Gå til innhold

ISW: er du fortsatt her? Kanskje du kan hjelpe meg?​😔​


girlinyellow

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, girlinyellow skrev:

💛spørsmål, hvis du har anledning til å svare. Er litt lei meg. 

Han er her og svarer deg nok når han ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, girlinyellow skrev:

💛spørsmål, hvis du har anledning til å svare. Er litt lei meg. 

Det er sikkert mange andre som vil svare og gi deg støtte. 
Men hvis du bare vil ha svar fra ISW er det bedre å ta det på pm.

Anonymkode: 61a92...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow

Bare vet at ISW vet en del om hjertehelse, og jeg har noen spørsmål om VES og trening som jeg lurte på om ISW kunne noe om. Kanskje andre kan ha nytte av svaret og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow
22 minutter siden, ISW skrev:

Spør i vei 😊

Tusen takk :)

Jeg har fått med meg at du kan en del om ekstrasystoler (kaller det ES). Personlig har jeg har ES i perioder. Oftest ingen åpenbar årsak. Pleid å komme nå og da i hvile, eller ved gange når jeg har vært stresset og hatt dårlig tid. Har perioder uten noen ES, og perioder med mer. Ble vurdert av kardiolog for tre år siden. Ble fanget opp at jeg hadde noen VES, men alt var normalt. Skulle ikke bekymre meg, og det har jeg ikke gjort heller. Har ikke angst for å få ES.

Nå er det en endring for meg. Jeg har begynt å få ES under trening. Trener 5 økter i uka. Har trent regelmessig de 10 siste årene. Jeg kan ha økter uten noen ES, men noen ganger kjenner jeg noen. I går hadde jeg en veldig dårlig opplevelse. Hadde en hard HIIT-trening. Der skal man jo ta seg helt ut. Jeg hadde ES både under arbeid, og også i hvilefasen av økta. Da jeg la meg ned og telte, kunne jeg kjenne at ca. annet hvert hjerteslag var en ES på det verste. Jeg prøvde å pushe meg gjennom det, og følte meg i fin form ellers. Ikke svimmel. Ikke smerter. - Men ubehagelig å kjenne at hjertet slår helt hulter til bulter når man trener hardt. Prøvde å ta en lenger pause, og da sluttet jeg å ha ES. Prøvde å fortsette økta, men da kom ES tilbake. Valgte derfor å avbryte økta halvveis. Ingen ES i etterkant. 

Jeg er usikker på hvordan jeg skal takle det. Kan ikke så mye om ES og trening, men ser at VES under trening KAN være uheldig.  Er også usikker på om jeg bør teke at jeg alltid får VES, siden det var det de fanget opp hos legen. Er det sannsynlig at jeg alltid har VES, eller er det sannsynlig at jeg har SVES og?

Når jeg får ES under trening, bør jeg overse det så lenge jeg føler meg frisk? Eller er det ok å trene med ES under lette/moderate økter, men ikke under harde? Er usikker på om det er lurt å presse seg til det ytterste når jeg kjenner ES? Øker det sjansen for plutselig hjernedød? Er det noen typer trening som øker sjansen for å få slike plager? Bør disse i såfall unngås?

Instinktivt føles det liksom feil å presse seg hardt når man kjenner ES i brystet, men hvis det er helt ufarlig kan jeg jo gjøre det.

Jeg vet heller ikke hvorfor jeg får ES under noen økter, men ikke andre. Bør jeg fokusere på bedre oppvarming? Er intervalltrening "verre" fordi pulsen varierer mer? Jeg har også jernmangel (som jeg tar tabletter for). Øker det sjansen for ES? 

Lurer også på om det er større sjans for å få ES under trening på en dag der man allerede har opplevd å ha noen ES, kontra en dag der man ikke har hatt noen? 

Jeg fikk en liten knekk etter gårsdagens økt fordi treningen er så viktig for meg. Den hjelper meg så mye, og jeg har opplevd mye fremgang og mestring gjennom treningen. Nå føler jeg litt stress rundt det at hjertet er noe jeg ikke har kontroll på, og jeg ble redd for at jeg ikke kan trene på samme måte. Livet er veldig vanskelig, og treningen er en av de viktigste tingene som gjør at jeg kommer meg gjennom det. Så nå føler jeg meg litt ulykkelig. Det er kanskje ingen stor ting, men jeg er litt frynsete i følelsene fra før.

