Gå til innhold

Kupton - unnvikende personlighetsforstyrrelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har du møtt noen med denne diagnosen som ikke har hatt en forferdelig barndom? Hvis du har det, hva skyldtes diagnosen da? 

Anonymkode: ffdc3...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Ja. Gener. 

Hvordan vet man om man bare har sosial angst eller unnvikende personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: 4b998...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om man bare har sosial angst eller unnvikende personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: 4b998...ca8

Unnvikende pf er mer enn «bare» sosial angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, dolmio skrev:

Unnvikende pf er mer enn «bare» sosial angst. 

Ja det var jo veldig oppklarende...

På hvilken måte er det mer enn bare sosial angst?

At de med unnvikende personlighetsforstyrrelse isolerer seg HELT og ikke har noen sosiale relasjoner?

Anonymkode: 4b998...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man om man bare har sosial angst eller unnvikende personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: 4b998...ca8

Man blir diagnostisert av en godt kompetent spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dolmio
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var jo veldig oppklarende...

På hvilken måte er det mer enn bare sosial angst?

At de med unnvikende personlighetsforstyrrelse isolerer seg HELT og ikke har noen sosiale relasjoner?

Anonymkode: 4b998...ca8

Jeg har aldri isolert meg. Jeg har opplevd betydelig mye stress (angst) fordi jeg har tvunget meg selv til å være sosial, også da jeg ikke var klar over at det var angst. Jeg trodde det var normalt å ha det sånn, men forsto at det ikke var det fordi jeg ble veldig sliten av det. 

Du kan jo lese litt om de to og se om du finner ut at den ene diagnosen har flere symptomer enn den andre. Jeg har begge diagnosene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, dolmio skrev:

Jeg har aldri isolert meg. Jeg har opplevd betydelig mye stress (angst) fordi jeg har tvunget meg selv til å være sosial, også da jeg ikke var klar over at det var angst. Jeg trodde det var normalt å ha det sånn, men forsto at det ikke var det fordi jeg ble veldig sliten av det. 

Du kan jo lese litt om de to og se om du finner ut at den ene diagnosen har flere symptomer enn den andre. Jeg har begge diagnosene. 

 

"Personen har ofte en innskrenket livsstil som følge av behov for fysisk sikkerhet. Man unngår sosiale eller yrkesmessige aktiviteter som innebærer betydelig mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning"

Høres jo litt rart ut at du aldri har isolert deg da når diagnosen innebærer at man unngår sosiale situasjoner? Er du veldig sosial og går på veggen om du ikke snakker med noen på 1 uke?

Anonymkode: 4b998...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Personen har ofte en innskrenket livsstil som følge av behov for fysisk sikkerhet. Man unngår sosiale eller yrkesmessige aktiviteter som innebærer betydelig mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning"

Høres jo litt rart ut at du aldri har isolert deg da når diagnosen innebærer at man unngår sosiale situasjoner? Er du veldig sosial og går på veggen om du ikke snakker med noen på 1 uke?

Anonymkode: 4b998...ca8

Jeg er ikke veldig sosial, tvert om.

Jeg har hatt meget sterk angst i begge aktiviteter, men bare ikke unngått det for det. Jeg har presset meg hardt, før jeg visste det var ansgt trodde jeg det var normalt å ha det sånn og bli så stresset og sliten. Etter at jeg ble klar over det har jeg jobbet med angsten for å stå i arbeid og sosiale situasjoner. 
 

@kupton kandkje du kan forklare dette for oss? 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Personen har ofte en innskrenket livsstil som følge av behov for fysisk sikkerhet. Man unngår sosiale eller yrkesmessige aktiviteter som innebærer betydelig mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning"

Høres jo litt rart ut at du aldri har isolert deg da når diagnosen innebærer at man unngår sosiale situasjoner? Er du veldig sosial og går på veggen om du ikke snakker med noen på 1 uke?

Anonymkode: 4b998...ca8

Jeg velger å stole på at mine utredere har satt riktig diagnose på meg. Det er 3 forskjellige på 3 ulike steder som satte samme diagnose. Jeg kan dessverre ikke forklare det for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne diagnosen, og opplever stor hemming i sosiale situasjoner. Jeg føler grad av stress og ubehag. Ofte ville jeg gjerne unngå situasjone. Men skammen og tanken om hva andre tenker om meg hvis jeg skipper feks julebord er større enn ubehaget av å være der. Kan jeg finne en plausibel grunn til å unnvike som ingen kan dømme neg for, så gjør jeg det 

Jeg husker at jeg hadde en tryg og god barndom. Jeg har imidlertid alltid vær engstelig og utrygg på nærhet, men de store problemene kommer typisk i sen ungdomstid og vil oftest forværre seg i løpet av livet. Jeg tror at personlighetsforstyrrelsen er arvelig og sitter i genene. Den vil forsterke seg pga av det livet man nødvendigvis får som en engstelig og unnvikende person. Tror også at kognitiv terepi i ung alder er det beste man kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 23.5.2020 den 23.23, AnonymBruker skrev:

"Personen har ofte en innskrenket livsstil som følge av behov for fysisk sikkerhet. Man unngår sosiale eller yrkesmessige aktiviteter som innebærer betydelig mellommenneskelig kontakt, på grunn av frykt for kritikk, misbilligelse eller avvisning"

Høres jo litt rart ut at du aldri har isolert deg da når diagnosen innebærer at man unngår sosiale situasjoner? Er du veldig sosial og går på veggen om du ikke snakker med noen på 1 uke?

Anonymkode: 4b998...ca8

Dette beskriver jo meg men jeg har Asperger og adhd! Jeg fikk også Sosial fobi på papiret, i tillegg til midlertidig moderat depresjon. 
Mild Asperger, da jeg ikke er blind for kroppspråk og ansiktsuttrykk. Men sliter litt med å bruke mitt eget kroppsspråk og tenker ganske svart hvitt. Adhdn gjorde kanskje så jeg ble litt for voldsom for folk i perioder noe som førte til mye kritikk, derfor sosial angst nå. Jeg føler jeg skal kritiseres hele tiden. Jobbet for fort, vært for ukonsentrert, vart for urealistisk, for direkte osv.... 

 

Anonymkode: 40438...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
2 timer siden, Janvl skrev:

Jeg har denne diagnosen, og opplever stor hemming i sosiale situasjoner. Jeg føler grad av stress og ubehag. Ofte ville jeg gjerne unngå situasjone. Men skammen og tanken om hva andre tenker om meg hvis jeg skipper feks julebord er større enn ubehaget av å være der. Kan jeg finne en plausibel grunn til å unnvike som ingen kan dømme neg for, så gjør jeg det. 

Dette er en av grunnene til at jeg ikke har isolert meg også. Jeg klarte ikke å sette ord på det da en i tråden spurte meg, men det gjorde du :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...