Gå til innhold

Bli utredet mange ganger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor er det så mange her som har blitt utredet for til og med samme diagnosen opp til 3 ganger? Ber dere selv om å bli utredet på nytt/bli utredet? Er det gjennom kun samtaler eller er det skjemaer? Fastlegen?

Syns ikke det er så gøy å lese om andre som får så mye hjelp da når jeg selv ikke får bli utredet 1 eneste gang. Alle mine diagnoser er fra før jeg var 18år. Og jeg har store problemer og veldig lav funksjonsevne så det er ikke det.

Anonymkode: b4c7c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dolmio

Hvis du bl.a sikter til svaret mitt idag kan jeg fortelle hvorfor i mitt tilfelle:

Første gang ble jeg avvist hjelp; jeg fikk 2 timer på dps der resultatet av utredningen var mild depresjon og ikke behandlingstrengende. 

Jeg søkte meg så til et helt annet sted i landet året etter, hvor jeg fikk diagnosen unnvikende pf og alvorlig depresjon. Jeg gikk i behandling der i ett år. Pga min pf og lang avstand ble jeg søkt tilbake til mitt lokale dps og der jeg ble avvist for så å bli avvist hjelp på nytt - overlegen vurderte meg som ikke rettighetspasient eller noe slikt (husker ikke ordrett hva som sto i brevet). 

Så flyttet jeg til et helt annet sted i landet. Der var jeg med på et forskningsprosjekt, så de ville utrede meg på nytt. Jeg fikk samme diagnoser, i tillegg til et trekk av 3 andre pf’er. 

Pga endret livssituasjon i bl a samlivet, flyttet jeg tilbake og ble fra dette forskningsprosjektet henvist videre. Jeg tror den henvisningen var så bra at jeg endelig ble tatt på alvor av de som hadde avvist meg 2 (3) ganger. Pga vurdering av hviken type behandling jeg skulle få videre, ville de utrede meg på nytt. Resultatet var samme diagnose. 

Dette er min historie. Hvorfor andre får flere utredninger og andre ingen kan jeg ikke svare på. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utredet første gang jeg ble innlagt, men selv om jeg oppfylte kriteriene til tre personlighetsforstyrrelser så oppfylte jeg ikke det overordnede kriterie for generell PF (slikt som at det over tid hadde gått betydelig ut over funksjonsnivået mitt da det store sviktet kom for for kort tid siden), så ble jeg utredet på nytt da de så at det måtte være noe mer og deretter enda en gang nå nylig i forbindelse med deltakelse i et forskningsprosjekt. Har aldri selv bedt om utredning.

Hva sier legen din når du spør om hjelp og utredning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heller ikke hatt noen god og grundig utredning. Har hatt nokså tilfeldig behandling i 5 år. Tror jeg burde vært utredet for bipolar lidelse og skulle nok ha hatt medisiner for dette...  

Anonymkode: 35e46...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke hatt noen god og grundig utredning. Har hatt nokså tilfeldig behandling i 5 år. Tror jeg burde vært utredet for bipolar lidelse og skulle nok ha hatt medisiner for dette...  

Anonymkode: 35e46...a5b

Min erfaring er at skal man ha noe gjort så før en gjøre det selv typ.

Selvdiagnostisering via google er greia mi. Og fastlegen min har så langt gitt meg resept på alle de medisinene som jeg har foreslått.

Anonymkode: b4c7c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble utredet på DPS etter innleggelse pga. depresjon. Det var to diagnoser som stakk seg ut til slutt. Den ene av de ble deretter utelukket pga. dems inntrykk av meg, historikk og del andre ting, og den andre diagnosen ble satt. Jeg fikk ett par typer gruppebehandling, og droppet ut av den siste. Ble henvist til privatpraktiserende av fastlege. Den nye psykologen er ekspert på den diagnosen som ikke ble satt, og kjenner igjen så mye av den i meg at hun utreder derfor begge diagnosene en gang til. 

