Gå til innhold

Viktigheten av tillit til behandler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg avsluttet et langt terapiforløp nå i vår. Relasjonen til behandler var hele tiden preget av ambivalens og relativt ofte en opplevelse av å bli misforstått og/eller krenket. Jeg har flere ganger tidligere vurdert å bryte, men blitt oppmuntret av vedkommende til å fortsette og jeg var i grunnen takknemlig over det. Med relasjonstraumer i bunn, er tillit vanskelig for meg, og ambivalens naturlig. Jeg trodde terapien og relasjonen måtte være «sånn», at det var min «feil» at jeg ikke klarte nyttiggjøre meg tilbudet i større grad. Jeg ville jo så gjerne, men stanget stadig hodet i veggen, noe som var både smertefullt og frustrerende. Så er det noe med å ha investert så mye tid og krefter inn i noe du håper skal gi uttelling på sikt. Stå i det... Holde ut... Kan ikke gi opp nå... Snart løsner det nok... NOT! 

For jeg måtte omsider erkjenne den bitre sannheten: jeg har gradvis blitt verre, hva angår både livskvalitet og funksjonsnivå, gjennom disse årene i terapi. Valget ga da seg selv, og jeg avsluttet.  Tøft og vondt, men nødvendig. 

I ettertid, og med erfaring fra ny behandler, ser jeg hvor viktig trygghet og tillit er. Og at selv jeg, med mine erfaringer og mønstre kan ha tillit selv etter kort tid, når premissene ligger til rette for det. Å bli møtt med varme og empati av en trygg og autentisk behandler var både skremmende og fantastisk på samme tid. Nå kan jeg uttrykke meg fritt. Her er jeg trygg. Vi er på samme bølgelengde, eller, han evner å tune seg inn på min. 

Det var ikke jeg som var vanskelig. Jeg prøvde virkelig mitt ytterste, men tillit og trygghet kan ikke presses fram ved hjelp av viljen, og uten dét kan terapi bli ødeleggende. 

Så takknemlig over valget jeg tok!❤️

Anonymkode: 00b06...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva var det som var forskjellig? Var det noe konkret han/hun gjorde?

Anonymkode: 9cf97...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det som var forskjellig? Var det noe konkret han/hun gjorde?

Anonymkode: 9cf97...d2c

Sier litt om det i teksten ovenfor. Forskjellen er egentlig som natt og dag. Ulik teoretisk tilnærming + en avslappet, vennlig og trygg framtoning, både hos behandler og i selve terapirommet.  

Anonymkode: 00b06...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier litt om det i teksten ovenfor. Forskjellen er egentlig som natt og dag. Ulik teoretisk tilnærming + en avslappet, vennlig og trygg framtoning, både hos behandler og i selve terapirommet.  

Anonymkode: 00b06...df6

men er ikke dette ganske subjektive opplevelser? det er derfor jeg spør, fordi hva en person opplever som positivt/trygt/fint kan jo være helt motsatt for en annen? 

Anonymkode: 9cf97...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

men er ikke dette ganske subjektive opplevelser? det er derfor jeg spør, fordi hva en person opplever som positivt/trygt/fint kan jo være helt motsatt for en annen? 

Anonymkode: 9cf97...d2c

Absolutt. Jeg har ingen grunn til å tvile på at min forrige behandler både ville vel og er dyktig på sitt vis. For meg (og trolig andre med lignende problematikk), var vedkommende derimot ikke en god match. Skal jeg kritisere ham for noe, må det være at ikke han på et tidspunkt erkjente akkurat dét, og henviste meg videre. 

Anonymkode: 00b06...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...