Gå til innhold

Kupton fortsette med antipsykotika?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noe vits i å fortsette å gå på antipsykotika hvis man ikke har vært psykotisk på over 10år?

Har altså tatt antipsykotika i over 10år nå. Har schizofreni.

Anonymkode: 1f37f...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er det absolutt vits i. Dette har jeg skrevet om mange ganger her på DOL. Etter hvert som en får behandlet sykdommen og det hele faller mer til ro, kan mange klare seg med meget lave doser medisin. Ofte så lave doser at en har meget moderate eller ingen bivirkninger. Da er det naturlig at mange tenker at når de kan klare seg med så lave dose, kan de også klare seg uten. Slik er det dessverre ikke. Sammen med din psykiater kan dere meget langsomt prøve ut lave doser. Men mitt råd er helt klart: Ikke prøv seponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Ja, det er det absolutt vits i. Dette har jeg skrevet om mange ganger her på DOL. Etter hvert som en får behandlet sykdommen og det hele faller mer til ro, kan mange klare seg med meget lave doser medisin. Ofte så lave doser at en har meget moderate eller ingen bivirkninger. Da er det naturlig at mange tenker at når de kan klare seg med så lave dose, kan de også klare seg uten. Slik er det dessverre ikke. Sammen med din psykiater kan dere meget langsomt prøve ut lave doser. Men mitt råd er helt klart: Ikke prøv seponering.

Hvorfor skulle noen fortsette å bruke antipsykotika for schizofrenien sin om de kun var psykotisk 1 gang for 10år siden?

Anonymkode: 1f37f...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

For ikke å få tilbakefall. 

Men hvordan kan man vite at man faktisk har schizofreni hvis man begynte på antipsykotika like etter den første psykosen for 10år siden og har gått på antipsykotika siden den gang og ikke hatt noen nye psykoser?

 

Anonymkode: 1f37f...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan man vite at man faktisk har schizofreni hvis man begynte på antipsykotika like etter den første psykosen for 10år siden og har gått på antipsykotika siden den gang og ikke hatt noen nye psykoser?

 

Anonymkode: 1f37f...a5c

Det er et helt annet spørsmål. Mitt svar tok utgangspunkt i at diagnosen er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, kupton skrev:

Det er et helt annet spørsmål. Mitt svar tok utgangspunkt i at diagnosen er korrekt.

Ja men hvis man kun var psykotisk 1 gang for 10år siden... Og med tanke på at psykiatrien stadig endrer på hvilke diagnoser man har. Den ene psykiater sier den diagnosen, mens den neste sier en annen diagnose.

Er det ikke tullete å fortsette å ta antipsykotika og gå rundt å tro at man har schizofreni i 10år? Man kan jo ikke vite det helt sikkert og dessuten så går det jo Ann å bli frisk fra schizofreni.

Anonymkode: 1f37f...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det tryggeste da er å få en revurdering av diagnosen. Da trenger en bla journalen fra den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...