Gå til innhold

Døgnrytme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter veldig med døgnrytme.  Jeg er ofte våken i 20 - 30 timer for så å sove i 20 - 30 timer etterpå.  Jeg bruker vallergan og seroquel, men jeg greier aldri å fungere normalt.  Jeg kan sitte hele netter og jobbe med et eller annet for så å sovne ut på dagen og sove i et døgn.  Hvis jeg våkner så er jeg svimmel og umulig og segner om på sofaen eller i senga.

Anonymkode: 57434...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter veldig med døgnrytme.  Jeg er ofte våken i 20 - 30 timer for så å sove i 20 - 30 timer etterpå.  Jeg bruker vallergan og seroquel, men jeg greier aldri å fungere normalt.  Jeg kan sitte hele netter og jobbe med et eller annet for så å sovne ut på dagen og sove i et døgn.  Hvis jeg våkner så er jeg svimmel og umulig og segner om på sofaen eller i senga.

Anonymkode: 57434...ea9

Har du forsøkt å tvinge kroppen inn i et mer normalt søvnmønster? Feks ved å bruke teknikker beskrevet her, og som er gullstandard i søvnbehandling? https://www.ark.no/boker/Lina-Elise-Hantveit-Sovnskolen-9788248926009?gclid=EAIaIQobChMIt6LDi6vM6QIVDMayCh0BgQM2EAQYAiABEgJdUfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med det samme i flere år. Hos meg har det handlet om redsel for mareritt og da redsel for å falle til ro. Jeg har også brukt medisiner for å sove, men når jeg endelig velger å ta medisinene, sovner jeg som regel litt avhengig av hvor stresset jeg er for marerittene. Jeg sover dog normalt sett sjelden mer enn 8-10 timer uansett om jeg har vært våken i 24 eller 48 timer før jeg sovner. Jeg tenker at å sove i 20-30 timer høres litt voldsomt ut. Selv ville jeg nok vurdert om jeg gikk på riktig dose av medisinene jeg gikk på med så mange timers søvn.

Jeg har det siste halve året arbeidet bevisst med dette. Noen netter får jeg ikke sove åkke som, som i natt, og må bare godta det, men jeg forsøker nå som en hovedregel å ta medisinene mine hver kveld. Bestemme meg for at det er det beste for meg og min psykiske helse. Forsøke å legge forholdene til rette for at jeg kan få sove og jeg vet nå hva som skal til for at jeg lettest mulig skal få sove, f.eks. høre på lydbok eller eventyr jeg har hørt før, lage meg et trygt sted (safe place), ikke legge meg til å sove før jeg omtrent sovner stående osv. litt ettersom hvordan jeg har det inni meg den aktuelle dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...