SÅ vondt! Men nå når jeg ligger helt stille,  er det nesten helt borte.

Hva i all verden er dette? I går holdt jeg på hele dagen å male hus - opp og ned i stige og stillas, kjente ingenting da. Har riktignok hatt noe liknende før, men det er mange år siden. Kjenner ingenting nedover beina. 

Så nå ligger jeg her på mitt hjemmekontor og er litt redd... Tviler på at jeg får jobbet så mye i dag ☹

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har smerter nedover i beina, kan det være lumbago/hekseskudd. Det er ufarlig, men fryktelig vondt! Ta smertestillende og prøv å bevege deg litt når det kjennes litt bedre. 

Jeg ålte meg bort til døra for å slippe inn mannen min da jeg hadde det, men klarte ikke å reise meg opp for å låse opp døra 😳

Mange gode tips og forklaringer på nett, du kan jo se om du kjenner det igjen i beskrivelsene. God bedring! 

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, påskelilje skrev:

Hva i all verden er dette? I går holdt jeg på hele dagen å male hus - opp og ned i stige og stillas, kjente ingenting da. Har riktignok hatt noe liknende før, men det er mange år siden. Kjenner ingenting nedover beina. 

Lumbago eller godt, gammeldags hekseskudd. Du skal bøye deg i beina når du løfter vet du, ikke i ryggen! Ufarlig, men veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Lumbago eller godt, gammeldags hekseskudd. Du skal bøye deg i beina når du løfter vet du, ikke i ryggen! Ufarlig, men veldig vondt.

Jeg løftet ikke. Jeg bare veltet tøyet ned i balja. Skulle til å legge i nytt og vred meg mot venstre for å se om det var mer som skulle med. Jeg satt på huk eller kne, ikke med bøyd rygg.

Skal lese om hekseskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
15 minutter siden, adhoc skrev:

Hvis du ikke har smerter nedover i beina, kan det være lumbago/hekseskudd. Det er ufarlig, men fryktelig vondt! Ta smertestillende og prøv å bevege deg litt når det kjennes litt bedre. 

Jeg ålte meg bort til døra for å slippe inn mannen min da jeg hadde det, men klarte ikke å reise meg opp for å låse opp døra 😳

Mange gode tips og forklaringer på nett, du kan jo se om du kjenner det igjen i beskrivelsene. God bedring! 

Uff, kjenner igjen det der, selv om jeg klarte å reise meg  Skal lese om hekseskudd og lumbago. Har planlagt å male mer i morgen 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg har hjemmekontor. Skulle inn på vaskerommet og sette på ny vask nå i en liten pause. Bøyde meg ned for å ta ut tøyet jeg hadde vasket i går, oppi i balje. Og helt plutselig gjorde det bare SÅ vondt på venstre side i korsryggen! Jeg krøket meg sammen og brukte et par minutter på å få reist meg opp. Fikk ropt på mannen, og han hjalp meg inn til ei seng. La meg først på siden. Det slapp når jeg slappet av. Skulle så vri meg over på ryggen, og det var SÅ vondt! Men nå når jeg ligger helt stille,  er det nesten helt borte.

Hva i all verden er dette? I går holdt jeg på hele dagen å male hus - opp og ned i stige og stillas, kjente ingenting da. Har riktignok hatt noe liknende før, men det er mange år siden. Kjenner ingenting nedover beina. 

Så nå ligger jeg her på mitt hjemmekontor og er litt redd... Tviler på at jeg får jobbet så mye i dag ☹

Du beskriver vanlig "akutt rygg" (som har mange betegnelser, bla kink i ryggen, hekseskudd, låsning). Gjør ordentlig vondt, men er sjelden farlig. Lurt å ise ned ryggen jevnlig, og så gradvis komme i gang med å bevege deg. Hvis du ikke klarer å gå, så kan det være lurt å krabbe litt i begynnelsen. 

Tar ofte 5-7 dager å bli bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Følg det gode, gamle jungelordet "ikke sitte, ikke stå, bare ligge eller gå". Anbefaler i likhet med frosken ising (frosne erter el.l. pakka inn i et kjøkkenhåndkle. 20 min. på av gangen, gjenta hver time). Store doser Ibux har alltid funka på meg, 600 mg av gangen (hvis du kan ta det). God bedring, og dropp malinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that, flere ganger.

 

Beste er å få en hastelime hos kiropraktor eller naprapat. Mens du venter på timen skal du vekselvis gå en tur (15 min) og ligge på ryggen og ise ned området, før du går ut igjen etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
3 timer siden, frosken skrev:

Du beskriver vanlig "akutt rygg" (som har mange betegnelser, bla kink i ryggen, hekseskudd, låsning). Gjør ordentlig vondt, men er sjelden farlig. Lurt å ise ned ryggen jevnlig, og så gradvis komme i gang med å bevege deg. Hvis du ikke klarer å gå, så kan det være lurt å krabbe litt i begynnelsen. 

Tar ofte 5-7 dager å bli bra. 

5-7 dager?! Uff, dette har jeg ikke tid til. Leier stillas... Neida, skjønner at jeg må lytte til kroppen. Lå 3 timer der det var fryktelig vondt å barw røre seg. Krekte meg så opp og har gått litt rundt i huset. Vondt å sitte, så jeg ligger eller går. Skal ise ned, glemte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
34 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Følg det gode, gamle jungelordet "ikke sitte, ikke stå, bare ligge eller gå". Anbefaler i likhet med frosken ising (frosne erter el.l. pakka inn i et kjøkkenhåndkle. 20 min. på av gangen, gjenta hver time). Store doser Ibux har alltid funka på meg, 600 mg av gangen (hvis du kan ta det). God bedring, og dropp malinga!

Tok ibux (400 mg) for et par timer siden. Vet ikke helt om det hjalp. Men skal finne noe veganmat😅 i frysen og legge på 😁

Kjipt med en sånn dag. Har ikke klart å sitte m pc, så jeg måtte ringe sjefen og si at jeg er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly
1 time siden, påskelilje skrev:

Tok ibux (400 mg) for et par timer siden. Vet ikke helt om det hjalp. Men skal finne noe veganmat😅 i frysen og legge på 😁

Kjipt med en sånn dag. Har ikke klart å sitte m pc, så jeg måtte ringe sjefen og si at jeg er syk.

Dette er det eneste formålet veganmat duger til. 🙄 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Dette har jeg gjort flere ganger og det er nok bevegelsen du gjorde i går som er årsaken. 

Kun en gang har jeg vært helt hjelpeløs og det var i november i fjor. Hadde jeg ikke hatt folk rundt meg da, vet jeg ikke hva som hadde skjedd. Jeg hadde ikke selv mulighet til å hente mobilen for å ringe etter hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
16 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Dette er det eneste formålet veganmat duger til. 🙄 😂

Vel... du om det 😁

men frossen spinat funket bra det 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
7 timer siden, Ekstra skrev:

Been there, done that, flere ganger.

 

Beste er å få en hastelime hos kiropraktor eller naprapat. Mens du venter på timen skal du vekselvis gå en tur (15 min) og ligge på ryggen og ise ned området, før du går ut igjen etc. 

Det er heldigvis bedre i kveld ift i formiddag. Klarte å sitte mens jeg spiste,  ellers har jeg vekslet mellom å ligge på rygg, mage og siden, gå rundt innr, tøye litt. Men vondt hver gang jeg skal reise meg. Har iset ned flere ganger i ettermiddag og kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...