Gå til innhold

Motivasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kan man fremme motivasjon? Ikke ytre motivasjon, men indre. 

Anonymkode: c0baa...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt spørsmål. Jeg tror ikke jeg helt forstår hva indre motivasjon er. Men kanskje jeg kan lære noe her da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
35 minutter siden, Glitter skrev:

Godt spørsmål. Jeg tror ikke jeg helt forstår hva indre motivasjon er. Men kanskje jeg kan lære noe her da. :)

Indre motivasjon - som kommer innenfra, fra deg selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon styrkes ved at en meget ofte gjentar for seg selv hva som vil bli bedre om en klarer å nå målet. Samtidig må en også nevne for seg selv hvilke plager/ubehageligheter/negative ting som vil bli mindre/avta dersom en når målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Glitter skrev:

Godt spørsmål. Jeg tror ikke jeg helt forstår hva indre motivasjon er. Men kanskje jeg kan lære noe her da. :)

Hvis en person gjør en aktivitet på grunn av interesse for selve aktiviteten, og denne aktiviteten er belønning nok i seg selv er det snakk om indre motivasjon.

Ytre motivasjon er når personen gjør noe fordi han ønsker å oppnå en belønning eller et mål utenfor selve aktiviteten.

 

Her er to eksempler på det. 

Indre motivasjon: At man får lyst til å starte på fotballtrening (fordi man har glede av det). Den indre motivasjonen er selve gleden av aktiviteten. 

Ytre motivasjon: At man for eks øver til tentamen ikke nødvendigvis fordi man er veldig glad i å bruke tiden sin på det, men man ønsker bedre karakterer. Den ytre motivasjonen er altså bedre karakterer. 

 

Anonymkode: c0baa...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om det var forståelig, men jeg sliter med den indre motivasjonen. Føler meg avhengig av å ha en belønning. Ønsker å få litt lyst til å gjøre ting uavhengig av om jeg får noe for det eller ikke. Ønsker at det jeg holder på med skal være en belønning i seg selv. 

Anonymkode: c0baa...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det var forståelig, men jeg sliter med den indre motivasjonen. Føler meg avhengig av å ha en belønning. Ønsker å få litt lyst til å gjøre ting uavhengig av om jeg får noe for det eller ikke. Ønsker at det jeg holder på med skal være en belønning i seg selv. 

Anonymkode: c0baa...cc5

Jeg forstår. Da kan jeg ikke hjelpe for jeg har ikke indre motivasjon jeg heller. Treningen for eksempel gjør jeg for å opprettholde psyken og for å holde meg slank og fit. Det er ikke det at jeg hater trening, men er ikke slik at jeg gleder meg til hver økt. Kun ved skikkelig fint vær som nå. 

Hvordan vekke indre motivasjon. Det var et godt spørsmål og noe jeg aldri har reflektert så mye over. Annet enn at jeg er bevisst på at jeg ikke ser noen ordentlig mening i noe. Er du deprimert? Det kan jo drepe all indre motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en person gjør en aktivitet på grunn av interesse for selve aktiviteten, og denne aktiviteten er belønning nok i seg selv er det snakk om indre motivasjon.

Ytre motivasjon er når personen gjør noe fordi han ønsker å oppnå en belønning eller et mål utenfor selve aktiviteten.

 

Her er to eksempler på det. 

Indre motivasjon: At man får lyst til å starte på fotballtrening (fordi man har glede av det). Den indre motivasjonen er selve gleden av aktiviteten. 

Ytre motivasjon: At man for eks øver til tentamen ikke nødvendigvis fordi man er veldig glad i å bruke tiden sin på det, men man ønsker bedre karakterer. Den ytre motivasjonen er altså bedre karakterer. 

 

Anonymkode: c0baa...cc5

Jeg forstår det ikke slik. Jeg har lært noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio
44 minutter siden, kupton skrev:

Jeg forstår det ikke slik. Jeg har lært noe helt annet. 

