Gå til innhold

Katt.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å overta en ca 7 år gammel sterilisert innekatt fra søskenbarnet mitt som har en allergisk datter. Hva bør jeg tenke på? Denne katten går vissnok ute på do.

Hva kreves det for å ha katt? Bor landlig til og er glad i dyr og har mye tid til overs for et dyr.

🙂 

Anonymkode: 7ba6b...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å overta en ca 7 år gammel sterilisert innekatt fra søskenbarnet mitt som har en allergisk datter. Hva bør jeg tenke på? Denne katten går vissnok ute på do.

Hva kreves det for å ha katt? Bor landlig til og er glad i dyr og har mye tid til overs for et dyr.

🙂 

Anonymkode: 7ba6b...b1e

Katt er vel et forholdsvis greit dyr å ha, spesielt om man bor landlig til og katten skal være ute. At den er innekatt og går ut på do høres litt pussig ut, jeg ville nok kjøpt en kattedo og sand i forkant uansett. Noen leker og kanskje en katteseng? Katter finner som regel sine egne liggeplasser, men det kan jo være greit å kjøpe en seng til den om den ikke har en som den kan få med seg. Spør hva den er vant til å spise og gi den samme maten, i alle fall i begynnelsen.

Hør med nåværende eier hva katten er vant til å ha og om den ev. kan få med seg sine kjente ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har katt som er inne og ute. Dvs den sier ifra når den vil ut, går på do ute. Før var den mye ute frivillig på nettene, mest på sommerhalvåret, nå som katten er blitt gammel er den mye mer inne på natt. Katten styrer det selv. Kan hende denne gjør det også?

Katten har funnet sine favorittplasser ute, skjønt fort hvordan den kan få oppmerksomheten vår ved å hoppe opp på verandadøra slik at vi åpner. Jeg vil tro at katten deres fort skjønner beste metode. 

 

Vår katt bryr seg ikke om katteleker, så ikke kjøp inn mengder, prøv med noen få først, eller hør med tidligere eier. Noen katter er veldig lekne, vår leker litt med hunden vår, tror det er nok spenning i pensjonisttilværelsen hennes 😄

 

Finn ut om katten har favorittfor og evnt om det er noe den ikke spiser. Noen kastrerte katter trenger eget for som er tilpasset kastrerte. 

Hva som kreves er jo at den får omsorg, mat, stell osv. Så tror jeg dere finner ut av ting etterhvert. Dyra har ulik personlighet og kan ha ulike behov, noen er mer kontaktsøkende enn andre. Katter viser ofte veldig klart hva de vil 😄

Det blir nok bra! Jeg er veldig glad i dyr, vi bor også landlig til, det er veldig deilig å kunne åpne døra for å slippe dyrene våre ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke slippe ut katten de første ukene den er hos dere. Den må slå seg til ro der og bli kjent med dere først. Ergo trenger dere kattedo. Selv utekatter bruker kassa innimellom, fx når det er kaldt eller regner. 
 

Kassa bør ikke stå ved siden av matskåla. Du må ha tilstrekkelig med sand oppi, og fjerne klumper regelmessig. Vi bruker EverClean fra dyrebutikken. 
 

Du må ha skåler til mat og vann. Det kan være lurt å ha et klorebrett. Katteseng er ikke nødvendig - de sover hvor de vil. ;) (og når det er sagt: Det er lurt å bestemme seg på forhånd om den fx ikke får lov å sove i sengene (når dere er der...)) 

Ellers er det lurt som andre har skrevet å be om tips/ev utstyr etc fra nåværende eier. 
 

Det trolig beste tipset jeg fikk før jeg fikk katt: Ikke venn den til våtfòr om morgenen - da vil den fort begynne å vekke deg tidligere og tidligere og mase på godsaker. 
 

Lykke til - og takk for at du vil overta en voksen katt og gi den et godt hjem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de viktigste tingene å tenke på er at katten må til veterinæren hvert år og man må også tenke på at det kan skje uforutsette ting med katten slik at den må til veterinær. 

Katten trenger kattedo, børste, skåler hvis du ikke har noe hjemme som du kan bruke, katteseng er ikke nødvendig, kjøp heller et pledd som du kan legge der katten finner ut at den vil sove, leker kan du lage hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...