Gå til innhold

Depresjon, det er jo bare tanker...så hvordan kalle det en sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er ikke for å gjøre narr. Jeg lider selv av moderat depresjon. Men noen ganger tror jeg kanskje vi bruker ordet litt feil. 
Noen sier at det er å føle ingenting, noen sier at det er å føle sorg konstant. Jeg har vært mest på sistnevnte. Men det er tanker.... 

Kan man ikke tenke seg frisk? Jeg har brukt rusmidler men sluttet. Det er kobraer hvordan rusmidler kan få deg positiv på dagen.... så da må de tilføre noe du mangler da? Noen tanker her?

Anonymkode: 390a8...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Depresjon er jo en kjemisk ubalanse i hjernen, så det er mye mer enn en spiral av bare triste og negative tanker... Hvordan skulle ellers medisiner ha hjulpet? Medisiner har jo ikke innvirkning på tankene :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Depresjon er jo en kjemisk ubalanse i hjernen, så det er mye mer enn en spiral av bare triste og negative tanker... Hvordan skulle ellers medisiner ha hjulpet? Medisiner har jo ikke innvirkning på tankene :)

Jo det gjør de. De kan redusere tankekjør, det er fascinerende at de kan holde unna negative tanker. 
Når jeg har ruset meg har negative tanker blitt borte. 

Så da lurer jeg på om jeg egentlig har depresjon? Jeg har vært himla negativ. Overbevist om at jeg er misslykket og derfor manglende glede over å få være i live. Ingen evne til å se det som er positivt. Etter medisiner ble dette redusert, men jeg må likevel lære å fungere uten å bruke ting. 

Anonymkode: 390a8...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det kun handler om tanker. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse og det er ikke sånn at jeg har bedre tanker i perioder også endrer tankene seg slik at jeg blir deprimert. Jeg får selvsagt tyngre tanker når jeg er alvorlig deprimert, men selve depresjonen kommer i bølger jevnt og trutt uavhengig av hvordan jeg tenker. Blir for eksempel veldig påvirket av årstid, stress, mangel på søvn og vonde livsopplevelser.

Det at man blir akutt bedre av å ruse seg på enkelte rusmidler viser jo nettopp det at det har ikke kun med tanker å gjøre. Rusmidler påvirker kjemien i hjernen. 

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg vil ikke si det kun handler om tanker. Jeg har tilbakevendende depressiv lidelse og det er ikke sånn at jeg har bedre tanker i perioder også endrer tankene seg slik at jeg blir deprimert. Jeg får selvsagt tyngre tanker når jeg er alvorlig deprimert, men selve depresjonen kommer i bølger jevnt og trutt uavhengig av hvordan jeg tenker. Blir for eksempel veldig påvirket av årstid, stress, mangel på søvn og vonde livsopplevelser.

Det at man blir akutt bedre av å ruse seg på enkelte rusmidler viser jo nettopp det at det har ikke kun med tanker å gjøre. Rusmidler påvirker kjemien i hjernen. 

 

Ja og dette er interessant. Nå er det alkohol jeg har brukt. Startet med festing. Å drikke alene var uaktuelt, da jeg tenkte at det er slik alkoholikere gjør. Det var i voksen alder at jeg gradvis utviklet alkoholproblemer. Startet alltid med turing. Jeg ble sittende oppe og fortsette. Skamfullt, men så behagelig. Etter hvert begynte jeg å drikke alene. Jeg ble avslappet, tankekjøret forsvant og jeg begynte å huske ting jeg hadde glemt og la masse planer. 
Dagen derpå var jeg veldig sliten og trett. Som å være syk på en måte. Jeg blir dårlig av å bare skrive om det. Jeg har ikke rørt alkohol det siste året og savner det ikke. Jeg blir dårlig bare noen tar et glass vin til maten. Det smaker ikke godt, det føles ikke godt. 
Men nå gjør alkohol mer enn å gi deg lykkerus da. Det forgifter cellene, levera jobber på sprengt, du dehydreres og alt får du svi for når du våkner neste dag. I tillegg har jeg alltid hatt masse vonde drømmer på alkohol. Og søvnkvaliteten på alkohol er så dårlig at du nesten kan regne det som å ikke sove. Nei jeg blir dårlig av å skrive om dette. 
 

Har gått totalt upåvirket av noen ting i mange år etter jeg sluttet med alkohol. Men hadde små Glimt av glede og dette har vært veldig påvirket av ytre faktorer. Har stort sett vært sur, flau over meg selv, følt meg misslykket, som en byrde, at ingen bryr seg osv. 
 