Når jeg bruker av min tid for å svare brukere på dol, er jeg drevet av en indre motivasjon fordi jeg ønsker å bidra med min erfaring og kunnskap for å hjelpe andre. Jeg gjør det ikke for å få kred/belønning. Dette kaller jeg indre motivasjon. 

Gjør jeg det for å oppnå kred/likes gjør jeg det av ytre motivasjon. 

Gjør jeg det for begge deler er jeg drevet av  både en indre og ytre motivasjon. 

...

Når jeg går i terapi for min pf, gjør jeg det fordi jeg selv ønsker å endre meg. Jeg gjør det ikke for at noen andre sier jeg skal endre meg. Dette er indre motivasjon. Men hvis jeg går i terapi fordi andre sier jeg må endre meg, er det en ytre motivasjon.

Forstår jeg det rett? 

Motivasjon kan kanskje kalles drivkraft/motor?

 

Endret av dolmio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dolmio skrev:

Når jeg går i terapi for min pf, gjør jeg det fordi jeg selv ønsker å endre meg. Jeg gjør det ikke for at noen andre sier jeg skal endre meg. Dette er indre motivasjon. Men hvis jeg går i terapi fordi andre sier jeg må endre meg, er det en ytre motivasjon.

Forstår jeg det rett? 

Ja, du forstår det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, kupton skrev:

Jeg forstår det ikke slik. Jeg har lært noe helt annet. 

Ja da har vi lært ting på litt ulike måter. Det hadde vært spennende å høre litt om hva du har lært kupton. 

Anonymkode: c0baa...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Glitter skrev:

Jeg forstår. Da kan jeg ikke hjelpe for jeg har ikke indre motivasjon jeg heller. Treningen for eksempel gjør jeg for å opprettholde psyken og for å holde meg slank og fit. Det er ikke det at jeg hater trening, men er ikke slik at jeg gleder meg til hver økt. Kun ved skikkelig fint vær som nå. 

Hvordan vekke indre motivasjon. Det var et godt spørsmål og noe jeg aldri har reflektert så mye over. Annet enn at jeg er bevisst på at jeg ikke ser noen ordentlig mening i noe. Er du deprimert? Det kan jo drepe all indre motivasjon.

Glemte å nevne en liten ting. Jeg har lært at ytre motivasjon (ikke alltid, men ofte) er drevet av frykt for negative konsekvenser, mens indre motivasjon er drevet av egne lyster. Vet ikke om det gir så mye mening, men dette er i hvert fall det jeg har lært. Det hadde vært inntresant å høre hva dere andre har lært.  

Anonymkode: c0baa...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Glitter skrev:

Jeg forstår. Da kan jeg ikke hjelpe for jeg har ikke indre motivasjon jeg heller. Treningen for eksempel gjør jeg for å opprettholde psyken og for å holde meg slank og fit.

Da har du en indre motivasjon. Hvis du hadde gjort det for at kjæresten ønsket deg slank og fit, hadde det vært en ytre motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært spennende å høre litt om hva du har lært kupton. 

Hvis Kari 14 år drar på fotballbanen for å trene hver dag, også når det er surt, kaldt og vått og hun heller ville sett TV, fordi hun ønsker å bli like god som Ada Hegerberg, da er det en indre motivasjon. Hvis hun gjør det fordi far så sterkt ønsker at hun skal komme på landslaget, er det en ytre motivasjon.

Marit Bjørgen hadde et sterkt ønske om å vinne OL- og VM-gull. Hun fortalte at det var ikke hver regnværsdag om høsten hun gledet seg til en totimers løpetur, men hun gjennomførte den likevel. Det skyldtes en sterk indre motivasjon. Hadde hun derimot gjort det fordi Fred Børre så gjerne ville at kona skulle ta gull, hadde det vært en ytre motivasjon.

