Gå til innhold

Hvordan tenker dere omkring hva som er rent og skittent


AJP

Anbefalte innlegg

Sliter med tvangslidelse, noe som vel gjør at min følsomhet for hva som er skittent på mange områder sikkert er veldig ganske mye høyere enn hva mange andre ville tenkt. Ønsker derfor å få noen tilbakemeldinger på hva hvordan dere tenker om rent/skittent. Når er noe skittent og når er noe rent? Når vasker dere dere f.eks. på hendene? Hva skal til for at dere vasker en gjenstand?

Vanskelige, omstendelige og kanskje ubehagelige spørsmål men det hadde vært fint med noen tilbakemeldinger (kanskje inspirasjon) da jeg lett går meg "vill i mine egne tanker" omkring disse tingene.

For meg blir det lett slik at alt jeg ikke har kontroll på hvor har vært for antar jeg er "skittent", så da blir det mye vasking. F.eks. vasker jeg meg etter at jeg har åpnet post eller en pakke, fordi den har jo vært på reise og sikkert borti mye "skittent". Tørker også av alle varene jeg kjøper i butikken med sprit når jeg kommer hjem... Det å gå i søppeldunken er også vanskelig fordi jeg tenker at når jeg kaster posen ned i dunken så vil det lufttrykket gjøre at det fyker støv opp på meg fra søppeldunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AJP skrev:

Sliter med tvangslidelse, noe som vel gjør at min følsomhet for hva som er skittent på mange områder sikkert er veldig ganske mye høyere enn hva mange andre ville tenkt. Ønsker derfor å få noen tilbakemeldinger på hva hvordan dere tenker om rent/skittent. Når er noe skittent og når er noe rent? Når vasker dere dere f.eks. på hendene? Hva skal til for at dere vasker en gjenstand?

Vanskelige, omstendelige og kanskje ubehagelige spørsmål men det hadde vært fint med noen tilbakemeldinger (kanskje inspirasjon) da jeg lett går meg "vill i mine egne tanker" omkring disse tingene.

For meg blir det lett slik at alt jeg ikke har kontroll på hvor har vært for antar jeg er "skittent", så da blir det mye vasking. F.eks. vasker jeg meg etter at jeg har åpnet post eller en pakke, fordi den har jo vært på reise og sikkert borti mye "skittent". Tørker også av alle varene jeg kjøper i butikken med sprit når jeg kommer hjem... Det å gå i søppeldunken er også vanskelig fordi jeg tenker at når jeg kaster posen ned i dunken så vil det lufttrykket gjøre at det fyker støv opp på meg fra søppeldunken.

Mange av oss har vel begynt med en helt annen håndhygiene etter korona. For tiden vasker jeg hendene mange ganger pr dag, tidligere bare etter toalettbesøk og før matlaging. Om man ser bort fra smittevern tror jeg der er ganske unormalt å tørke av post og matvarer fra butikken. Jeg har i hvertfall aldri gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Høres slitsomt ut! Så godt at du jobber med dette, slik at du forhåpentlegvis kan ha en bedre hverdag etterhvert.

Jeg er temmelig avslappet på dette området. Vasker ALDRI av varer jeg har kjøpt. Vasker hendene:

*etter jeg har vært på toalettet 

*etter å ha tatt i skittentøy (dvs satt på en vask, ikke bare flyttet på tøy som ligger oppå skittentøykorga, som skal brukes)

* før jeg lager mat (men ikke nødvendigvis hvis jeg bare lager ei skive til meg selv

* etter å ha vasket golv

* nå i koronatiden vasker jeg meg når jeg har vært ute og kjørt/i butikk etc

* hvis jeg har telt penger (skjer sjelden, men i forbindelse med lotteri eller julemesse f.ek

 

Tenker altså sjelden på om ting er rent eller skittent .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AJP skrev:

Sliter med tvangslidelse, noe som vel gjør at min følsomhet for hva som er skittent på mange områder sikkert er veldig ganske mye høyere enn hva mange andre ville tenkt. Ønsker derfor å få noen tilbakemeldinger på hva hvordan dere tenker om rent/skittent. Når er noe skittent og når er noe rent? Når vasker dere dere f.eks. på hendene? Hva skal til for at dere vasker en gjenstand?

