Gå til innhold

Å ha med pårørende til samtale med psykolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann skal bli med til samtale da han ønsker informasjon om sykdommen min og hvordan takle hverdagen og symptomer på sykdom. 

Han har vært på et informasjons møte en gang for flere år siden da diagnosen ble satt,tror det var mer generell informasjon om sykdommen , jeg var ikke med.

Nå har psykologen bedt meg å tenke igjennom hvilken informasjon om meg han skal få. Synes det er vanskelig, en dag tenker jeg at han kan få all den informasjon han ønsker, andre dager tenker jeg at han skal få minst mulig informasjon. 

Noen som har tanker? Hva bør pårørende vite? Hva er greit å utelate? 

Anonymkode: ff1ab...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja vi har et godt forhold.  Kan det være lurt å la psykologen bestemme hvilke informasjon han skal få ?

Anonymkode: ff1ab...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio

Du må i hvertfall la han få den informasjonen han MÅ ha, tenker jeg. Så får du vurdere hva du synes er greit å la han vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann skal bli med til samtale da han ønsker informasjon om sykdommen min og hvordan takle hverdagen og symptomer på sykdom. 

Han har vært på et informasjons møte en gang for flere år siden da diagnosen ble satt,tror det var mer generell informasjon om sykdommen , jeg var ikke med.

Nå har psykologen bedt meg å tenke igjennom hvilken informasjon om meg han skal få. Synes det er vanskelig, en dag tenker jeg at han kan få all den informasjon han ønsker, andre dager tenker jeg at han skal få minst mulig informasjon. 

Noen som har tanker? Hva bør pårørende vite? Hva er greit å utelate? 

Anonymkode: ff1ab...ff5

Hvis situasjonen hadde vært omvendt, at det var din mann som var syk, hadde ikke du da villet vite så mye som mulig slik at du visste bedre hvordan du skulle forholde deg til det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, dolmio skrev:

Du må i hvertfall la han få den informasjonen han MÅ ha, tenker jeg. Så får du vurdere hva du synes er greit å la han vite. 

Det at han har spørsmål til psykologen gjør at det blir litt vanskelig å vite på forhånd hvilken informasjon som han skal ha. Det hadde vært enklere vis det bare var informasjons møte.  

Hva er det han må vite da?og hva er greit å vite?

 

Anonymkode: ff1ab...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Lillemus skrev:

Hvis situasjonen hadde vært omvendt, at det var din mann som var syk, hadde ikke du da villet vite så mye som mulig slik at du visste bedre hvordan du skulle forholde deg til det hele?

Jo klart jeg ville det. Men jeg er veldig privat av meg og liker ikke å snakke om mine problemer med noen andre enn min psykolog. Men klart han vet en god del ,det er ikke til å unngå.  Får høre med psykologen, hun må vel ha erfaring fra andre samtaler med pårørende. 

Anonymkode: ff1ab...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at han har spørsmål til psykologen gjør at det blir litt vanskelig å vite på forhånd hvilken informasjon som han skal ha. Det hadde vært enklere vis det bare var informasjons møte.  

Hva er det han må vite da?og hva er greit å vite?

 

Anonymkode: ff1ab...ff5

Kan ikke du på forhånd få vite hvilke spørsmål han har til deg og psykologen din og deretter kan du og psykologen avklare hva som er greit at psykologen informerer om? Det er viktig at du føler deg trygg på møtet og ikke at det skal være nervøst for deg i tilfelle han skal få vite noe han ikke burde. Jeg vet at min psykolog hadde vært svært nøyen på å ikke gå utover det som var avtalt.

Det synes for meg at dere kanskje har litt problemer med å snakke sammen om dine problemer. Jeg ville vel hatt det på agendaen for mine videre timer individuelt med psykologen: Hvordan klare å åpne mer opp i kommunikasjonen med samboer? Ingen, og aller minst du, er tjent med å skulle være så tilbakeholden med informasjon. Han vil bare støtte og hjelpe deg videre og vil at dere to sammen skal ha det best mulig. Om du er redd for å være til bekymring for ham, tror jeg du er til mer bekymring ved å være sparsom med opplysninger, for er det noe som bringer opp mange spørsmål, er det i hvert fall å få for lite informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi har et godt forhold.  Kan det være lurt å la psykologen bestemme hvilke informasjon han skal få ?