Anonymkode: da6a7...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg begynte med utredninger i tenårene og har siden da hatt mange diagnoser,det kan jo ikke stemme. Ny diagnose for hver ny behandler omtrent,en gang ba jeg selv om secon upinion og fikk det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diagnoser er som en ferskvare, så når en får ny henvisning så vil ny behandler sjekke ut om pasienten fortsatt har symptomer på den diagnosen han hadde før, eller om det nå er erstattet av andre symptomer eller om det har kommet nye symptomer i tillegg til de pasienten hadde fra før. Det er viktig for at pasienten skal få riktig behandling. 

 

Anonymkode: 1f52c...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er diagnosen(e) opplagte og stabile. Da trengs ikke gjentatte utredninger.

Men til enhver ny behandlingsrunde hører det med at behandler i bakhodet har muligheten for at diagnosen ikke er korrekt. Spesielt er det viktig dersom responsen på behandling ikke er som forventet. Da må rediagnostisering gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.5.2020 den 14.05, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at skal man ha noe gjort så før en gjøre det selv typ.

Selvdiagnostisering via google er greia mi. Og fastlegen min har så langt gitt meg resept på alle de medisinene som jeg har foreslått.

Anonymkode: b4c7c...1b5

Kanskje det er det jeg også må prøve... 

Anonymkode: 35e46...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i kontakt med bup når jeg var i barnehagen. Mistanke om autisme, men var barneautisme og jeg fikk ikke autisme diagnose. Husker ikke så mye av bhg men mamma husker jeg hatet å dra dit. Husker enkelte ting selv, at mye føltes som tvang. Hatet at andre skulle bestemme felles leker og jeg rømte et par ganger. Var da vel ingen som kunne tvinge meg til å være der?! 
i tenårene ble jeg sendt på bup igjen. Mistanke om diagnose var jo greia. Jeg slet sosialt og veldig ukonsentrert. Mistanke om ADD men var ikke den som ble satt. Fikk heller en mindre alvorlig diagnose som også gjaldt bare for ungdomsårene.

Prvolemene fortsatte i voksen alder. Jeg bygger opp sinne fordi jeg føler det er alle mot meg. Ikke absoluttt alle, men andre skulle ha rett hele tiden. Jeg følte ofte det gikk så helvetes treigt med de. Men jeg var jo den unormale så da hadde jeg automatisk feil. Fikk ADD nå i voksen alder. 

Anonymkode: a97a3...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Fionys skrev:

Min psykiater har sendt meg til en annen psykiater for second opinion.

Er det mistanke om alvorlig psykdom siden det er så viktig?

Anonymkode: b4c7c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mistanke om alvorlig psykdom siden det er så viktig?

Anonymkode: b4c7c...1b5


Spørs hva du mener med alvorlig psykdom og ja det er viktig slik at jeg kanskje blir litt mer velfungerende. Uansett er det viktig for meg for meg for jeg har gått fra å arbeide 100% til og ikke arbeidet, har også problemer med å gjøre de mest nødvendige tingene i hjemme. 

Så kanskje du ikke synes det er så viktig og spesielt siden du ikke har fått en utredning. Hvordan har du lagt frem dine problemer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Fionys skrev:


Spørs hva du mener med alvorlig psykdom og ja det er viktig slik at jeg kanskje blir litt mer velfungerende. Uansett er det viktig for meg for meg for jeg har gått fra å arbeide 100% til og ikke arbeidet, har også problemer med å gjøre de mest nødvendige tingene i hjemme. 

Så kanskje du ikke synes det er så viktig og spesielt siden du ikke har fått en utredning. Hvordan har du lagt frem dine problemer? 

 

Tja, jeg har vel blitt sett på som et håpløst tilfelle. Vært ufør siden 18årsalder. Blir ikke prioritert. Men ingen håp å komme ut i jobb uansett

Anonymkode: b4c7c...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg har vel blitt sett på som et håpløst tilfelle. Vært ufør siden 18årsalder. Blir ikke prioritert. Men ingen håp å komme ut i jobb uansett

Anonymkode: b4c7c...1b5

Så du har aldri fått behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...