Gå til innhold

Morgenangst


 cilie

Anbefalte innlegg

«Sannsynligvis er det flere som våkner midt på natten med åndenød og hjertebank i våre frie, utviklede vestlige land enn i Nord-Korea. 
Dette påstår den tyske sosiologen Hartmut Rosa i en av sine bøker.»

Jeg har sovet ca 4,5 timer. Jeg kjenner ofte på sterk angst i det jeg våkner - gjerne fra intense drømmer. Men det har ikke noe med drømmen å gjøre; det er en eksistensiell angst, en framtidsuro som bare er der i det drøm glir over i våken tilstand. 
 

Heldigvis er det ikke «vanlig» mandag, men fri-mandag. Det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, cilie skrev:

«Sannsynligvis er det flere som våkner midt på natten med åndenød og hjertebank i våre frie, utviklede vestlige land enn i Nord-Korea. 
Dette påstår den tyske sosiologen Hartmut Rosa i en av sine bøker.»

Jeg har sovet ca 4,5 timer. Jeg kjenner ofte på sterk angst i det jeg våkner - gjerne fra intense drømmer. Men det har ikke noe med drømmen å gjøre; det er en eksistensiell angst, en framtidsuro som bare er der i det drøm glir over i våken tilstand. 
 

Heldigvis er det ikke «vanlig» mandag, men fri-mandag. Det hjelper. 

Jeg har, i følge klokka, sovet i 4 timer og 35 minutter (hvorav 4 timer og 9 minutter i avslappende søvn) Og det tror jeg stemmer. Er jeg heldig, så får jeg en time eller halvannen til litt senere på sofaen.

Skjønner din frustrasjon over å sove så lite. Nå er min situasjon litt annerledes enn din, for jeg må ikke på jobb hver dag. Skulle jeg ha måttet på jobb så hadde det nok ganske fort gått trill rundt for meg.

Selv har jeg ikke noe fremtidsuro på morgenen, men våkner ofte av at jeg bare må bort. Bort fra det onde. Men jeg har nok endel fremtidsuro i løpet av dagen, særlig i disse tider.

Håper virkelig at du snart  kan finne roen til å sove hele netter, for det er ren tortur å gå sånn du går. Skjønner også veldig godt at du setter pris på at det ikke er en vanlig mandag i dag.  Håper du får en fin mandag, tross lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, emilie321 skrev:

Håper virkelig at du snart  kan finne roen til å sove hele netter, for det er ren tortur å gå sånn du går. Skjønner også veldig godt at du setter pris på at det ikke er en vanlig mandag i dag.  Håper du får en fin mandag, tross lite søvn.

Tusen takk det samme! (Det er jo mandag, så i dag starter et nytt og bedre liv, hehe)


Jeg klarte å sove litt til. Jeg stresser ikke så mye med søvnen når jeg ikke må prestere noe den dagen, men det kommer fort tanker som «Men om et døgn...»  Jeg burde også være flinkere til å stå opp når jeg kjenner morgen-angsten, for ellers går det over i grubling. 
 

Det er stort sett kun når jeg våkner jeg kjenner denne eksistensielle angsten - i både kropp og hode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cilie skrev:

Tusen takk det samme! (Det er jo mandag, så i dag starter et nytt og bedre liv, hehe)


Jeg klarte å sove litt til. Jeg stresser ikke så mye med søvnen når jeg ikke må prestere noe den dagen, men det kommer fort tanker som «Men om et døgn...»  Jeg burde også være flinkere til å stå opp når jeg kjenner morgen-angsten, for ellers går det over i grubling. 
 

Det er stort sett kun når jeg våkner jeg kjenner denne eksistensielle angsten - i både kropp og hode. 

Så bra at du fikk sove litt mer.  Tidligere så ventet jeg alltid til mandagen med å begynne et nytt og bedre liv (I de periodene jeg var på mat galeien), men nå prøver jeg på ny frisk hver dag. Jeg blir jo så mye mer fornøyd når jeg spiser sånn noenlunde riktig. I går ble det en fin matdag og da inspirerer det til å fortsette i dag. 

Når jeg har en avtale tidlig på morgenen/formiddagen,  så sover jeg også svært dårlig. Derfor prøver jeg å få avtaler litt senere på dagen, men det går jo ikke når en jobber.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

men nå prøver jeg på ny frisk hver dag. Jeg blir jo så mye mer fornøyd når jeg spiser sånn noenlunde riktig. I går ble det en fin matdag og da inspirerer det til å fortsette i dag. 

Så bra!
Det er nok en mye lurere taktikk det. Tenker litt slik jeg og altså, men det glir gjerne ut i helger/fridager og inkl. Corona, så har det vært mye av det i de siste mnd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Jeg har selv hatt det sånn en gang jeg hadde det vanskelig. Man har fri fra tankene sine når man sover men så våkner man og blir «tatt» av virkeligheten igjen når man er i ferd med å våkne. 
 

Du har opplevd mye vanskelig og at det setter spor i form av angst og mye tanker er helt forståelig. Skjønner at du har det vanskelig nå og det er tøffe tider, men jeg tror det er ganske viktig at du er litt selektiv i hvilke tanker det er hensiktsmessig å gå inn i nå. Du kan teste tankene dine med om dette er noe du greier å løse ved å tenke på det. Hvis det er det, er det selvsagt fornuftig til rett tid og sted, men hvis det utelukkende er bekymringstanker og tanker om håpløshet og fortvilelse, tror jeg du må lære deg (helst med en metakognitiv terapeut) hvordan du kan la være å gå inn i slike tanker, og hvordan du skal gi disse tankene mindre makt i livet ditt. For det eneste de bidrar med i livet ditt er å ødelegge humøret ditt og skape uro hos deg. Du er altfor snill og god til at dette skal få lov til å ødelegge sommeren din 

Lykke til ❤️ Håper du får mer målrettet hjelp med hvordan du skal forholde deg til tankene dine 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, ISW skrev:

Lykke til ❤️ Håper du får mer målrettet hjelp med hvordan du skal forholde deg til tankene dine 

Takk og vet du har rett❤️
Det siste nå ble bare dråpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, påskelilje skrev:

Ønsker deg en god dag i dag, Cilie 😍

Tusen takk for veldig hyggelig melding🙏 Det gikk greit selv om jeg våknet med hodepine 04-ish. Håper å sove i natt. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...