Anonymkode: ff1ab...ff5

Jeg synes at det viktigste i denne timen er at mannen din får stilt de spørsmålene han ønsker - og at han får svar på dem. Dersom det er noe helt spesifikt du ikke vil at psykologen skal formidle, så må du si fra om det på forhånd, men forøvrig mener jeg at det er best å ikke legge begrensninger på hva psykologen kan si. Vedkommende kommer jo uansett til å forsøke å svare på måter som er nyttige for både deg og din mann. 

Det er veldig mye enklere å være pårørende dersom man får den informasjonen man ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for fine svar som har gitt meg mye å tenke på. Jeg så ikke for meg at dette skulle bli så komplisert da jeg så ja til manne om å bli med til samtale.  Selv om min  mann vet en god del , noe som jeg selv har fortalt og ting som han selv har opplevd, så er det ganske mye han ikke vet. Noe lar jeg være å fortelle for å beskytte han  og noe lar jeg være å fortelle for fordi jeg av erfaring vet at ingen helt forstår min verden. For  eksempel at jeg ganske så ofte blir veldig sliten av av å snakke, selv en kort samtale på 5 minutter gjør meg så sliten at jeg får fysisk vondt. Eller at volumet  på TV føles alt for høy enda jeg vet at det er normalt.  Jeg bruker bare å lide meg igjennom slike ting for det er jo jeg som har et problem og ikke han som gjør noe feil. Burde jeg fortelle om det ,viktig for meg men ikke så kjekk informasjon for han.

Så litt vanskelig hvor jeg skal legge lista på møtet. Sånne ting m.m.som nevnt over, har gjort at jeg har tilbrakt mye tid på DPS avdeling.  Men han er kanskje mer opptatt av å få informasjon om mer psykose/vrangforestillinger som fører til de største problemene.  Hva psykologen synes er viktigst  vet jeg ikke. 

 

Anonymkode: ff1ab...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar som har gitt meg mye å tenke på. Jeg så ikke for meg at dette skulle bli så komplisert da jeg så ja til manne om å bli med til samtale.  Selv om min  mann vet en god del , noe som jeg selv har fortalt og ting som han selv har opplevd, så er det ganske mye han ikke vet. Noe lar jeg være å fortelle for å beskytte han  og noe lar jeg være å fortelle for fordi jeg av erfaring vet at ingen helt forstår min verden. For  eksempel at jeg ganske så ofte blir veldig sliten av av å snakke, selv en kort samtale på 5 minutter gjør meg så sliten at jeg får fysisk vondt. Eller at volumet  på TV føles alt for høy enda jeg vet at det er normalt.  Jeg bruker bare å lide meg igjennom slike ting for det er jo jeg som har et problem og ikke han som gjør noe feil. Burde jeg fortelle om det ,viktig for meg men ikke så kjekk informasjon for han.

Så litt vanskelig hvor jeg skal legge lista på møtet. Sånne ting m.m.som nevnt over, har gjort at jeg har tilbrakt mye tid på DPS avdeling.  Men han er kanskje mer opptatt av å få informasjon om mer psykose/vrangforestillinger som fører til de største problemene.  Hva psykologen synes er viktigst  vet jeg ikke. 

 

Anonymkode: ff1ab...ff5

Jeg viktig både for deg og din samboer at du forteller hvordan du har det f.eks med slitenhet og høye lyder. Da får du gitt uttrykk for hvordan du har det, og du gir han mulighet til å ta hensyn til det og prøve å legge ting til rette for deg.

Tror det kan være greit at han blir med til psykologen. Så kanskje han får svar på en del av det han lurer på, og kanskje dere kan forbedre kommunikasjonen mellom dere.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Lurven skrev:

Jeg viktig både for deg og din samboer at du forteller hvordan du har det f.eks med slitenhet og høye lyder. Da får du gitt uttrykk for hvordan du har det, og du gir han mulighet til å ta hensyn til det og prøve å legge ting til rette for deg.

Tror det kan være greit at han blir med til psykologen. Så kanskje han får svar på en del av det han lurer på, og kanskje dere kan forbedre kommunikasjonen mellom dere.

Lykke til. :)

Takk 😀

Anonymkode: ff1ab...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...