Gå til innhold

Eggdonasjon.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er imot fordi man gir bort sitt eget barn, uten å vite hvor barnet havner. Man fraskriver seg et voldsomt ansvar, men likevel mener jeg man er 100% ansvarlig for barnet livet ut, det vil si om DU donerer DITT egg til en kvinne og hun slår barnet osv., så er det din skyld. 

Anonymkode: 8998a...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot fordi man gir bort sitt eget barn, uten å vite hvor barnet havner. Man fraskriver seg et voldsomt ansvar, men likevel mener jeg man er 100% ansvarlig for barnet livet ut, det vil si om DU donerer DITT egg til en kvinne og hun slår barnet osv., så er det din skyld. 

Anonymkode: 8998a...942

Det var da voldsomt. Man har skyld dersom en psykopat mishandler ett barn som komme fra ett egg man donerte i god tro? Jeg vil tenke skylden i ett slik sjeldent tilfelle ville ligge hos den som gjorde ugjerningen og ikke den som gjorde en god gjerning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Det var da voldsomt. Man har skyld dersom en psykopat mishandler ett barn som komme fra ett egg man donerte i god tro? Jeg vil tenke skylden i ett slik sjeldent tilfelle ville ligge hos den som gjorde ugjerningen og ikke den som gjorde en god gjerning.

Ja, selvfølgelig har man det. Fordi det er donoren sitt barn.

Nei, skylden ligger åpenbart hos begge. Det er ikke en god gjerning å sende barnet sitt vekk til fremmede, det er en ond gjerning. Tvers gjennom ondt! På alle måter, fra alle vinkler. 

Merkelig hvordan noen sliter så inni granskauen med å skille mellom godhet og ondskap. 

Anonymkode: 8998a...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig har man det. Fordi det er donoren sitt barn.

Nei, skylden ligger åpenbart hos begge. Det er ikke en god gjerning å sende barnet sitt vekk til fremmede, det er en ond gjerning. Tvers gjennom ondt! På alle måter, fra alle vinkler. 

Merkelig hvordan noen sliter så inni granskauen med å skille mellom godhet og ondskap. 

Anonymkode: 8998a...942

Kanskje det er du som har problemer med å definere ondskap. Å hjelpe noen som ikke kan få barn med å få det, er ikke en ondskapsfull handling. Hva med sæddonatorer da, er de onde de også?

 

Det er flertall for dette i folket, er folket onde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Hva med sæddonatorer da, er de onde de også?

Every sperm is sacret...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man fraskriver seg et voldsomt ansvar, men likevel mener jeg man er 100% ansvarlig for barnet livet ut, det vil si om DU donerer DITT egg til en kvinne og hun slår barnet osv., så er det din skyld. 

Nå er vel risikoen ganske høy for at et donert egg aldri blir til noe barn. Så kanskje vi like godt skulle beskylde eggdonor for medvirkning til drap? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en god gjerning å sende barnet sitt vekk til fremmede, det er en ond gjerning. Tvers gjennom ondt! På alle måter, fra alle vinkler. 

Et egg er vel strengt tatt ikke noe barn. Både egg- og sæddonor "gir bort" genene sine. 

Du mener dette om foreldre som adopterer bort barn også, fordi de forstår at det er helt umulig for dem å gi barnet en god framtid på annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot fordi man gir bort sitt eget barn, uten å vite hvor barnet havner. Man fraskriver seg et voldsomt ansvar, men likevel mener jeg man er 100% ansvarlig for barnet livet ut, det vil si om DU donerer DITT egg til en kvinne og hun slår barnet osv., så er det din skyld. 

Anonymkode: 8998a...942

Gjelder det samme ved sæddonasjon også da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, laban skrev:

Every sperm is sacret...

Nå er vel risikoen ganske høy for at et donert egg aldri blir til noe barn. Så kanskje vi like godt skulle beskylde eggdonor for medvirkning til drap? 

Et egg er vel strengt tatt ikke noe barn. Både egg- og sæddonor "gir bort" genene sine. 

