Gå til innhold

Lett psykisk utviklingshemming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har det selv eller kjenner noen som har det? Svar gjerne for noen andre også hvis du kjenner noen eller er helsearbeider.

* Hvordan er det å ha det ?

* Er det synlig for andre hvis de tilbringer 1 time med deg/den? I såfall hvordan er det synlig?

* Har du hatt en vanlig jobb noen gang?

* Hva slags karakterer fikk du på skolen?

* Hadde du klart å ha sertifikat og kjøre bil?

* Hadde du klart å ha kjæreste og barn?

* Klarer du å bytte på senga selv, sette på oppvaskmaskinen og lage taco selv?

Anonymkode: 57636...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva slags utviklingshemming er det du prater om? Har noen ganger lurt på om jeg er det når jeg har vært deprimert....

Da kan man jo få pu trekk 😛 

Anonymkode: e25ee...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags utviklingshemming er det du prater om?

Lett psykisk utviklingshemming omfatter IQ 50-69.

Etter min mening er det en dårlig gruppering fordi det er en ekstrem forskjell på 50 og 69. Ingen som møter en person med IQ 50 vil finne på å kalle tilstanden "lett". En person med IQ 69 kan derimot oppfattes som lett avvikende fra det normale i en vanlig samtale, og vedkommende kan ha flere ADL-funksjoner inntakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har det selv eller kjenner noen som har det? Svar gjerne for noen andre også hvis du kjenner noen eller er helsearbeider.

* Hvordan er det å ha det ?

* Er det synlig for andre hvis de tilbringer 1 time med deg/den? I såfall hvordan er det synlig?

* Har du hatt en vanlig jobb noen gang?

* Hva slags karakterer fikk du på skolen?

* Hadde du klart å ha sertifikat og kjøre bil?

* Hadde du klart å ha kjæreste og barn?

* Klarer du å bytte på senga selv, sette på oppvaskmaskinen og lage taco selv?

Anonymkode: 57636...576

Det som er viktig å vite er at ingen er lik. Jeg kjenner flere med lett psykisk utviklingshemming. En i familien har diagnosen. Hun er en fin  jente som ser helt normal ut. Hun kan klarer å skjule diagnosen ved å ha lært seg litt høflige setninger og er egentlig flink til å snakke med folk. Men alle som kjenner henne merker at det er noe som er annerledes .Den responsen man gir mennesker forteller noe om hva man forstår. At hun feks er litt barnslig og spør rare spørsmål. Man er mer sårbar med en slik diagnose og man kan lett bli utnyttet av feile folk. Og ofte i sitt forsøk på å være som andre kan man gjøre dumme ting bare for å føle seg som en del av gjengen. Hun jeg kjenner har tilrettelagt arbeid men kunne ha klart en vanlig jobb med god støtte av arbeidsgiver. Fikk ikke karakterer på skolen. Har ikke snakket om sertifikat enda. Hun er utrolig god på mange ting. Data, språk, musikk , reise alene ol. Klarer fint lett husarbeid og matlaging. Men trenger likevel en voksen som ser litt til henne og gir råd. Man kan være normalt flink på mye selv med den diagnosen. Har hatt mange kjærester men det har vært komplisert.  Barn tror jeg blir vanskelig for henne å ta vare på men kommer litt an på far til et evt barn.  Det er ikke alltid lett å ha en slik diagnose da man ønsker gjerne å være som andre. Man har lettere for å bli engstelig og lei seg. Og kan streve med selvbildet. Men samtidig har folk flest ting å stri med i livet. Og har man PU får man mye hjelp av samfunnet. Uføretrygd, tilrettelagt arbeid, hjelp til bolig, støttekontakt. Hun jeg kjenner er også engasjert i idrett der hun treffer flere med samme diagnose. Hun har derfor mange venner. 

Anonymkode: 39da4...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en i familien som er diagnostisert med lett psykisk utviklingshemning. Jeg merker at hun har denne diagnosen uten problemer. Hun er litt annerledes enn oss andre og stiller litt andre spørsmål som ikke en voksen på hennes alder normalt sett ville stilt. Jeg merker at hun er yngre i hodet enn hva hennes biologiske alder skulle tilsi. Hun klarer ikke å stelle i huset eller å lage avanserte middager. Ikke foreta innkjøp alene.

