Gå til innhold

Journalføring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått til en privat psykiatrisk sykepleier i ca. 5 måneder. Da jeg ba om innsyn i journalen min så sa hn at det kan jeg ikke siden hn ikke skriver journal. Har ikke både private og offentlige behandlere dokumentasjonsplikt? 

Anonymkode: 525ac...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått til en privat psykiatrisk sykepleier i ca. 5 måneder. Da jeg ba om innsyn i journalen min så sa hn at det kan jeg ikke siden hn ikke skriver journal. Har ikke både private og offentlige behandlere dokumentasjonsplikt? 

Anonymkode: 525ac...398

Jo, dokumentasjonsplikten er klar. Helsepersonell skal skrive journal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, kupton skrev:

Jo, dokumentasjonsplikten er klar. Helsepersonell skal skrive journal.

Jeg kjenner at jeg blir litt usikker i forhold til videre behandling hos vedkommende, men samtidig så er jeg fornøyd med hn som behandler. Hvilke evt. konsekvenser kan det bli av at hn ikke fører journal for min del?

Anonymkode: 525ac...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalforskriften angir tre grunner til at det skal skrives journal. 1. Ved skifte av behandler, eller ved senere helsehjelp, skal opplysningene kunne brukes for å gjøre behandlingen best og mest effektiv, samt unngå feil eller alvorlige bivirkninger som er oppstått tidligere.  2. Kunne brukes som opplysninger overfor pasienten slik at denne kan få bedre kunnskap om sin sykdom og behandling. 3. Være en dokumentasjon ved tvister f.eks. hvis du vil klage på noe, eller hvis helsetilsynet vil sjekke behandlingen.

(Mine ord slik jeg forstår forskriften)

Ordrett:

§ 1.Formålet med forskriften

Forskriftens formål er å bidra til at

a) pasienter ved hjelp av relevant og nødvendig dokumentasjon kan gis helsehjelp av god kvalitet, inkludert effektive og gode pasientforløp
b) personvernet ivaretas, inkludert pasientens rett til informasjon og medvirkning
c) helsehjelpen kan kontrolleres i ettertid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, kupton skrev:

Journalforskriften angir tre grunner til at det skal skrives journal. 1. Ved skifte av behandler, eller ved senere helsehjelp, skal opplysningene kunne brukes for å gjøre behandlingen best og mest effektiv, samt unngå feil eller alvorlige bivirkninger som er oppstått tidligere.  2. Kunne brukes som opplysninger overfor pasienten slik at denne kan få bedre kunnskap om sin sykdom og behandling. 3. Være en dokumentasjon ved tvister f.eks. hvis du vil klage på noe, eller hvis helsetilsynet vil sjekke behandlingen.

(Mine ord slik jeg forstår forskriften)

Ordrett:

§ 1.Formålet med forskriften

Forskriftens formål er å bidra til at

a) pasienter ved hjelp av relevant og nødvendig dokumentasjon kan gis helsehjelp av god kvalitet, inkludert effektive og gode pasientforløp
b) personvernet ivaretas, inkludert pasientens rett til informasjon og medvirkning
c) helsehjelpen kan kontrolleres i ettertid.

Ut i fra det som fremgår av forskriften så føler jeg at mine opplysninger ikke er fullstendig ivaretatt pga manglende journalføring. Hva bør jeg gjøre i min situasjon?

Anonymkode: 525ac...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det som fremgår av forskriften så føler jeg at mine opplysninger ikke er fullstendig ivaretatt pga manglende journalføring. Hva bør jeg gjøre i min situasjon?

Anonymkode: 525ac...398

Jeg hadde bedt om innsyn i all informasjon vedkommende hadde hatt om meg uansett for noe har opplysninger har de og hvis det stemmer at den ikke har ført journal så hadde jeg spurt hvorfor og eventuelt få snakke med overordnede om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...