Så har jeg nylig startet på medisiner som inneholder amfetamin. Ikke store doser og jeg tar dem ikke hver dag. Det er mye placebo effekt her. Du kan tro dagen er dårlig fordi du ikke tok pilla di. Men jeg velger å tenke at det er Ok å ha en middels dag. Dette evnet jeg ikke før. Men de negative tankene er betydelig redusert og jeg har stabilt humør. Og snakker lettere med folk. 

 

Og ja, jeg er som deg. Veldig værpåvirket. Sol gir meg energi, overslyet og varmt vær det samme, torden og lyn elsker jeg pga lydene og temperaturen. Men ofte blir det lavtrykk da og da blir jeg veldig trett. 
Høsten lukter godt. Jeg liker høsten, men det er en litt stressende mnd. Det er da alle starter med noe nytt. Nye studier, nytt skoletrinn og folk har da gått videre. Vinteren er fin når den er hvit. Men det er alltid min verste årstid. Alt er tyngre å bære. Blir trettere og det kreves så mye mer disiplin å stå opp om dagen. Verste er når man blir liggende og slumre så står du opp når det begynner å bli mørkt ute. Går rundt som en zombie. Det er også så grusomt kaldt og jeg er kald. Går i boblebuksa hele tiden. 
 


 

 

Anonymkode: 390a8...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og dette er interessant. Nå er det alkohol jeg har brukt. Startet med festing. Å drikke alene var uaktuelt, da jeg tenkte at det er slik alkoholikere gjør. Det var i voksen alder at jeg gradvis utviklet alkoholproblemer. Startet alltid med turing. Jeg ble sittende oppe og fortsette. Skamfullt, men så behagelig. Etter hvert begynte jeg å drikke alene. Jeg ble avslappet, tankekjøret forsvant og jeg begynte å huske ting jeg hadde glemt og la masse planer. 
Dagen derpå var jeg veldig sliten og trett. Som å være syk på en måte. Jeg blir dårlig av å bare skrive om det. Jeg har ikke rørt alkohol det siste året og savner det ikke. Jeg blir dårlig bare noen tar et glass vin til maten. Det smaker ikke godt, det føles ikke godt. 
Men nå gjør alkohol mer enn å gi deg lykkerus da. Det forgifter cellene, levera jobber på sprengt, du dehydreres og alt får du svi for når du våkner neste dag. I tillegg har jeg alltid hatt masse vonde drømmer på alkohol. Og søvnkvaliteten på alkohol er så dårlig at du nesten kan regne det som å ikke sove. Nei jeg blir dårlig av å skrive om dette. 
 

Har gått totalt upåvirket av noen ting i mange år etter jeg sluttet med alkohol. Men hadde små Glimt av glede og dette har vært veldig påvirket av ytre faktorer. Har stort sett vært sur, flau over meg selv, følt meg misslykket, som en byrde, at ingen bryr seg osv. 
 

Så har jeg nylig startet på medisiner som inneholder amfetamin. Ikke store doser og jeg tar dem ikke hver dag. Det er mye placebo effekt her. Du kan tro dagen er dårlig fordi du ikke tok pilla di. Men jeg velger å tenke at det er Ok å ha en middels dag. Dette evnet jeg ikke før. Men de negative tankene er betydelig redusert og jeg har stabilt humør. Og snakker lettere med folk. 

 

Og ja, jeg er som deg. Veldig værpåvirket. Sol gir meg energi, overslyet og varmt vær det samme, torden og lyn elsker jeg pga lydene og temperaturen. Men ofte blir det lavtrykk da og da blir jeg veldig trett. 
Høsten lukter godt. Jeg liker høsten, men det er en litt stressende mnd. Det er da alle starter med noe nytt. Nye studier, nytt skoletrinn og folk har da gått videre. Vinteren er fin når den er hvit. Men det er alltid min verste årstid. Alt er tyngre å bære. Blir trettere og det kreves så mye mer disiplin å stå opp om dagen. Verste er når man blir liggende og slumre så står du opp når det begynner å bli mørkt ute. Går rundt som en zombie. Det er også så grusomt kaldt og jeg er kald. Går i boblebuksa hele tiden. 
 


 

 

Anonymkode: 390a8...b65

Så flink du er som har klart å kuttr ut alkoholen når den ble et problem for deg. Det er det ikke alle som klarer altså. :)

Middels dager er helt naturlig for alle av oss. Jeg tenker at en middels dag er en god dag. Etter mitt barometer i hvert fall. Det er jo uansett bra at du kjenner medisinen hjelper deg. Ingenting er jo bedre enn det. 

