Gå til innhold

I barns journal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor detaljert kan et barns lege skrive om en forelders psykiske helse i barnets journal? Trenger det stå om "hendelser" eller hvordan tilstanden har vært en periode da barnet uansett var hos den andre forelderen?

Anonymkode: 05f47...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor detaljert kan et barns lege skrive om en forelders psykiske helse i barnets journal? Trenger det stå om "hendelser" eller hvordan tilstanden har vært en periode da barnet uansett var hos den andre forelderen?

Anonymkode: 05f47...45d

Hvorfor skulle legen skrive om din helse i barnets journal? Det vil jo kun være aktuelt dersom det er barnet som har et problem som legen skal forsøke å hjelpe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, frosken skrev:

Hvorfor skulle legen skrive om din helse i barnets journal? Det vil jo kun være aktuelt dersom det er barnet som har et problem som legen skal forsøke å hjelpe 

Ja, det er selvfølgelig når barnet har et problem. Forstår at familiehistorie og psykososiale faktorer har noe for seg å ta med i journalen, men hvor detaljert? Man blir jo på en måte utlevert til den andre forelderen som har rett til innsyn i barnets journal.

Anonymkode: 05f47...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er selvfølgelig når barnet har et problem. Forstår at familiehistorie og psykososiale faktorer har noe for seg å ta med i journalen, men hvor detaljert? Man blir jo på en måte utlevert til den andre forelderen som har rett til innsyn i barnets journal.

Anonymkode: 05f47...45d

Jeg håpet det var slutt på at foreldre hadde tilgang på sine egne barns psykiatriske jourunaler. For et par år siden husker jeg at jeg leste et par oppslag bl.a. på NRK ang. dette og tenkte at "dette må det bli slutt på av hensyn til barna", men slik har det tydeligvis ikke gått til.

"Barn blir ikke trygge med åpen elektronisk journal" og "Vil nekte foreldre å "surfe" i barnas psykiatrijournal".

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er greit å skrive diagnose, og at jeg hatt noen innleggelser, men er det opplysningsplikt om å skrive nøyaktig NÅR man var lagt inn, når barnet uansett var på ferie med far den perioden? Står i henvisning til BUP. De gjorde den utilgjengelig på Helsenorge, men det står jo fortsatt i fastlegejournalen. Synes det er brudd på taushetsplikt, men hvis det kommer inn under meldeplikt, så..

Anonymkode: 05f47...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg håpet det var slutt på at foreldre hadde tilgang på sine egne barns psykiatriske jourunaler. For et par år siden husker jeg at jeg leste et par oppslag bl.a. på NRK ang. dette og tenkte at "dette må det bli slutt på av hensyn til barna", men slik har det tydeligvis ikke gått til.

"Barn blir ikke trygge med åpen elektronisk journal" og "Vil nekte foreldre å "surfe" i barnas psykiatrijournal".

Ble enig da jeg leste linken.

Anonymkode: 05f47...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...