Gå til innhold

Alexithymi


Glitter

Anbefalte innlegg

Noen som har en god beskrivelse av hva dette er? Det står bare helt kort om det når jeg Googler det. Noe med å ha vansker med å beskrive følelser og at det er typisk hos personer med autisme. 

Det står i en diagnostisk vurdering av meg at jeg har det, men jeg forstår det ikke helt. Jeg vet jo om jeg er glad, sint eller lei meg (kan slite med å skille mellom sinne og å være lei seg), men veldig ofte når jeg blir spurt av behandler så svarer jeg at jeg vet ikke. For jeg klarer ikke helt å ta tak i hva jeg føler. 

Kanskje du @kupton har en bedre forklaring enn Google? Evt om noen andre også har det. 

Kan dette trenes opp? Jeg vil da si at jeg er flinkere til å beskrive følelser (med litt hjelp) nå enn for noen år siden da jeg først begynte i behandling. Det har min behandler bekreftet også. Men det står nå i en helt ny diagnostisk vurdering så da har jeg det jo enda. Så hvordan trener jeg på dette? Jeg starter nesten hver time med å si at jeg vet ikke. Samme hvis familie spør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du selv beskriver godt hva alexithymi er. Du skriver at du vet om du er glad, sint eller lei deg. Men alexithymi går på evnen til å uttrykke det. Din start på timene med "vet ikke" er jo nettopp et uttrykk for det du spør om.

Bortsett fra ved autisme, skal dette også være hyppig hos personer med psykosomatiske lidelser.

Trening. Du kan trene alene ved å spørre deg selv "Hva føler jeg nå? Hvordan har jeg det?". Når du har svaret på det, følger du opp med å si det høyt/forklare det  som om det var en annen person der som du snakker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, kupton skrev:

Jeg synes du selv beskriver godt hva alexithymi er. Du skriver at du vet om du er glad, sint eller lei deg. Men alexithymi går på evnen til å uttrykke det. Din start på timene med "vet ikke" er jo nettopp et uttrykk for det du spør om.

Bortsett fra ved autisme, skal dette også være hyppig hos personer med psykosomatiske lidelser.

Trening. Du kan trene alene ved å spørre deg selv "Hva føler jeg nå? Hvordan har jeg det?". Når du har svaret på det, følger du opp med å si det høyt/forklare det  som om det var en annen person der som du snakker til.

Okei. Takk for svar. 

Jeg får prøve på det. Tror det kan hjelpe meg til å bli bedre på å håndtere hva jeg føler. Er jo litt vanskelig å jobbe med følelser en ikke helt klarer beskrive hva er. Pleier bare å kalle det for et kaos av følelser uten å kunne sette tydelig finger på hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Glitter skrev:

Jeg vet jo om jeg er glad, sint eller lei meg (kan slite med å skille mellom sinne og å være lei seg), men veldig ofte når jeg blir spurt av behandler så svarer jeg at jeg vet ikke. For jeg klarer ikke helt å ta tak i hva jeg føler. 

Jeg vet ikke om jeg har alexithymi, men husker det ble nevnt da jeg gikk i behandling ved en spiseforstyrrelsespoliklinikk. Er visst ganske vanlig hos personer med sf. Jeg kan kjenne meg veldig godt igjen i «følelseskaoset» du beskriver. Bulimien ble min løsning, det å døyve kaoset med mat. Fikk i en periode hjelp av en utrolig dyktig psykomotorisk fysioterapeut, og ble da noe flinkere til å gjenkjenne følelser/behov - og agere mer adekvat på dem. Men synes stadig det er veldig vanskelig. 

Anonymkode: 01303...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg har alexithymi, men husker det ble nevnt da jeg gikk i behandling ved en spiseforstyrrelsespoliklinikk. Er visst ganske vanlig hos personer med sf. Jeg kan kjenne meg veldig godt igjen i «følelseskaoset» du beskriver. Bulimien ble min løsning, det å døyve kaoset med mat. Fikk i en periode hjelp av en utrolig dyktig psykomotorisk fysioterapeut, og ble da noe flinkere til å gjenkjenne følelser/behov - og agere mer adekvat på dem. Men synes stadig det er veldig vanskelig. 

