Gå til innhold

Er det kristent med smerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Folk som fødes med sjeldne smertefulle lidelser, skal fødes fordi Ropstad skal ha ett åpent og inkluderende samfunn. Er det godhet, eller er det forkvaklet? Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på de som blir føtt med bare nedsatt IQ. Har ikke egentlig KRF ett ganske råttent menneskesyn?

 

Er kristne verre mennesker en oss andre? Jeg er tilbøyelig til og si att ett menneske som stemmer KrF er ganske kynisk og kalt ja.

Anonymkode: 2f11a...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som fødes med sjeldne smertefulle lidelser, skal fødes fordi Ropstad skal ha ett åpent og inkluderende samfunn. Er det godhet, eller er det forkvaklet? Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på de som blir føtt med bare nedsatt IQ. Har ikke egentlig KRF ett ganske råttent menneskesyn?

 

Er kristne verre mennesker en oss andre? Jeg er tilbøyelig til og si att ett menneske som stemmer KrF er ganske kynisk og kalt ja.

Anonymkode: 2f11a...a16

De kristne vil ikke blande seg inn og lage rot i guds skaperverk.

Anonymkode: 62f0d...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kristne vil ikke blande seg inn og lage rot i guds skaperverk.

Anonymkode: 62f0d...00e

Det er sant. 

Vi tror også på at ikke alle som ikke er A4 lider. Og hvor skal man sette ned foten, hva hvis man kan oppdage anlegg for angst&depresjon via en prøve, skal man fjerne babyen av den grunn?

Eller hva hvis babyen får rødt hår, og foreldrene har traumer etter en oppvekst med mobbing.

Det er mange med Downs syndrom, eller som er dverger, som lever veldig gode liv.

Anonymkode: 28ae8...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som fødes med sjeldne smertefulle lidelser, skal fødes fordi Ropstad skal ha ett åpent og inkluderende samfunn. Er det godhet, eller er det forkvaklet? Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på de som blir føtt med bare nedsatt IQ. Har ikke egentlig KRF ett ganske råttent menneskesyn?

 

Er kristne verre mennesker en oss andre? Jeg er tilbøyelig til og si att ett menneske som stemmer KrF er ganske kynisk og kalt ja.

Anonymkode: 2f11a...a16

Det er ikke forkvaklet, mener du at vi skal avlive alle som ikke er akkurat som det passer deg? 

Dét er i så fall ondskap. Hvem er du til å bestemme det? Naturen er hva den er.

 

Det som ER forkvaklet er å tro at det å donere bort egg og sæd, eller det å ta abort/drepe et annet menneske på noen som helst måte kan være godhet. For det kan det ikke, og det er det aldri, når du donerer bort ditt arvemateriale donerer du bort ditt eget barn til fremmede uten å i det hele tatt ane hvordan barnet har det, om barnet blir julet opp, sultet eller mobbet. 

Det er ondskap, det! Men jeg har erfart at folk som sitter med det livssynet sjelden har verken selvinnsikt eller moralsk kompass, det er fullstendig ødelagt - så å si det til dem er kanskje fåfengt.

Anonymkode: 28ae8...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som fødes med sjeldne smertefulle lidelser, skal fødes fordi Ropstad skal ha ett åpent og inkluderende samfunn. Er det godhet, eller er det forkvaklet? Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på de som blir føtt med bare nedsatt IQ. Har ikke egentlig KRF ett ganske råttent menneskesyn?

 

Er kristne verre mennesker en oss andre? Jeg er tilbøyelig til og si att ett menneske som stemmer KrF er ganske kynisk og kalt ja.

Anonymkode: 2f11a...a16

De fleste partier har saker ikke alle er enige i. 

Hvis alle med "feil" skal fjernes så ville blant annet ikke jeg blitt født. Det er mange som ikke er helt perfekte (etter enkelte folks mening) som lever gode liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som fødes med sjeldne smertefulle lidelser, skal fødes fordi Ropstad skal ha ett åpent og inkluderende samfunn. Er det godhet, eller er det forkvaklet? Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på de som blir føtt med bare nedsatt IQ. Har ikke egentlig KRF ett ganske råttent menneskesyn?

 

Er kristne verre mennesker en oss andre? Jeg er tilbøyelig til og si att ett menneske som stemmer KrF er ganske kynisk og kalt ja.