Føler du det har blitt lettere å føle at livet har mening? Da jeg ruset meg så forsvant både fortid og framtid. Jeg levde i øyeblikket og bekymret meg ikke for noe. Måtte selvsagt slutte å ruse meg, men det er vel akkurat det der som gjør at jeg til tider savner det. Lurer på hvordan jeg hadde respondert på å gå på en terapeutisk dose ADHD-medisin i medisinsk øymed. 

Jeg tror mange kunne hatt positiv effekt av det selv om man ikke har ADHD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Glitter skrev:

Så flink du er som har klart å kuttr ut alkoholen når den ble et problem for deg. Det er det ikke alle som klarer altså. :)

Middels dager er helt naturlig for alle av oss. Jeg tenker at en middels dag er en god dag. Etter mitt barometer i hvert fall. Det er jo uansett bra at du kjenner medisinen hjelper deg. Ingenting er jo bedre enn det. 

Føler du det har blitt lettere å føle at livet har mening? Da jeg ruset meg så forsvant både fortid og framtid. Jeg levde i øyeblikket og bekymret meg ikke for noe. Måtte selvsagt slutte å ruse meg, men det er vel akkurat det der som gjør at jeg til tider savner det. Lurer på hvordan jeg hadde respondert på å gå på en terapeutisk dose ADHD-medisin i medisinsk øymed. 

Jeg tror mange kunne hatt positiv effekt av det selv om man ikke har ADHD. 

Det gikk ikke så langt at jeg ble alkoholiker. Men det ble usunt. Og jeg merket et kroppslig forfall på rekordtid. Du får mye vann i kroppen, du blir dvask og har ikke overskudd til å trene etter en kveld/natt på fylla. Er det slik jeg skal se ut? Tenkte jeg. Ikke at jeg ble annerledes over natta, men jeg følte meg så usprek! Skal da ikke måtte gå rundt usprek for å ha selvtillit og energi. Vel, energien var der kun når jeg var påvirket. Alle planene jeg la i fylla hadde jeg ikke ork å tenke på engang når jeg var edru, pga utmattelsen alkoholen ga. Nei fy faen. Jeg blir dårlig på vegne av folk som tar et glass vin til maten. 🤢 

En middels dag for meg er også en god dag. I hvertfal slik en middel dag er nå, i forhold til før. Da kunne en middels dag nesten gi meg følelse av ekstase. Kroppen bruker masse energi på å være lykkelig, så det er vel derfor vi har middels dager for det meste. 
 

Ja jeg føler mye mer at livet har mening. Jeg er våken på en annen måte. Men jeg tenker over langtidsvirkninger. Jeg vil ikke at hjernen min skal kollapse heller. Jeg tror ikke den gjør det så lenge jeg bruker medisinen vettugt. Jeg bruker den ikke hver dag. Fordi jeg vil kjenne at jeg Kan fungere uten. 
 

Jeg vet ikke hva som vil skje om folk uten adhd. Nå tenker jeg at jeg ikke har alvorlig grad av adhd, så jeg KAN være feildiagnotisert. Men jeg fikk nå engang medisiner. Og livet ble bedre. 

Anonymkode: 390a8...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Eva Sofie skrev:

Depresjon er jo en kjemisk ubalanse i hjernen

Hvordan måler man dette?

Anonymkode: ce9d7...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan måler man dette?

Anonymkode: ce9d7...789

Det lurer jeg også på. Da min depresjon har kommet av mye ytre faktorer. Men så er det litt høna eller egget. Negative tanker kommer, men kommer de fordi jeg ble deprimert eller er det tankene som gjør meg negativ? 

Anonymkode: 390a8...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan måler man dette?

Anonymkode: ce9d7...789

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror man kan se redusert hjerneaktivitet på MR hos deprimerte mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Depresjon er jo en kjemisk ubalanse i hjernen, så det er mye mer enn en spiral av bare triste og negative tanker... Hvordan skulle ellers medisiner ha hjulpet? Medisiner har jo ikke innvirkning på tankene :)

For noen så er depresjon bare en ubalanse i hjernen. Hos bipolare f.eks.

Men for andre så er man faktisk deprimert av en veldig grunn. Selv så har jeg vært ufør hele livet mitt. Har 0 venner. Aldri hatt kjæreste og kommer aldri til å få det. (Dette pga andre diagnoser). Men kom ikke her å si at jeg er deprimert kun fordi jeg har en kjemisk ubalanse i hjernen.. hvem som helst hadde blitt deprimert om de levde mitt liv☺ Jeg har 0 livskvalitet og 0 sosialt liv.