Anonymkode: 01303...6b3

Ja dette med følelser er jo vanskelig. Jeg har så mange dårlige måter å regulere det kaoset på. Med mat og trening slik som deg, med alkohol (og tidligere andre rusmidler), med selvskading og ja...Hva har jeg ikke liksom. Men jeg prøver nå å jobbe med alt dette. I perioder klarer jeg det, men sånn som nå i det siste har det sklidd helt ut og jeg har havnet i gamle mønster. Men nå har jeg holdt meg unna alkohol i en uke og skal fortsette med det. Og jeg skal jobbe hardt for å unngå selvskading. Jeg knakk jo håndleddet på fredag og ble nesten glad av det. Skade uten at jeg gjorde det med vilje, to dager på sykehus med operasjon og smertestillende. Ble en liten flukt det. Men nå er jeg hjemme igjen og er like lammet av følelseskaos som før hendelsen. 

Jeg skriver en del dikt og der får jeg jo faktisk sortert følelsene litt. Har skrevet 80 dikt på 2-3 år. Dessverre stort sett depressive dikt. Men ikke bare. Har framført de litt her og der og fått veldig gode tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Glitter skrev:

Ja dette med følelser er jo vanskelig. Jeg har så mange dårlige måter å regulere det kaoset på. Med mat og trening slik som deg, med alkohol (og tidligere andre rusmidler), med selvskading og ja...Hva har jeg ikke liksom. Men jeg prøver nå å jobbe med alt dette. I perioder klarer jeg det, men sånn som nå i det siste har det sklidd helt ut og jeg har havnet i gamle mønster. Men nå har jeg holdt meg unna alkohol i en uke og skal fortsette med det. Og jeg skal jobbe hardt for å unngå selvskading. Jege knakk jo håndleddet på fredag og ble nesten glad av det. Skade uten at jeg gjorde det med vilje, to dager på sykehus med operasjon og smertestillende. Ble en liten flukt det. Men nå er jeg hjemme igjen og er like lammet av følelseskaos som før hendelsen. 

Jeg skriver en del dikt og der får jeg jo faktisk sortert følelsene litt. Har skrevet 80 dikt på 2-3 år. Dessverre stort sett depressive dikt. Men ikke bare. Har framført de litt her og der og fått veldig gode tilbakemeldinger. 

Det virker som om du heller vil være på sykehuset, enn hjemme. Tror det er veldig få som blir glad for å knekke håndleddet, og ser på et sykhusopphold som en liten flukt.

Du er ikke redd for at du har blitt hospitalisert?

Anonymkode: 8781e...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om du heller vil være på sykehuset, enn hjemme. Tror det er veldig få som blir glad for å knekke håndleddet, og ser på et sykhusopphold som en liten flukt.

Du er ikke redd for at du har blitt hospitalisert?

Anonymkode: 8781e...706

Ja det ble selvsagt en flukt. Jeg ville ikke være på sykehuset altså. Jeg ville dra hjem i går, men fikk ikke lov pga jeg bor alene. Det var det med smerten og bare pausen fra meg selv. Ikke det med å være på sykehus. Jeg gjør så godt jeg kan å holde meg hjemme. Men ja jeg er nok hospitalisert også. Det er nå bare en konsekvens av å ha så dårlig funksjonsnivå som jeg har når det gjelder selvivaretakelse. Det vil likevel ikke si at jeg ønsker å være på sykehus. Jeg holder ut så lenge jeg klarer mellom hver gang. Noen ganger presser jeg meg for hardt og det er da det skjer destruktive ting. Akkurat nå er bare livet slik at jeg må inn på sykehus for å lade opp og få intensiv behandling slik at jeg kan tåle ny periode hjemme. 

Absolutt ingen ønskesituasjon, men det er dette opplegget som har fungert best og faktisk ført til færre innleggelser enn jeg hadde før. Men ting tar tid. Gradvis vil jeg klare å være hjemme i lenger og lenger intervaller. Det er jo det som har skjedd hittil etter at jeg fikk den avtalen.  

Men jeg skjønner godt at du spør altså. Jeg vet jeg er mye innlagt og det er noe jeg sliter med å akseptere for tiden. Men jeg kommer ikke utenom det slik ting er nå. 

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...