Som de fleste andre har jeg også fått endrede rutiner ang. håndvask i disse dager. Vasker hendene når jeg kommer hjem og selvfølgelig etter toalettbesøk. Stort sett også før jeg begynner å lage middag, men ikke om jeg bare skal lage et knekkebrød til meg selv - jeg har jo vasket hendene etter at jeg kom hjem og i mitt eget hjem er det rent nok for meg. :) Vasker ikke emballasjen på ting jeg har kjøpt i butikken, den eneste maten jeg vasker er frukt som spises med skallet på. Vasker meg ikke etter å ha tatt inn posten og heller ikke etter å ha vært ute med søpla med mindre jeg har blitt klissete eller synlig skitten.

Spriter selvfølgelig hendene når jeg går inn i butikker som har det stående ved inngangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit på dette, og terskelen for hva som er skittent er ulik. Jeg tåler mindre skitt på smokingskjorta enn på arbeidsskjorta før jeg kaller den skitten. Jeg tåler mer støv og rusk i garasjen eller i boden enn på stua før jeg synes det er skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Vasker henda:

- Når jeg kommer inn etter ærender ute
- Etter toalettbesøk
- Før matlaging
- Før måltider der flere spiser sammen.
- Ved synlig møkk.

Sprit bruker jeg før jeg går inn i butikker, før jeg spiser ute, har vært på offentlig toalett med dårlig hygiene (mangel på såpe f.eks.) og om jeg en sjelden gang må forholde meg til kontanter. 

Skyller av frukt og grønnsaker før tilberedning, vasker kjøkkenredskaper etter bruk. Vasker klær når de lukter svette eller eller har flekker, undertøy etter en gangs bruk. Jeg foretrekker å vaske nye klær før bruk, i og med at andre kan ha prøvd dem før meg. Korona har nok gjort meg litt ekstra påpasselig. 

 For meg er det tiltak som er greie å gjennomføre uten særlig psykisk stress.. Hadde behovet for å sikre god hygiene skapt en slik angst at det gikk utover normal trivsel og livsførsel, ville jeg vært bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dolmio
48 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Vasker henda:

- Når jeg kommer inn etter ærender ute
- Etter toalettbesøk
- Før matlaging
- Før måltider der flere spiser sammen.
- Ved synlig møkk.

Sprit bruker jeg før jeg går inn i butikker, før jeg spiser ute, har vært på offentlig toalett med dårlig hygiene (mangel på såpe f.eks.) og om jeg en sjelden gang må forholde meg til kontanter. 

Skyller av frukt og grønnsaker før tilberedning, vasker kjøkkenredskaper etter bruk. Vasker klær når de lukter svette eller eller har flekker, undertøy etter en gangs bruk. Jeg foretrekker å vaske nye klær før bruk, i og med at andre kan ha prøvd dem før meg. Korona har nok gjort meg litt ekstra påpasselig. 

 For meg er det tiltak som er greie å gjennomføre uten særlig psykisk stress.. Hadde behovet for å sikre god hygiene skapt en slik angst at det gikk utover normal trivsel og livsførsel, ville jeg vært bekymret. 

I tillegg bruker jeg sprit når jeg går ut av butikken eller når jeg kommer inn i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
3 timer siden, dolmio skrev:

I tillegg bruker jeg sprit når jeg går ut av butikken eller når jeg kommer inn i bilen. 

Det gjør jeg også. Har en flaske stående i bilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er overdrevent å tørke av alle varer med sprit etter å ha vært i butikken. Jeg tror du har en usunn og feilaktig forestilling om hvor skitten en vare i en butikk er. Det samme gjelder brev og pakker. 

Jeg synes det er mer rasjonelt å være bevist på overflater som virkelig mange menesker berører: Håndtaket i kjøledisken, stopp-knappen i bussen, dører og kraner i offentlige toalett etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg mener det er overdrevent å tørke av alle varer med sprit etter å ha vært i butikken. Jeg tror du har en usunn og feilaktig forestilling om hvor skitten en vare i en butikk er. Det samme gjelder brev og pakker. 