Personlig så jeg dette best i behandlingen av spilleavhengige. De fleste hadde innerst inne ikke lyst til å oppgi spillingen. De fleste søkte behandling fordi ektefelle, familie eller arbeidsgiver hadde gitt dem kniven på strupen. Motivasjonen var ytre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

Da har du en indre motivasjon. Hvis du hadde gjort det for at kjæresten ønsket deg slank og fit, hadde det vært en ytre motivasjon.

Åja. Ja der ser du. :) Fint å vite at jeg har litt motivasjon da. Jeg går jo i behandling også. Det er vel pga indre motivasjon det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

 

Personlig så jeg dette best i behandlingen av spilleavhengige. De fleste hadde innerst inne ikke lyst til å oppgi spillingen. De fleste søkte behandling fordi ektefelle, familie eller arbeidsgiver hadde gitt dem kniven på strupen. Motivasjonen var ytre.

Gjelder ikke dette avhengighet generelt? 

Da jeg ble tvangsinnlagt i rusbehandling så hadde jeg verken indre eller ytre motivasjon. Falt dermed tilbake i rus da jeg slapp ut. 

Da jeg oppsøkte behandling høsten 2018 var det fordi jeg fikk kniven på strupen av familien pluss jeg fikk siste og endelige advarsel om utkastelse fra borettslaget så jeg måtte flytte. Jeg følte ikke jeg hadde noe valg, og hver dag gjennom hele året i behandling så savnet jeg rusen. Lekte med tanken om "av og til". Slettet ikke kontaktene mine og beholdt utstyr. Resultatet ble et par sprekker etter endt behandling. Dette tenker jeg var ytre motivasjon. 

Etter siste sprekk for litt over to måneder siden så fikk jeg for første gang fullstendig nok. Jeg fikk øynene sperret opp og jeg bestemte meg for at jeg aldri mer ville tilbake. Slettet alt av kontakter og kastet utstyr. Kjente på en bestemthet for første gang at nå skulle jeg klare det. Er fortsatt like tydelig på det ovenfor meg selv og jeg vil si motivasjonen kommer innenfra nå. 

Man må ville det for seg selv og ikke fordi andre presser en, dersom en skal klare det på lang sikt tenker jeg. Verken juridisk tvang eller press fra familie fikk meg til å klare å slutte helt. Selv om det helt klart startet reisen med å komme dit at jeg selv også ville slutte med det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, kupton skrev:

Hvis Kari 14 år drar på fotballbanen for å trene hver dag, også når det er surt, kaldt og vått og hun heller ville sett TV, fordi hun ønsker å bli like god som Ada Hegerberg, da er det en indre motivasjon. Hvis hun gjør det fordi far så sterkt ønsker at hun skal komme på landslaget, er det en ytre motivasjon.

Marit Bjørgen hadde et sterkt ønske om å vinne OL- og VM-gull. Hun fortalte at det var ikke hver regnværsdag om høsten hun gledet seg til en totimers løpetur, men hun gjennomførte den likevel. Det skyldtes en sterk indre motivasjon. Hadde hun derimot gjort det fordi Fred Børre så gjerne ville at kona skulle ta gull, hadde det vært en ytre motivasjon.

Personlig så jeg dette best i behandlingen av spilleavhengige. De fleste hadde innerst inne ikke lyst til å oppgi spillingen. De fleste søkte behandling fordi ektefelle, familie eller arbeidsgiver hadde gitt dem kniven på strupen. Motivasjonen var ytre.

Jeg er spillavhengig og akkurat som du nevner, så er jeg ytre motivert til å slutte. Ikke indre pga at det er gøy å spille og jeg liker spenningen. Allikevel så er konsekvensene store og jeg har et sterkt indre ønske om å bli bra. Burde jeg oppsøke en psykolog, en psykiater eller annet helsepersonell for å få hjelp? Kan fastlege hjelpe meg med det?

Anonymkode: f77b0...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...