Gå til innhold

Hvor mye får du i feriepenger? Hva brukes de til ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får 29 000 i feriepenger. 16 000 av dem brukes for å dekke utgiftene for sommerferiemåneden.  Resten skal gå til en backup-konto. Hva bruker du feriepenger til? 

Anonymkode: 4bc0e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 29 000 i feriepenger. 16 000 av dem brukes for å dekke utgiftene for sommerferiemåneden.  Resten skal gå til en backup-konto. Hva bruker du feriepenger til? 

Anonymkode: 4bc0e...564

Vi har ikke planlagt noe som helst ang ferien i år, men noen kroner går det vel om vi finner på at vi tar oss en tur. Resten går vel noe inn på sparekonto og noe på regningskontoen for å ha til trangere tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Vi har ikke planlagt noe som helst ang ferien i år, men noen kroner går det vel om vi finner på at vi tar oss en tur. Resten går vel noe inn på sparekonto og noe på regningskontoen for å ha til trangere tider.

Det er lurt å ha penger tilgjengelig til trange tider. I fjor brukte jeg alle feriepengene på kredittlån. I år forsøker jeg å heller legge av en buffer, og betale videre ned på lån men ikke med feriepengene.  

Anonymkode: 4bc0e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lurt å ha penger tilgjengelig til trange tider. I fjor brukte jeg alle feriepengene på kredittlån. I år forsøker jeg å heller legge av en buffer, og betale videre ned på lån men ikke med feriepengene.  

Anonymkode: 4bc0e...564

Jeg har heldigvis ikke lån nå, men det er mulig det blir flytting i løpet av et års tid på oss også, men vi får se - uansett er det jo kjekt å ha litt i bakhånd. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har heldigvis ikke lån nå, men det er mulig det blir flytting i løpet av et års tid på oss også, men vi får se - uansett er det jo kjekt å ha litt i bakhånd. :) 

Du er heldig som ikke har lån. :) .  Er kjekt å ha litt penger i bakhånd om det dukker opp ekstra kostnader. :)

Anonymkode: 4bc0e...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får vel ikke feriepenger, men pga tap på salg av leilighet så fikk jeg 29 000 tilbake på skatten og de satt jeg rett på buffer. Har 70 K der nå og sparer alt jeg greier da jeg er redd jeg ikke er ferdig avklart når AAP går ut. Så jeg sparer til trangere tider jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg får vel ikke feriepenger, men pga tap på salg av leilighet så fikk jeg 29 000 tilbake på skatten og de satt jeg rett på buffer. Har 70 K der nå og sparer alt jeg greier da jeg er redd jeg ikke er ferdig avklart når AAP går ut. Så jeg sparer til trangere tider jeg også. 

Får ikke de på AAP skattefritt i juni? Det gjorde iallefall en jeg kjenner i fjor.  Det er jo noe da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Får ikke de på AAP skattefritt i juni? Det gjorde iallefall en jeg kjenner i fjor.  Det er jo noe da

Åja gjør man det? Jeg er så glemsk av meg så jeg husker ikke fra årene før. Men det er jo noe da. Det går rett på bufferen i så fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitter skrev:

Åja gjør man det? Jeg er så glemsk av meg så jeg husker ikke fra årene før. Men det er jo noe da. Det går rett på bufferen i så fall. :)

Jeg ble ferdig med et kredittkort lån i fjor og nå sparer jeg det jeg greier for å få bygd opp en buffer. Merker at når det nå står noen tusen på sparekontoen,  så blir jeg litt kjipere. Tenker mer på om jeg egentlig trenger ditt og datt. Greier ikke å spare så mye hver måned da. Har bil og det går mye til å drifte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg ble ferdig med et kredittkort lån i fjor og nå sparer jeg det jeg greier for å få bygd opp en buffer. Merker at når det nå står noen tusen på sparekontoen,  så blir jeg litt kjipere. Tenker mer på om jeg egentlig trenger ditt og datt. Greier ikke å spare så mye hver måned da. Har bil og det går mye til å drifte den.

