Gå til innhold

Noen som har bltt kvitt depresjon og føler noe er galt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Trodde i mange år jeg hadde innbilt depresjon. Tenkte det er bare å ta seg sammen, stå på, ikke stoppe opp selv om kroppen kanskje vil, velge å være glad. Jeg valgte å være glad, men det var bare slit. Ble jo enda verre jo mer jeg fortrengte det. Jeg var tross alt i arbeid, ingen smerter i kropp, og var nok mer vanlig enn jeg trodde. Livet er kanskje bare ganske kjedelig enkelt og greit? Jeg tenkte jeg kanskje hadde høye forventninger.... 

Men i 2018 prøvde jeg dps. Ting tok lang tid, jeg ble sent til spesialiser på alle mulige diagnoser jeg fikk trekk fra. Noe ble avkrefter (glede! Da slapp jeg selvdiagnotisere meg), andre ting ble bekreftet. Fikk papir, deriblant «moderat depresjon». Ikke alvorlig tenker dere sikkert, men dette er den typen som kan vare hele livet om du ikke får hjelp. Har lest om den, den blir rett og slett en del av deg. Den lurer deg hvertfal til å tro at det er en del av deg. Du blir gående, sorgfull over at du faktisk med stor sannsynlighet skal være slik resten av livet. En liten følelse av «panikk». Jeg var ikke født slik. Jeg var et lykkelig barn, enkelte følelser kjenner jeg igjen, men jeg var jo mye glad. Det var spesielt i tenårene det kom snikende. En periode som 16 åring, jeg kom meg ikke på skolen, jeg klarte ikke stå opp, jeg satt alene på hybelen, ble nesten gal fordi ingenting fristet. Satte på musikk og fantaserte, hjalp der og da, helt til virkeligheten kalte og det kjentes som å gå med fylleangst. Satte på film så jeg skulle få litt støy rundt meg.

»hadde du ingen å snakke med?» tenker dere, men jo det hadde jeg. Saken når dette skjer er at du ikke ser det! For det er som om din fysiske kropp har stengt inne sjelen din. Du får ikke noen signaler ut, du tar ikke særlig mye heller. Negativitet tar du inn. 
Konstant trett og sliten. Dette var starten og den verste. Mens jeg har blitt eldre har det stadig kommer svakere tilbake. Lengre greie perioder. Men skulle aldri mye til før det vippet over. Ny jobb, nytt bosted....ofte. Men angsten fant alltid en vei. Den indre stemmen som forteller at dette er ikke bra nok. Alle andre gjør noe fornuftig, men ikke du. 
Så kom det mange fine perioder. Måtte jobbe for de, men slet mer og mer med å nyte de gode stundene for jeg tenkte at nedturen blir desto verre. 
 

Fikk etter hvert behandlingen min, medisiner inkludert. Har alltid vært en motstander mot legemedisin da det er masse myter. Tenkte at man kunne tenke seg frisk, men det har da ikke fungert. Noe i hjernen sov rett og slett. Irriterende var det. Depresjonen har ikke kommet like kraftig tilbake som da jeg var 16, men jeg derimot bygget opp mye sinne. Så utrolig lite glede og engasjement i meg.

Men etter medisin som jeg nå har gått på i 3 dager har jeg ikke hatt en eneste dårlig dag. Nå er jeg igjen redd for at det er noe galt. Rett og slett nesten bekymringsverdig at jeg ikke irriterer meg så lett, tar lettere på ting og det er uvant å være så mye mer glad! 
 

noen her som har erfaringer? Setter pris på både støtte og råd jeg.

hilsen ung voksen kvinne

Anonymkode: 0f564...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
39 minutter siden, dolmio skrev:

Kanskje det er medisinen som virker :) 

Ja. Men jeg føler noe er feil? Det er skummelt at jeg plutselig er så oppegående og mindre bekymret over alt. 

Anonymkode: 0f564...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men jeg føler noe er feil? Det er skummelt at jeg plutselig er så oppegående og mindre bekymret over alt. 

Anonymkode: 0f564...915

Kanskje @kupton kan gi deg bedre svar :) 

Men jeg tenker det godt kan være medisinen som virker, og det burde du ikke vært bekymret for ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig å nærmest bli bekymret når man blir bedre, for man er så vant til at det er dårlig. 

Hva er det slags antidepressiva du fikk effekt av etter tre dager? Wellbutrin? Den kan gi raskt økt energi i hvert fall. 

Uansett bra om den virker for deg, og vil fortsette å virke. 

Jeg har selv tilbakevendende depressiv lidelse og i de periodene jeg bare er mildt deprimert så kjenner jeg på den at før eller siden havner jeg i kjelleren igjen ja. Er alvorlig deprimert nå og skulle virkelig ønske jeg fant medisin som hjalp, men det er visst så kronisk hos meg at diverse antidepressiva ikke har hatt særlig effekt. Men kanskje du har prøvd en jeg ikke har prøvd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, Glitter skrev:

Tror det er vanlig å nærmest bli bekymret når man blir bedre, for man er så vant til at det er dårlig. 

Hva er det slags antidepressiva du fikk effekt av etter tre dager? Wellbutrin? Den kan gi raskt økt energi i hvert fall. 

Uansett bra om den virker for deg, og vil fortsette å virke. 

Jeg har selv tilbakevendende depressiv lidelse og i de periodene jeg bare er mildt deprimert så kjenner jeg på den at før eller siden havner jeg i kjelleren igjen ja. Er alvorlig deprimert nå og skulle virkelig ønske jeg fant medisin som hjalp, men det er visst så kronisk hos meg at diverse antidepressiva ikke har hatt særlig effekt. Men kanskje du har prøvd en jeg ikke har prøvd? 

Det er ikke antidepressiva. 

Anonymkode: 0f564...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...