I begynnelsen av denne koronatiden hørte jeg om flere som tok inn posten med hansker på og lot den ligge i 3 dager før de åpnet den, de vasket bananer og appelsiner med Zalo (!) før de skrelte dem i tilfelle det var smitte på skallet osv. De syntes nok jeg var en slask som ikke engang hadde tenkt på noen av de tingene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

I begynnelsen av denne koronatiden hørte jeg om flere som tok inn posten med hansker på og lot den ligge i 3 dager før de åpnet den, de vasket bananer og appelsiner med Zalo (!) før de skrelte dem i tilfelle det var smitte på skallet osv. De syntes nok jeg var en slask som ikke engang hadde tenkt på noen av de tingene... 

Samme her, jeg er nok en ordentlig slask i enkeltes øyne😂

Her om dagen ble jeg snakket til i butikken. En dame var livredd for at jeg skulle komme nærmere henne. Hun sto ved kassa og jeg sto ved begynnelsen av båndet. Det var godt over 2 streker mellom oss (butikken har jo streket opp hvor tett vi kan stå)  Slikt synes jeg vitner til hysteri.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Samme her, jeg er nok en ordentlig slask i enkeltes øyne😂

Her om dagen ble jeg snakket til i butikken. En dame var livredd for at jeg skulle komme nærmere henne. Hun sto ved kassa og jeg sto ved begynnelsen av båndet. Det var godt over 2 streker mellom oss (butikken har jo streket opp hvor tett vi kan stå)  Slikt synes jeg vitner til hysteri.  

Jeg holder pent avstand og så lenge det er minst ett sånt "1 meters-felt" mellom oss så må det være bra nok. Men noen er jo mer engstelige av seg enn andre da, uten at det nødvendigvis er noe galt med det, men det må være slitsomt å ha det sånn tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Nyttig å høre hva andre gjør og hvordan andre forholder seg til dette. Sliter sånn med at jeg hele tiden får tanker om at ting kan være skitne og da implisitt at jeg burde gjøre noe for å rengjøre dem. Sliter med å skille mellom når tanker om at ting er skitne er reelle og når de er mer i kategorien tankespinn. Henger meg sånn opp i slike ting.

Vasker dere ikke hendene etter at dere har spist og etter at dere har laget mat? Jeg pleier alltid å vaske meg etter at jeg har spist med hendene (brød - tatt på pålegg, sjokolade, kjeks etc.) og mange ganger når jeg lager mat fordi jeg jo får matrester som fett på hendene og vil ikke spre det utover. Spesielt det å lage mat er et strev fordi jeg tar på matvarer også skal jeg ta på noe annet også tilbake til å ordne med noe fettete slik som en stekespade eller noe også ta på noe annet igjen så da blir det mye håndvask før middagen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
4 minutter siden, AJP skrev:

Takk for tilbakemeldinger. Nyttig å høre hva andre gjør og hvordan andre forholder seg til dette. Sliter sånn med at jeg hele tiden får tanker om at ting kan være skitne og da implisitt at jeg burde gjøre noe for å rengjøre dem. Sliter med å skille mellom når tanker om at ting er skitne er reelle og når de er mer i kategorien tankespinn. Henger meg sånn opp i slike ting.

Vasker dere ikke hendene etter at dere har spist og etter at dere har laget mat? Jeg pleier alltid å vaske meg etter at jeg har spist med hendene (brød - tatt på pålegg, sjokolade, kjeks etc.) og mange ganger når jeg lager mat fordi jeg jo får matrester som fett på hendene og vil ikke spre det utover. Spesielt det å lage mat er et strev fordi jeg tar på matvarer også skal jeg ta på noe annet også tilbake til å ordne med noe fettete slik som en stekespade eller noe også ta på noe annet igjen så da blir det mye håndvask før middagen er ferdig.

Jo, jeg vasker meg av og til etter jeg har spist,  men det er fordi jeg ikke liker at det lukter mat av hendene etter at jeg er ferdig spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio

Jeg jobber som renholdsoperatør på sykehus, og mange spør oss om vi gjør ekstra tiltak under corona. Bortsett fra avstand, ekstra håndhygiene og spriting/desinfisering av kontaktpunkt gjør vi faktisk ikke det. Vi rengjør som vanlig.

Riktig utført håndvask er svært viktig og bedre enn spriting. Spriting er et alternativ når håndvask er umulig. Det er viktig å bruke mye sprit og gnu det inn til man er tørr. Husk mellom fingrene, på fingertuppene, tommelen osv. 