Anonymkode: 2f11a...a16

Jeg tror de er langt fra kyniske og kalde. Jeg har inntrykk av at de tenker med hjertet. Problemet er at det å følge hjertet (de første impulsene man får når man synes synd på noen) ikke alltid er det som gir best resultat på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det handler om menneskeverd. Og det handler om respekt for barnet. Noe alle er så veldig opptatt av og enig om men som ikke gjelder livet i mors mage. Det handler om hvordan vi ser på et foster. Er det et menneske med rettigheter eller ikke. Det er lett å forstå mors rettigheter og tanker. Men hvis det ikke noen form for motargumenter og diskusjoner rundt disse temaene kan ting utvikle seg i en retning ingen er tjent med. Det er godt å ha litt bremser på i slike spørsmål. Selvfølgelig liker ikke folk bremser når det gjelder ting man selv så gjerne vil. Og det setter i gang sinne og tanker om at de som bremser bare er ute ette å gjøre en vondt. 

Anonymkode: ddc96...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Bibelen er jo mer eller mindre en sadomasochistisk instruksjonsmanual. Smerte, sadisme, underkastelse og dominans er grunnpilarene denne religionen er tufta på, i tillegg til et ønske om å bestemme hvordan andre skal leve livene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Bibelen er jo mer eller mindre en sadomasochistisk instruksjonsmanual. Smerte, sadisme, underkastelse og dominans er grunnpilarene denne religionen er tufta på, i tillegg til et ønske om å bestemme hvordan andre skal leve livene sine. 

Du uttaler deg skråsikkert som om du presenterer fakta. Folk i dag tror at man bare kan velge sin egen sannhet? Og fordi du mener det er slik så er det slik?. Trist. 

Anonymkode: ddc96...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Bibelen er jo mer eller mindre en sadomasochistisk instruksjonsmanual. Smerte, sadisme, underkastelse og dominans er grunnpilarene denne religionen er tufta på, i tillegg til et ønske om å bestemme hvordan andre skal leve livene sine. 

Eh, her er det en som har misforstått kraftig.

Anonymkode: 28ae8...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du uttaler deg skråsikkert som om du presenterer fakta. Folk i dag tror at man bare kan velge sin egen sannhet? Og fordi du mener det er slik så er det slik?. Trist. 

Anonymkode: ddc96...80c

Tar en titt på Bibelen, vil en se at innholdet er ekstremt brutalt, bestialsk, diskriminerende, rett frem rasistisk og ofte totalt uten medmennesklighet - og som oftest er det bokens "helter" eller Gud selv som står bak grusomhetene.

Passasjene med kvinneundertrykkelse og hat mot de som er annerledes er så mange at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Det gjøres tidlig klart at Gud er rasistisk, at enkelte folkeslag er mer verdt enn andre - og at verdien på et menneskeliv er fastsatt.

Minst like ille som Koranen.

Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.

Jeg er kommet for å sette skille:
Sønn står mot far,
datter mot mor,
svigerdatter mot svigermor

og en manns husfolk er hans fiender.

Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det."

Du datter Babel som er herjet,
salig er den som gjengjelder
det du gjorde mot oss.

Salig er den som griper dine barn
og knuser dem mot berget!'

Da sa David til Natan: «Jeg har syndet mot Herren.» Natan svarte: «Så har også Herren tatt bort din synd. Du skal ikke dø. Men fordi du gjorde dette og foraktet Herrens ord, skal han dø, sønnen du har fått.» Så gikk Natan hjem.'

Så sier Herren over hærskarene: Jeg krever amalekittene til regnskap for det de gjorde mot israelittene da de dro opp fra Egypt. De sperret veien for dem. Dra nå ut og slå amalekittene. Slå alt som tilhører dem, med bann. Spar ingen. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!»

Derfor, se, dager skal komme, sier Herren, da dette stedet ikke lenger skal kalles Tofet eller Ben-Hinnom-dalen, men Drapsdalen. Jeg slår i stykker Judas og Jerusalems planer på dette stedet. Jeg lar dem falle for fiendens sverd og i hendene på dem som står dem etter livet. Og jeg gir likene av dem til mat for fuglene under himmelen og dyrene på marken. Jeg legger denne byen øde og gjør den til spott. Alle som går forbi, skal grøsse og plystre hånlig over sårene den har fått. Jeg lar dem spise kjøttet av sine egne sønner og døtre. Den ene skal spise kjøttet av den andre. Slik trengsel og nød skal fiendene og de som står dem etter livet, føre over dem.'

Fra Jeriko dro profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din flintskalle! Kom deg vekk, din flintskalle!» Da han snudde seg og fikk se dem, forbannet han dem i Herrens navn. Og to bjørner kom ut av skogen og rev i hjel førtito av barna.'

 «Nei, brødre, gjør ikke noe ondt! Siden denne mannen har tatt inn i mitt hus, må dere ikke gjøre noe så skammelig. Se, her er min egen datter, som er jomfru, og mannens medhustru. Dem kan jeg sende ut, så kan dere ta dem og gjøre med dem som dere finner for godt. Dere må ikke gjøre noe så skammelig mot denne mannen.» Men mennene ville ikke høre på ham. Da tok mannen medhustruen sin og førte henne ut til dem utenfor. De lå med henne og forgrep seg på henne hele natten, helt til det ble morgen.

