Gå til innhold

Taushets-/meldeplikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye har legen lov å ta med i journalen til barn om en forelders helse?

Anonymkode: 287d0...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det som er relevant vil jeg tro. Jeg ville tatt det opp direkte med legen direkte. Vet ikke om det er du som skrev lignende spørsmål tidligere, men om en av de foresatte er så syk at det går ut over barnet er det viktig for behandler til barnet å vite det. 

Anonymkode: 1719b...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men i min sønns journal står det at jeg er psykisk syk og har vært innlagt over en lengre periode på det aktuelle tidspunktet. Står noe om at jeg er deprimert også. Øvrige diagnoser er ikke nevnt da jeg aldri fortalte om de. Hadde ikke fått alle diagnosene heller da. 

Men jeg fortalte om Asperger-diagnosen på et senere tidspunkt og da ba jeg de ikke skrive det fordi dette er info jeg ikke vil at far skal ha. Det ble respektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er relevant vil jeg tro. Jeg ville tatt det opp direkte med legen direkte. Vet ikke om det er du som skrev lignende spørsmål tidligere, men om en av de foresatte er så syk at det går ut over barnet er det viktig for behandler til barnet å vite det. 

Anonymkode: 1719b...5d9

De var jo hos far da, uansett. Men ja, får ta det opp.

Anonymkode: 287d0...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

De spør jo etter diagnose hos foreldrene, og har de diagnose skriver de det i barnets journal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grenser for hva en kan skrive i barnets journal om foreldres sykdom eller andre ting som er relevant for barnets helse.

Men med utgangspunkt i en del tråder de siste dager med lignende innhold, kan jeg si dette: Det er riktig at foreldre har innsynsrett i barnets journal. Men når slik innsynsrett kreves, både kan og skal behandler blende/gjøre usynlig/ulesbar de deler som beskriver den andre forelderens sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
53 minutter siden, stjernestøv skrev:

De spør jo etter diagnose hos foreldrene, og har de diagnose skriver de det i barnets journal. 

Diagnose er ok. Detaljer jeg ikke liker. Det blir jo litt skjevt forresten. Far som har en annen fastlege ville ikke fått sånne detaljer i barnets journal.

Anonymkode: 287d0...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diagnose er ok. Detaljer jeg ikke liker. Det blir jo litt skjevt forresten. Far som har en annen fastlege ville ikke fått sånne detaljer i barnets journal.

Anonymkode: 287d0...81d

Ja jeg vet,men de skriver ned mye om foreldrene i alle slags journaler enten det er lege eller bup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, kupton skrev:

Det er ingen grenser for hva en kan skrive i barnets journal om foreldres sykdom eller andre ting som er relevant for barnets helse.

Men med utgangspunkt i en del tråder de siste dager med lignende innhold, kan jeg si dette: Det er riktig at foreldre har innsynsrett i barnets journal. Men når slik innsynsrett kreves, både kan og skal behandler blende/gjøre usynlig/ulesbar de deler som beskriver den andre forelderens sykdom.

Ok. Legen vet ting om meg siden hun er min lege også. Om faren ville det ikke kommet sånn informasjon. 

Tror du det praktiseres? At de blender. Går gjennom alt og blender? Hvordan skjer det via fastlege. Får en det elektronisk eller i papir om en ber om innsyn? I fastlegens journal det står. Det er tatt bort fra Helsenorge sin journal etter jeg bad om det?

Er det en lov. Kan jeg kreve at legen gjør det utilgjengelig?

Skjer ikke automatisk. Diagnose står i andre henv. også til somatisk avd. Diagnose er ok for meg. Hvor mange ganger jeg har vært innlagt både før og etter vi fikk barna, er ikke greit.

 

Den henvisningen det var skrevet om meg, ble ikke blenda før jeg ringte BUP. 

Anonymkode: 287d0...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg vet,men de skriver ned mye om foreldrene i alle slags journaler enten det er lege eller bup. 

Ikke om den forelderen som ikke har samme fastlege for barnet.

Anonymkode: 287d0...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke om den forelderen som ikke har samme fastlege for barnet.

Anonymkode: 287d0...81d

Det stemmer, hvis barnet og en forelder har samme fastlege blir det skrevet om den forelderen. Jeg og mine barn hadde samme fstlege så legen skrev om meg men ikke om faren som hadde en annen lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...