Unngå å ta på varer i butikken. Vask frukt og grønt. Sprit hender før og etter butikk og før du spiser. Hjemme kan du desinfisere kontaktpunkt en gang PR dag. Host i albue eller papir. Hold deg hjemme når du er syk. Hold avstand

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

- Jeg vasker meg på hendene etter hvert toalettbesøk. Vasker av og til kranen og dørhåndtaket. Dette er virkelig bakteriesteder. Men disse bakteriene kommer like fort tilbake som de blir vasket bort så jeg gjør det ikke såååå ofte. Hendene førstnog fremst. 

- Tar aldri i mat uten å vaske hendene først. 

- Mobiltelefonen er en kjempe bombe. Denne antibackes en del, både fordi jeg synes den blir finere og fordi den blir lagt mange steder og tatt i av hender som har vært borti mye.

- skyller alltid av bestikk som faller på gulvet. Ingenting som har vært der sko har tråkket kommer i min munn.

- sengetøy skiftes hver 2.uke, ikke lenger enn 3 uker. Men jeg synes det er fanatisk om en skal bytte sengetøy hver uke altså. Bare være litt ren når man legger seg kanskje så blir det ikke såå skittent liksom. 

- dusjer håret hver 3.dag, det blir dessverre fort fett. Kjener folk som vasker håret 1 gang i uken og aldri sett de med fett hår. Håret er bakteriebombe uansett, så er ikke så stor forskjell på vask annenhver dag og et par ganger i uka. 

- dusjer minst hver 2.dag. Hele tiden etter jeg har vært ekstra svett.

Ting er skittent om det ikke er blitt rengjort enkelt og greit. Kommer an på hvor det skal. Hva du tar på er ikke farlig, det farlige med å gå med bakterier på hendene er at vi sprer det og putter fingrene i kjeften, i håret osv og tar på mat.

men jeg kan bruke samme vassglasset hele dagen, så lenge det bare har vært vann der.

Anonymkode: 98094...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.5.2020 den 12.13, AJP skrev:

Sliter med tvangslidelse, noe som vel gjør at min følsomhet for hva som er skittent på mange områder sikkert er veldig ganske mye høyere enn hva mange andre ville tenkt. Ønsker derfor å få noen tilbakemeldinger på hva hvordan dere tenker om rent/skittent. Når er noe skittent og når er noe rent? Når vasker dere dere f.eks. på hendene? Hva skal til for at dere vasker en gjenstand?

Vanskelige, omstendelige og kanskje ubehagelige spørsmål men det hadde vært fint med noen tilbakemeldinger (kanskje inspirasjon) da jeg lett går meg "vill i mine egne tanker" omkring disse tingene.

For meg blir det lett slik at alt jeg ikke har kontroll på hvor har vært for antar jeg er "skittent", så da blir det mye vasking. F.eks. vasker jeg meg etter at jeg har åpnet post eller en pakke, fordi den har jo vært på reise og sikkert borti mye "skittent". Tørker også av alle varene jeg kjøper i butikken med sprit når jeg kommer hjem... Det å gå i søppeldunken er også vanskelig fordi jeg tenker at når jeg kaster posen ned i dunken så vil det lufttrykket gjøre at det fyker støv opp på meg fra søppeldunken.

Skjønner hvordan du har det, jeg er gift med en mann som har "skittfobi" på lik linje med deg. Miljøforandring kan hjelpe for noen, han er f.eks. mye bedre på hytta enn hjemme. Det er noe psykisk med det å være hjemme. 

Jeg skal si deg vi fikk litt å drive med da et av barna hadde besøk av en unge som gjorde på seg! Alt måtte vaskes, inkludert lekene til ungene. Og da er det snakk om alt fra duplo til kosedyr, alt måtte i vaskemaskinen. Puh.

Jeg har slitt litt med det, et snev av OCD på det området, men ikke noe alvorlig. Pr idag vasker jeg hendene når:

Jeg har satt på klesvask/oppvask.
Jeg skal spise.
Jeg har vært i butikken.
Jeg har drevet ute med jord/planter.
Jeg har vært på toalettet.
Jeg skal håndtere mat. 
 

Jeg sliter med eksem på hendene så prøver å ikke overdrive håndvask. 

Anonymkode: d18b6...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...