Gå til innhold

Vegrer meg for å takke ja til mottatt tilbud


Janvl

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har engstelig og unnvikende PF, og langvarig tung depresjon. Jeg har likevel greid meg noenlunde ok i arbeidslivet, bortsett fra den sosiale biten som har gått fra vondt til værre. Har aldri vært sykemeldt selv på dårlige dager, skam og skyldfølelse driver meg på jobb. 

Nå vil jeg få ett behandlingstilbud med fokus på depresjonen. Tilbudet medfører ett opphold på seks uker, og da må en sykemelding til. 

Jeg vet at jeg sterk trenger dette tilbudet, samt en pause fra livet. Sliter med konsentrasjon og er konstant sliten. Likevel merker jeg at min skam og skyldfølelse jobber hardt for å avslå tilbudet. Det eneste jeg tenker på er hva jeg skal si til min sjef og kollegaer hvis de spør hvor jeg har vært. Skammen er også sterk, jeg begynte i jobben i januar 2020, jeg skal ha mye opplæring fremover... Også går jeg hen å sykemelder meg og vælter byrden over på mine  kolleger.. Som kommer til å mislike meg enda mer....tenker at jobben min angrer på at ansatte en syk person. Sånne tanker har jeg🤔

Er det flere som sliter med dette? Det er jo helt klart ikke til mitt eget beste å avslå tilbudet som kan hjelpe meg. Likevel kverner hjernen min i den retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk på hva som vil lønne seg på lang sikt. Hvis du avslår tilbudet så er vel sjansen for at du møter veggen og blir langtidssykemeldt stor? Kontra å ta deg seks uker til behandling som kanskje kan gjøre at du vil unngå dette. Det er jo ikke bare du, men også jobben din tjent med. 

Og du skal ikke ha dårlig samvittighet, men jeg skjønner at du har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du å si hvor du skal eller har vært? Er det ikke bare nok å si du må i behandling for å kunne jobbe? Uforutsette ting kan skje så jobben din bør ha forståelse for det og hvordan blir det for deg uten behandling? Jo jeg synes du bør si ja til tilbudet og meld deg inn i ei fagforening i forhold til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...