Gå til innhold

Fluanxol mot angst/tvangstanker


AJP

Anbefalte innlegg

Forsøker fluanxol mot angst/tvangstanker, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne rett dose. Legen som skrev det ut sa at jeg skulle starte med 1 mg/dag også kunne jeg evt. øke til 5-6 mg/dag etterhvert, men hvor lenge er "etterhvert"? Felleskatalogen er også taus på det området. Har nå testet 1mg/dag i en uke uten at jeg kjente noe særlig effekt, og da økte jeg til 2mg/dag fortsatt uten at jeg merker noen nevneverdig effekt. Tenker å øke til 3 mg etter en uke på 2mg, men er usikker på om det er for raskt, burde jeg la det gå lenger tid enn en uke mellom hver gang jeg øker - det er jo dumt å havne på for høy dose om jeg ikke gir medisinen tid nok til å virke før jeg øker. Noen her med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker Fluanxol mot det samme. I begynnelsen stod jeg på 2 mg morgen og 2 mg kveld. Jeg begynte rett på denne dosen.  Jeg fikk virkning etter noen dager. Nå har jeg redusert til 1 mg morgen og 2 mg kveld med samme effekt. Jeg har også forsøkt å redusere ytterligere men det har skåret seg fullstendig. For meg er Fluanxol en supermedisin som har forandret livet mitt. Psykiateren min sier at jeg kan øke og redusere så mye jeg vil. Dette kan jeg styre selv. Når jeg en sjelden gang får tankekjør øker jeg til 6 mg med en gang og faller da til ro etter en dag. Etter tre dager på denne dosen reduserer jeg til opprinnelig dose igjen og er helt frisk. Psykiateren min er også farmakolog så dette har han peiling på. 

Jeg kan selvfølgelig ikke gi deg noen medisinråd, men jeg synes det er rart at du begynner på så lav dose. Kanskje du skulle ringe legen din og spørre om det er ok at du legger deg på en høyere dose med en gang? Det er jo ikke noen vits i at du skal gå rundt å lide unødvendig! Har legen din god nok kunnskap om medisiner? Har du psykiater? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, det var oppløftende å lese. Begynte å bli i tvil om jeg skulle fortsette eller slutte, men får da prøve litt til. Det er fastlegen som har skrevet ut medisinen, og uten at jeg skal si det sikkert så virker det ikke som om han har så veldig god kunnskap om medisiner mot psykiske lidelser etter min erfaring.

Hvorfor tar du ikke alt på en gang, burde en dele dosen? Heller ikke det nevnte han noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AJP skrev:

Takk for tilbakemelding, det var oppløftende å lese. Begynte å bli i tvil om jeg skulle fortsette eller slutte, men får da prøve litt til. Det er fastlegen som har skrevet ut medisinen, og uten at jeg skal si det sikkert så virker det ikke som om han har så veldig god kunnskap om medisiner mot psykiske lidelser etter min erfaring.

Hvorfor tar du ikke alt på en gang, burde en dele dosen? Heller ikke det nevnte han noe om.

Det var psykiateren min som sa jeg skulle ta en dose om morgenen og en dose om kvelden. Jeg vet ikke hva halvveringstiden for Fluanxol er. Kanskje du skulle gå inn på Felleskatalogen og lese litt om Fluanxol?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ca. 35 timer på halveringstid der, men også at dosen bør fordeles om det er over 2 mg. Rart. Kan jeg spørre om hva slags angst og tvangstanker du opplever at den virker mot? Er det fysiske symptomer på angst eller mest "tankeangst": Katastrofetanker og tankekjør? Har du opplevd bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AJP skrev:

Står ca. 35 timer på halveringstid der, men også at dosen bør fordeles om det er over 2 mg. Rart. Kan jeg spørre om hva slags angst og tvangstanker du opplever at den virker mot? Er det fysiske symptomer på angst eller mest "tankeangst": Katastrofetanker og tankekjør? Har du opplevd bivirkninger?

Felles for all behandling av OCD er at det kan ta veldig lang tid å få effekt. Du kan få effekt på angsten tidligere, men for selve tvangstankene kan det fint ta 2-3 mnd. 
 

Legen din har fulgt doseanbefalingene i Felleskatalogen med gradvis opptrapping til 5-6 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...