Da han kom hjem, fant han fram en kniv, grep medhustruen og skar kroppen hennes opp i tolv stykker. Dem sendte han ut i hele Israels landområde.'

Jefta avla et løfte til Herren og sa: «Gir du ammonittene i mine hender, skal den første som kommer ut gjennom døren i mitt hus og møter meg når jeg vender velberget tilbake fra krigen mot ammonittene, høre Herren til. Jeg skal bære ham fram som brennoffer.»

'Dere tjenestefolk [slaver] skal med ærefrykt underordne dere herrene deres – ikke bare de gode og vennlige, men også de vrange. For det er godt om noen finner seg i uforskyldte lidelser fordi samvittigheten er bundet til Gud. Om dere holder ut å bli straffet når dere har gjort noe galt, er det noe å rose dere for? Men om dere holder ut i lidelser når dere gjør det rette, da er det godt i Guds øyne.'

I andre mosebok kan vi lese «dere [skal] skjønne at Herren gjør forskjell på egypterne og israelittene» - noe som er selve definisjonen på diskriminering og rasisme.

Moses sa: «Så sier Herren: Ved midnattstid vil jeg gå gjennom Egypt. Da skal alle førstefødte i Egypt dø, fra den førstefødte hos farao som sitter på sin trone, til den førstefødte hos slavekvinnen som står bak kvernen, og alle førstefødte dyr i buskapen. I hele Egypt skal det lyde et skrik så høyt at det aldri har vært maken til det før og heller ikke skal bli det siden.'

Herren skal slå deg med vanvidd, blindhet og sinnsforvirring. Midt på dagen skal du famle deg fram som den blinde famler i mørke.
Du skal ikke lykkes på din vei. Du blir undertrykt og utplyndret dag etter dag, og det er ingen som hjelper. Binder du deg til en kvinne, skal en annen mann voldta henne.

For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud som straffer barn i tredje og fjerde ledd for fedrenes synd når de hater meg.'

En mann som er mellom tjue og seksti år, skal ha en verdi på femti sjekel sølv etter helligdommens vekt. Er det en kvinne, skal hun ha en verdi på tretti sjekel. Er det et menneske som er mellom fem og tjue år, skal verdien av en gutt være tjue sjekel og av en jente ti sjekel. Er det et barn mellom en måned og fem år, skal verdien av en gutt være fem sjekel sølv og av en jente tre sjekel sølv.'

Det kan hende at en mann og hans landsmann kommer i slagsmål. Kona til den ene kommer til for å redde mannen sin fra den som slår. Hun rekker hånden ut og griper ham i kjønnsdelene. Da skal du hugge hånden av henne. Vis ingen medfølelse.'

Men dersom beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at jenta var jomfru, da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel.

 

Anonymkode: 62f0d...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at KrP og andre partier har glemt at man skal ta vare på barn som ikke er A4 etter at de er født og at de ikke er villig til å ta kostnadene .  Og jeg synes at foreldre skal ha et valg om de vil ta disse testene det er snakk om.  Det er ingen som tvinger dem til å gjøre det hvis de ikke ønsker det og ingen som tvinger dem til å ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

KRF blokkerer også aktiv dødstraff som mange er for. Man skal lide i slutten av livet med alvorlig sykdom, slik att man ikke trosser "gud" som de kristne fant opp. Nei, håper det partiet forsvinner ganske så langt under sperregrensen. KRF behandles som om de var ett stort parti. De slipper til i media så mye att selv arbeiderpartiet kan blir sjalu. Dette lille partiet med pekefingermentalitet ser vel på seg som gode, men steller til med bare faenskap.

For øvrig så sa jeg ikke att man burde fjerne de fosterne som kan få ett godt liv. DVS der det er mulig å leve relativt godt. Men faktum er att det fødes noen som aldri får noe kvalitet på livet annet en smerte. Det er vel "guds" plan det og da? Luttre oss gjennom smerte og svik.

Anonymkode: 2f11a...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Tipper det er første gang jeg besøker denne siden, så egentlig etter om det var skadelig å spise boller som har gjæret for lenge. Ser noen av dere anklager KrF at de er imot å avslutte liv og ikke gi tillatelse til å avslutte sitt eget liv. Tror jeg kan svare på hvorfor de står for dette.