Ja jeg også blir litt mer gnien. Vil liksom heller se tallet på kontoen øke. Men ofte må jeg ta litt fra det jeg har satt inn på konto den måneden fordi jeg ikke greier å holde meg til budsjettet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal på rundreise i Norge i juli og så flytter jeg.  Har ingen problemer med å bruke pengene.  Det blir ingen sparing i år da jeg også må betale tilbake på skatten.

Jeg har det bra og har nok for meg så jeg er fornøyd.  Jeg har sikker jobb, bra inntekt og kan betjene alle mine utgifter. Å være gjeldsfri er langt fra å være et mål for meg.

Anonymkode: b73b0...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har heldigvis ikke lån nå, men det er mulig det blir flytting i løpet av et års tid på oss også, men vi får se - uansett er det jo kjekt å ha litt i bakhånd. :) 

Skal du flytte fra Trøndelag?  Jeg har forstått det slik at du har flyttet til kjæresten i enebolig så har dere tenkt å kjøpe en leilighet et annet sted?

Anonymkode: b73b0...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal du flytte fra Trøndelag?  Jeg har forstått det slik at du har flyttet til kjæresten i enebolig så har dere tenkt å kjøpe en leilighet et annet sted?

Anonymkode: b73b0...7b2

Neida. :) Jeg flyttet sammen med mannen i fjor sommer og av ulike grunner kan det se ut som det blir flytting på oss i løpet av et års tid, men det visste vi om før jeg flyttet  hit. Men det blir innenfor samme lille by da, vi er jo i jobb i 9-10 år til. :) Leilighet er heller ikke aktuelt, vi er på jakt etter noe som passer oss når det gjelder både hus og hage og det er ikke så lett, men vi krysser fingrene og håper drømmeplassen dukker opp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Glitter skrev:

Åja gjør man det? Jeg er så glemsk av meg så jeg husker ikke fra årene før. Men det er jo noe da. Det går rett på bufferen i så fall. :)

Jeg kan ikke huske om jeg betalte skatt i juni da jeg hadde AAP, men tror det likevel.  Trodde at det var feriepenger man fikk i juni uten å betale skatt der og da.  Andre lønn i juni betaler man da skatt av.

Anonymkode: b73b0...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke huske om jeg betalte skatt i juni da jeg hadde AAP, men tror det likevel.  Trodde at det var feriepenger man fikk i juni uten å betale skatt der og da.  Andre lønn i juni betaler man da skatt av.

Anonymkode: b73b0...7b2

Man får ikke både lønn og feriepenger i juni, men enten eller. Arbeidsgiver gir deg ikke lønn for å ha ferie, men han sparer litt av lønna di hver mnd ellers som du så får utbetalt i juni som feriepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Man får ikke både lønn og feriepenger i juni, men enten eller. Arbeidsgiver gir deg ikke lønn for å ha ferie, men han sparer litt av lønna di hver mnd ellers som du så får utbetalt i juni som feriepenger. 

Det er ikke riktig.  Hvis jeg ikke har full opptjening av ferie får jeg lønn + opptjente feriepenger.

Anonymkode: b73b0...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig.  Hvis jeg ikke har full opptjening av ferie får jeg lønn + opptjente feriepenger.

Anonymkode: b73b0...7b2

Ja, det er jo sant, en variant jeg ikke tenkte på, men som kan forekomme ja. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør. Jeg får 5400 ekstra, IOM att jeg ikke betaler skatt i Juni, men fordeler skatten over 10,5 andre måneder.

De 5400 ekstra skal jeg sette på konto, så får jeg se hvor lenge de får stå. Jeg kjøpte noe dyrt for bare noen uker siden, så det ville lønne seg å være knipen en stund nå. Om jeg klarer det gjennstår å se. Men uansett bra med litt ekstra. Synd det ikke blir noe uføreoppgjør før evnt. til høsten.

Anonymkode: 00e06...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synd det ikke blir noe uføreoppgjør før evnt. til høsten.

Anonymkode: 00e06...389

Man får etterbetalt fra mai, uansett. 

At trygdeoppgjøret ble utsatt får vi uføre fint tåle. Mange strir med større økonomiske vansker og usikkerhet i disse tider. 

Anonymkode: 67629...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...