Hun har en kjæreste hun ikke har fortalt diagnosen sin til og det er etter min mening å føre en annen voksen person bak lyset og skjule en sannhet. Samtidig tenker jeg at han som kjæreste må være blind av forelskelse og litt blåøyd som ikke oppdager at det er "noe annerledes" med henne, men det får nå være opp til de to å avgjøre hvordan de velger å leve livene sine. Jeg tror til syvende og sist uærlighet på et slikt nivå vil slå negativt tilbake på henne selv. Hun har ikke sertifikat og vil nok ikke få det, for hun blir utrolig stresset og oppkavet når hun er passasjer. Hun fullførte ikke ungdomsskolen, men har dysleksi og kalkuleksi i tillegg.

Det gjør det vanskeligere for henne at hennes mor og de hun har rundt henne i det daglige ikke vil innse at hun har diagnosen. De mener at hun er helt normal og kan klare alt alle andre kan mestre, men det er selvfornektelse. Det gjør det jo ikke lettere for en ung jente selv å skulle godta seg selv.

Anonymkode: 4c545...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en i familien som er diagnostisert med lett psykisk utviklingshemning. Jeg merker at hun har denne diagnosen uten problemer. Hun er litt annerledes enn oss andre og stiller litt andre spørsmål som ikke en voksen på hennes alder normalt sett ville stilt. Jeg merker at hun er yngre i hodet enn hva hennes biologiske alder skulle tilsi. Hun klarer ikke å stelle i huset eller å lage avanserte middager. Ikke foreta innkjøp alene.

Hun har en kjæreste hun ikke har fortalt diagnosen sin til og det er etter min mening å føre en annen voksen person bak lyset og skjule en sannhet. Samtidig tenker jeg at han som kjæreste må være blind av forelskelse og litt blåøyd som ikke oppdager at det er "noe annerledes" med henne, men det får nå være opp til de to å avgjøre hvordan de velger å leve livene sine. Jeg tror til syvende og sist uærlighet på et slikt nivå vil slå negativt tilbake på henne selv. Hun har ikke sertifikat og vil nok ikke få det, for hun blir utrolig stresset og oppkavet når hun er passasjer. Hun fullførte ikke ungdomsskolen, men har dysleksi og kalkuleksi i tillegg.

Det gjør det vanskeligere for henne at hennes mor og de hun har rundt henne i det daglige ikke vil innse at hun har diagnosen. De mener at hun er helt normal og kan klare alt alle andre kan mestre, men det er selvfornektelse. Det gjør det jo ikke lettere for en ung jente selv å skulle godta seg selv.

Anonymkode: 4c545...821

Hun klarer ikke å støvsuge?

Anonymkode: 57636...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Lett psykisk utviklingshemming omfatter IQ 50-69.

Etter min mening er det en dårlig gruppering fordi det er en ekstrem forskjell på 50 og 69. Ingen som møter en person med IQ 50 vil finne på å kalle tilstanden "lett". En person med IQ 69 kan derimot oppfattes som lett avvikende fra det normale i en vanlig samtale, og vedkommende kan ha flere ADL-funksjoner inntakt.

Ved utredning vil det stå hvilken skår man har noe sted?. Jeg har lest papirene fra habiliteringen med der står bare diagnosen. Har en i familien med diagnosen som fungerer veldig bra men går i klasse med elever som jeg opplever som betydelig mer redusert. Samtidig sies det at de har samme diagnose. Dette har vært utfordrende for henne. Opplever at dette er en gruppe som faller mellom to stoler. En veldig sårbar gruppe. 

Anonymkode: 39da4...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved utredning vil det stå hvilken skår man har noe sted?. Jeg har lest papirene fra habiliteringen med der står bare diagnosen. Har en i familien med diagnosen som fungerer veldig bra men går i klasse med elever som jeg opplever som betydelig mer redusert. Samtidig sies det at de har samme diagnose. Dette har vært utfordrende for henne. Opplever at dette er en gruppe som faller mellom to stoler. En veldig sårbar gruppe. 

Anonymkode: 39da4...673

IQ-skårene og persentiler skal alltid oppgis i en testrapport. Det er ikke vanlig å oppgi dette i et brev til pasienten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva betyr det at man ved testing ikke blir regnet som utviklingshemmet men testene viser ett standar avvik fra det normale? 

Anonymkode: 39da4...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det at man ved testing ikke blir regnet som utviklingshemmet men testene viser ett standar avvik fra det normale? 

Anonymkode: 39da4...673

IQ mellom 70 og 85?

Anonymkode: a16e5...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er man utviklingshemma hvis man har nedsatt kognitiv funksjon?

Anonymkode: 57636...576

Per definisjon om IQ er 69 eller lavere. Men ikke hvis den har vært høyere og reduksjonen skyldes sykdom eller skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

IQ mellom 70 og 85?

Anonymkode: a16e5...18e

Korrekt. Det har detegnelsen/diagnosen Marginal intellektuell fungering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...