Lurer på hva du tenker rundt dette, og om du har noen erfaringer? Lurer også på om jeg burde dra til legen fordi jeg har begynt å kjenne ES under trening, eller om det er unødvendig. Vil ikke lage noe nummer ut av ingenting, heller. 

Sorry at det ble litt mye, men setter veldig pris på at du svarer :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Oppsummert: Du er fysisk frisk, og har kjent ekstraslag i hvile tidligere. Du har vært hos kardiolog og funnet enkelte/spredte ventrikulære ekstraslag (VES), ellers ingenting galt. Nå har du begynt å kjenne ekstraslagene også under trening, altså at ekstraslagene forverrer seg under trening.

Grovt forenklet kan man si at en forskjell på supraventrikulære og ventrikulære ekstraslag er at "normale" ventrikulære ekstraslag pleier å ha et fast koblingsintervall til det foregående hjerteslaget. Hvis du har en puls på 60, er det 1 sekund (1000 millisekunder) mellom hvert hjerteslag. Ekstraslagene kommer tidligere enn neste normale hjerteslag, slik at du eksempelvis får et ventrikulært ekstraslag 0,6 sekunder (600 msek) etter foregående slag. Dette intervallet pleier som sagt for VES å være relativt konstant. Det vil si at hvis du har en puls på 120 under rolig trening er det 0,5 sekunder (500 msek) mellom hvert hjerteslag, slik at man da typisk ikke "rekker" å få en VES siden den normale hjerterytmen er så rask at den ikke tillater VES å oppstå. Supraventrikulære ekstraslag (SVES) følger normalt sett ikke denne "mekanismen" og er gjerne veldig variable i når de oppstår. Derfor er det nok vanligere å få "normale" SVES under trening, da hjertets forkamre er veldig sensitive for adrenalin, og spesielt trening som gir mye adrenalin i kroppen (f.eks kampsport eller hard variert trening) kan gi mye SVES. Følelsen av at hjertet slår hulter til bulter er også vanligere ved SVES enn ved VES, siden man typisk får en mer uregelmessig puls av SVES enn av VES (sistnevnte oppleves mer som at hjertet bare har et hull i rytmen sin og fortsetter normalt etterpå, som om et hjerteslag detter ut). 

Men: Det som en del forskning har vist, er at VES som ikke følger "reglene" jeg har nevnt over, altså med at det er et konstant koblingsintervall mellom slagene, kan indikere et hjerte under stress, hvis man har en underliggende hjertesykdom. En underliggende hjertesykdom kan f.eks være at hjertet ikke får nok oksygen som følge av tette blodårer, eller at hjertet er forstørret og av denne grunn bruker mer oksygen enn det får tilført. Derfor er det en tommelfingerregel hos hjertesyke at dersom man får en økning av antallet VES under trening, så er det noe legen bør se nærmere på. Imidlertid skal det legges til at mange hjertefriske har områder i hjertekamrene (ventriklene) som kan av uskyldige årsaker være irritable, og som følge av adrenalinet (som man særlig får når man kjenner ekstraslag) kan irriteres så mye (adrenalin stimulerer hele hjertemuskelen) at man av denne grunn kan få VES som tiltar under trening og ikke følger den "vanlige" regelen for VES. Men det vanligste er altså at VES forsvinner under trening og kommer tilbake når pulsen roer seg.

Min ukvalifiserte tipping ut fra hva du skriver er at du har SVES under trening. Men jeg synes, dersom du er så plaget av ekstraslag som du er nå, at du bør snakke med legen din og vurdere å få en henvisning til arbeids-EKG (sykkeltest) slik at en spesialist kan se nærmere på hvilke ekstraslag du får og at hjertet ditt har det bra under trening. Jeg kan ikke gi noe "ja" eller "nei" til om du skal trene videre, hadde det vært meg hadde jeg vel gjort det (eller som jeg kjenner meg selv hadde jeg nok stoppet) :) såfremt du ikke fikk plager som brystsmerter eller svimmelhet under trening. Hvis du ikke får det, er det jo et tegn på at hjerterytmen du har under trening (med ekstraslagene) tilfredsstiller kroppens og hjertets behov for oksygen. Slike ekstraslag er uansett veldig lett å behandle med en liten dose betablokker hvis det er veldig plagsomt. Jeg tror det er adrenalinet i kroppen under trening som gir deg ekstraslagene dine, men jeg kan selvfølgelig ikke "friskmelde" deg, siden det er legen din som må gjøre det.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow
34 minutter siden, ISW skrev:

Hei!