Du mener dette om foreldre som adopterer bort barn også, fordi de forstår at det er helt umulig for dem å gi barnet en god framtid på annen måte?

Oj, jeg trodde ikke du var i stand til å ha stavefeil?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, frosken skrev:

Oj, jeg trodde ikke du var i stand til å ha stavefeil?!?

Takk for tilliten - med mobilen er det større risiko. Det ble visst en blanding av secret og sacred...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, cilie skrev:

Jeg kunne aldri donert egg. Barnet blir faktisk halve deg. 

Jeg ser heller aldri for meg at jeg kunne donert et egg.. Men jeg kunne tatt imot et donert egg, men ikke donert selv ..  

Anonymkode: 4f3dc...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, cilie skrev:

Jeg kunne aldri donert egg. Barnet blir faktisk halve deg. 

Jeg ville også synes det føles rart, på samme måte som det må være rart for sæddonorer å vite at det kanskje går mange barn rundt med deres genmateriale. Samtidig må det jo føles fint å kunne hjelpe noen som ikke er i stand til å få barn på annen måte enn ved eggdonasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, cilie skrev:

Jeg kunne aldri donert egg. Barnet blir faktisk halve deg. 

Jeg hadde heller ikke klart det, hadde aldri blitt kvitt tanken "hvordan har barnet det nå?" Men det er jo bra at noen vil gjøre det! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde heller ikke klart det, hadde aldri blitt kvitt tanken "hvordan har barnet det nå?" Men det er jo bra at noen vil gjøre det! :) 

Men er det egentlig noen grunn til at det skulle være noe annerledes enn med sæddonasjon? Jeg tenker at det ikke er noe barn før befruktning.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ekstra skrev:

Men er det egentlig noen grunn til at det skulle være noe annerledes enn med sæddonasjon? Jeg tenker at det ikke er noe barn før befruktning.

Nei, det er det slett ikke. :) Sikkert mange menn som ikke kan tenke seg å donere sæd av samme grunn også, mens andre tenker på det som en runk og lettjente penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må man da også opplyse om utseende, prestasjoner  inteligens, helse osv. til den som donerer. Slik man gjør ved sæd - donasjon?. Man kan da virkelig sette sammen en perfekt match. Eller er det ikke lov å « kjøpe» både sæd og egg og lage et barn? Det er noe litt umenneskelig ved denne formen å skape et menneske?. Det å ikke vite hvor man kommer fra er også for mange tøft å leve med. Vet ikke hvordan jeg selv hadde opplevd å bli laget slik?. Kanskje det var bedre om enslige og de som ikke kan få barn mye lettere kunne adoptere. Det er veldig strenge regler for adopsjon. Da må det meste være på stell liksom. Er det noen krav til den som ønsker eggdonasjon?

Anonymkode: 3f718...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man da også opplyse om utseende, prestasjoner  inteligens, helse osv. til den som donerer. Slik man gjør ved sæd - donasjon?. Man kan da virkelig sette sammen en perfekt match. Eller er det ikke lov å « kjøpe» både sæd og egg og lage et barn? Det er noe litt umenneskelig ved denne formen å skape et menneske?. Det å ikke vite hvor man kommer fra er også for mange tøft å leve med. Vet ikke hvordan jeg selv hadde opplevd å bli laget slik?. Kanskje det var bedre om enslige og de som ikke kan få barn mye lettere kunne adoptere. Det er veldig strenge regler for adopsjon. Da må det meste være på stell liksom. Er det noen krav til den som ønsker eggdonasjon?

Anonymkode: 3f718...4e1

Ja, det er umenneskelig. Det er ikke riktig.

Kan man ikke få barn, får man finne andre gleder i livet rett og slett, og folk som bruker en halv million kroner på å prøve og få seg et barn har en psykisk lidelse! Da må man til psykolog og få profesjonell hjelp. Da handler det ikke om at man kunne tenkt seg et barn, det går over til å bli sykelig.

Anonymkode: 8998a...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...