Anonymkode: 15177...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror man kan se redusert hjerneaktivitet på MR hos deprimerte mennesker. 

 Her står det noe om det: https://www.webpsykologen.no/artikler/depresjon-og-medisiner/

Sitat

 

Uttrykket, ”kjemisk ubalanse”, brukes ofte for å beskrive ”ustabil” fungering i forhold til forskjellige nivåer av disse nevrotransmitterne. 

Dette kan imidlertid være et ganske misvisende uttrykk siden det ikke finnes en ”balanse” man kan måle, bortsett fra en reduksjon av symptomer. Fraværet av depresjon er dermed uttrykk for en “god balanse”, mens tilstedeværelse av depressive symptomer kan være et uttrykk for en “ubalanse” i menneskets nevrokjemi. Dette er viktig fordi, i motsetning til blodsukkernivået (ett enkelt målbart nummer), så må man være en utdannet profesjonell behandler for å kunne vurdere individuelle pasienter og den eventuelle effekten av medikamentell behandling.

Den omtale ”kjemiske ubalansen” er altså ikke synlig på måleinstrumenter, men må utredes på bakgrunn av en klinisk vurdering som bygger på godt kjennskap til depresjon og differensialdiagnostiske overveielser.

 

Anonymkode: ce9d7...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For noen så er depresjon bare en ubalanse i hjernen. Hos bipolare f.eks.

Men for andre så er man faktisk deprimert av en veldig grunn. Selv så har jeg vært ufør hele livet mitt. Har 0 venner. Aldri hatt kjæreste og kommer aldri til å få det. (Dette pga andre diagnoser). Men kom ikke her å si at jeg er deprimert kun fordi jeg har en kjemisk ubalanse i hjernen.. hvem som helst hadde blitt deprimert om de levde mitt liv☺ Jeg har 0 livskvalitet og 0 sosialt liv.

Anonymkode: 15177...8d8

Jeg skal da ikke påstå skråsikkert her det ene eller det andre, men jeg vil tenke at du har fått en kjemisk ubalanse i hjernen pga. ytre faktorer, noe som ikke trenger være tilfelle hos de med eksempelvis bipolar lidelse og tilbakevendende depressiv lidelse. Like fullt en kjemisk ubalanse eller forklarer du din depresjon annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ble fortalt av en psykiater at jeg kunne se på depresjon som en form for signal fra hjernen om at den ikke har det bra, siden det ikke er mulig å fysisk føle smerte i hjernen. Synes det var en forklaring som gir mening for meg. 

Anonymkode: 4eb5d...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan måler man dette?

Anonymkode: ce9d7...789

Det går ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det er bare tanker, så fysisk utmatta som en kan føle seg. Kanskje noen depresjoner handler mer om tanker enn andre.

Anonymkode: 3c732...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er bare tanker, så fysisk utmatta som en kan føle seg. Kanskje noen depresjoner handler mer om tanker enn andre.

Anonymkode: 3c732...736

Word

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Depresjon er en sykdom. Ikke direkte fysisk, men en psykisk en. Og psykisk helse er ekte, og veldig viktig. psyken påvirker fysisk helse, og omvendt. Opplevelsen av en depresjon vil ha like mange variasjoner som det er mennesker i verden. Eller dyr, for dyr kan bli deprimerte og.  Et eksempel på sammenheng mellom psykisk og fysisk helse er dette: Jeg personlig er skuffet over det jeg har lest av holdninger her. Som at problemer som fører til selvmord ikke er virkelig. Fant det i en annen tråd og ble rystet og skuffet. Optimalt hadde jeg ønsket jeg kunne skrive mer om det, og diskutert i lange baner ettersom mange tydeligvis har behov for informasjon. Problemet er at min fysiske helse og energi er noe dårlig på grunn av problemer med bl.a. depresjon. 

Et annet eksempel er: hvis noen sier noe sårende til deg, noe som gjør at du blir lei deg, kanskje det går utover selvbildet og tanker du har om deg selv. Den følelsen er din psykiske helse som sier at noe er galt, en slags skade. En skade på den fysiske helsen, som et brukket bein, er lett å se og lett å ha medfølelse for. men bare fordi man ikke kan se skaden, betyr ikke det at den ikke er gjort. 

Anonymkode: f9e7b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...