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Oppsummert: Du er fysisk frisk, og har kjent ekstraslag i hvile tidligere. Du har vært hos kardiolog og funnet enkelte/spredte ventrikulære ekstraslag (VES), ellers ingenting galt. Nå har du begynt å kjenne ekstraslagene også under trening, altså at ekstraslagene forverrer seg under trening.

Grovt forenklet kan man si at en forskjell på supraventrikulære og ventrikulære ekstraslag er at "normale" ventrikulære ekstraslag pleier å ha et fast koblingsintervall til det foregående hjerteslaget. Hvis du har en puls på 60, er det 1 sekund (1000 millisekunder) mellom hvert hjerteslag. Ekstraslagene kommer tidligere enn neste normale hjerteslag, slik at du eksempelvis får et ventrikulært ekstraslag 0,6 sekunder (600 msek) etter foregående slag. Dette intervallet pleier som sagt for VES å være relativt konstant. Det vil si at hvis du har en puls på 120 under rolig trening er det 0,5 sekunder (500 msek) mellom hvert hjerteslag, slik at man da typisk ikke "rekker" å få en VES siden den normale hjerterytmen er så rask at den ikke tillater VES å oppstå. Supraventrikulære ekstraslag (SVES) følger normalt sett ikke denne "mekanismen" og er gjerne veldig variable i når de oppstår. Derfor er det nok vanligere å få "normale" SVES under trening, da hjertets forkamre er veldig sensitive for adrenalin, og spesielt trening som gir mye adrenalin i kroppen (f.eks kampsport eller hard variert trening) kan gi mye SVES. Følelsen av at hjertet slår hulter til bulter er også vanligere ved SVES enn ved VES, siden man typisk får en mer uregelmessig puls av SVES enn av VES (sistnevnte oppleves mer som at hjertet bare har et hull i rytmen sin og fortsetter normalt etterpå, som om et hjerteslag detter ut). 

Men: Det som en del forskning har vist, er at VES som ikke følger "reglene" jeg har nevnt over, altså med at det er et konstant koblingsintervall mellom slagene, kan indikere et hjerte under stress, hvis man har en underliggende hjertesykdom. En underliggende hjertesykdom kan f.eks være at hjertet ikke får nok oksygen som følge av tette blodårer, eller at hjertet er forstørret og av denne grunn bruker mer oksygen enn det får tilført. Derfor er det en tommelfingerregel hos hjertesyke at dersom man får en økning av antallet VES under trening, så er det noe legen bør se nærmere på. Imidlertid skal det legges til at mange hjertefriske har områder i hjertekamrene (ventriklene) som kan av uskyldige årsaker være irritable, og som følge av adrenalinet (som man særlig får når man kjenner ekstraslag) kan irriteres så mye (adrenalin stimulerer hele hjertemuskelen) at man av denne grunn kan få VES som tiltar under trening og ikke følger den "vanlige" regelen for VES. Men det vanligste er altså at VES forsvinner under trening og kommer tilbake når pulsen roer seg.

Min ukvalifiserte tipping ut fra hva du skriver er at du har SVES under trening. Men jeg synes, dersom du er så plaget av ekstraslag som du er nå, at du bør snakke med legen din og vurdere å få en henvisning til arbeids-EKG (sykkeltest) slik at en spesialist kan se nærmere på hvilke ekstraslag du får og at hjertet ditt har det bra under trening. Jeg kan ikke gi noe "ja" eller "nei" til om du skal trene videre, hadde det vært meg hadde jeg vel gjort det (eller som jeg kjenner meg selv hadde jeg nok stoppet) :) såfremt du ikke fikk plager som brystsmerter eller svimmelhet under trening. Hvis du ikke får det, er det jo et tegn på at hjerterytmen du har under trening (med ekstraslagene) tilfredsstiller kroppens og hjertets behov for oksygen. Slike ekstraslag er uansett veldig lett å behandle med en liten dose betablokker hvis det er veldig plagsomt. Jeg tror det er adrenalinet i kroppen under trening som gir deg ekstraslagene dine, men jeg kan selvfølgelig ikke "friskmelde" deg, siden det er legen din som må gjøre det.

Lykke til! :)

Okei. Takk for et veldig bra svar☺️👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...