Dersom du ser på ditt eget liv så kan du gjerne se at i perioder har det vært stor smerte, noen lever i store smerter hele livet og synes det er greit. De vil heller leve enn være døde. Om man ser at en baby i fremtiden kanskje eller helt sikkert oppleve slike smerter hele livet burde ikke det gi foreldrene rett til å bestemme om barnet skal få vokse opp eller ikke. Barnet kan jo være et barn som elsker livet til tross for disse smertene. Det kan man ikke vite på forhånd. Og om de ikke er det, så finnes det fortsatt håp for alle med smerter om å bli kvitt dem.

Det er ikke sånn at Guds plan er at folk skal leve med smerte, men bibelen har en ganske god forklaring på hvorfor smerte finnes.

Jeg tviler på at KrF har glemt at barna skal tas vare på. Det tror jeg er først på lista deres i stort sett alle valg. Vi har nettopp stengt hele samfunnet for å spare noen tusen liv, dette står ikke i forhold til hverandre. Kostnadene for dette er langt større enn for å holde liv i noen mennesker som ikke kan arbeide.

Når det kommer til aktiv dødshjelp så har jeg vel egentlig ikke helt satt meg inn i hvorfor de mener det eller det, eller hva som er lov og ikke dessverre.
 

Endret av Ole2805
Legge til noe om aktiv dødshjelp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som fødes med sjeldne smertefulle lidelser, skal fødes fordi Ropstad skal ha ett åpent og inkluderende samfunn. Er det godhet, eller er det forkvaklet? Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på de som blir føtt med bare nedsatt IQ. Har ikke egentlig KRF ett ganske råttent menneskesyn?

 

Er kristne verre mennesker en oss andre? Jeg er tilbøyelig til og si att ett menneske som stemmer KrF er ganske kynisk og kalt ja.

Anonymkode: 2f11a...a16

De jeg kjenner som er født med sjeldne - og smertefulle - lidelser, er selv helt klare på at de mener de lever gode liv, -  og at de synes det er skremmende hvor lite "positiv" informasjon som gis til kommende foreldre om hvilke muligheter det er for et godt liv også med medfødt sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er mange merkelige unnvikende svar i denne tråden. De som kan ha ett godt liv fortjener å bli født, dersom deres foreldre har ressurser til å ta seg av de. Jeg mener ikke att man for eksempel automatisk skal fjerne fostere med Downs el lignende syndromer der barnet kan få ett ok liv alikevel. Eller ett barn med ryggmarksbrokk osv. Jeg snakker om fostre som vil bli født til ett liv med bare elendighet og tidlig død, kanskje med svært redusert intellekt og slike ting.

 

Dessuten er det da ingen som hindrer kristne i å føde barn som vil få det jævlig heller. Det jeg reagerer på er att de forsøker å tvinge igjennom att andre som ikke deler den hyklerske troen deres, ei heller skal få velge. Nå fikk de jo ikke flertall da, Hahaha! Måtte de havne under sperregrensen! Da hadde jeg blitt glad. Dette er ett parti som får uhorvelig mye oppmerksomhet, og uhorvelig mye gjennomslag, som lever på en 2000 år gammel skrøne.

Anonymkode: 2f11a...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ett parti som får uhorvelig mye oppmerksomhet, og uhorvelig mye gjennomslag, som lever på en 2000 år gammel skrøne.

Anonymkode: 2f11a...a16

Religiøse partier skulle vært forbudt. Vi lever i 2020 og politikk basert på en 2000 år gammel eventyrbok hører ikke til i dag. Det første partiet som kommer med et slikt forslag skal få min stemme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎05‎.‎2020 den 20.30, AnonymBruker skrev:

Synes det er mange merkelige unnvikende svar i denne tråden. De som kan ha ett godt liv fortjener å bli født, dersom deres foreldre har ressurser til å ta seg av de. Jeg mener ikke att man for eksempel automatisk skal fjerne fostere med Downs el lignende syndromer der barnet kan få ett ok liv alikevel. Eller ett barn med ryggmarksbrokk osv. Jeg snakker om fostre som vil bli født til ett liv med bare elendighet og tidlig død, kanskje med svært redusert intellekt og slike ting.

 

Dessuten er det da ingen som hindrer kristne i å føde barn som vil få det jævlig heller. Det jeg reagerer på er att de forsøker å tvinge igjennom att andre som ikke deler den hyklerske troen deres, ei heller skal få velge. Nå fikk de jo ikke flertall da, Hahaha! Måtte de havne under sperregrensen! Da hadde jeg blitt glad. Dette er ett parti som får uhorvelig mye oppmerksomhet, og uhorvelig mye gjennomslag, som lever på en 2000 år gammel skrøne.

Anonymkode: 2f11a...a16

Så hvar det spørsmålet om hva som kan elendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lurven skrev:

Så hvar det spørsmålet om hva som kan elendighet.

Skulle være kan deffineres som elendighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...