Gå til innhold

Sobril før IQ-test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal ta en sånn kognitiv test hos psykologen. Har skjønt at man vanligvis ikke bør ta noe som roer man har time, men jeg vet jo også at jeg kommer til å være så stressa at den testen kommer til å gå rett i dass. Erfaring jeg har er at jeg slapper av mer og blir mer konsentrert med en halv Sobril. Dessuten er det ikke behandling, kun utredning. Blir det helt feil?

Anonymkode: 73185...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ta en sånn kognitiv test hos psykologen. Har skjønt at man vanligvis ikke bør ta noe som roer man har time, men jeg vet jo også at jeg kommer til å være så stressa at den testen kommer til å gå rett i dass. Erfaring jeg har er at jeg slapper av mer og blir mer konsentrert med en halv Sobril. Dessuten er det ikke behandling, kun utredning. Blir det helt feil?

Anonymkode: 73185...b6e

Ja, det blir helt feil.

Anonymkode: 8c0d3...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det ikke en fordel å være rolig og skjerpet når man skal ta en sånn prøve? 

Anonymkode: 73185...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke en fordel å være rolig og skjerpet når man skal ta en sånn prøve? 

Anonymkode: 73185...b6e

Engstelige mener at det er bedre å ta litt benzo før de kjører vil. De mener de blir mer skjerpet og rolig. Alle objektive målinger viser at de kjører dårligere og farligere. I tillegg blir de mer ukritiske.

En annen sak er at en i en slik test er interessert i å måle hvordan personen er i det virkelige liv og usminket. Ikke hvordan en er sminket med et eller annet stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke en fordel å være rolig og skjerpet når man skal ta en sånn prøve? 

Anonymkode: 73185...b6e

Man ønsker å kartlegge reell kognitiv funksjon, hvilket innebærer at hjernen ikke skal være påvirket av substanser som kan ha direkte konsekvenser for testtakerens prestasjoner. 

Det er for eksempel ikke utenkelig at inntak av benzo senker den kognitive prosesseringshastigheten. Dette vil kunne ha en reelt negativ påvirkning på resultatet på WAIS, som er en test hvor mentalt tempo og tidsbruk har mye å si for poenggivningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ta en sånn kognitiv test hos psykologen. Har skjønt at man vanligvis ikke bør ta noe som roer man har time, men jeg vet jo også at jeg kommer til å være så stressa at den testen kommer til å gå rett i dass. Erfaring jeg har er at jeg slapper av mer og blir mer konsentrert med en halv Sobril. Dessuten er det ikke behandling, kun utredning. Blir det helt feil?

Anonymkode: 73185...b6e

Det Kupton sier om at man er interessert i å måle hvordan en persons usminkede hjerne fungerer i en slik test er svært logisk. I en utredningsfase er det jo ønskelig å kartlegge personens form for og grav av funksjonssvikt, med mål om å finne riktig behandling og evt medisinering. Dersom du stiller medisinert er ikke dette lenger mulig.

Kanskje det hjelper deg å tenke at dette ikke er en test av hvor smart du er (det er ikke meningen du skal være flink), men en test av hvordan din funksjonsnedsettelse virker på dine kognitive prosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Jeg har bare tatt en halv noen få ganger, det har vært på jobbintervjuer og muntlige eksamener, og da har jeg fått A'er og jobber, men når jeg ikke har tatt har jeg strøket, såvidt stått, ikke fått jobber, ikke klart å gjennomføre greie presentasjoner, ikke turt å si noe, osv. At jeg blir mer ukritisk tror jeg heller har hjulpet til å gjøre det bedre når jeg har tatt det. Det betyr jo ikke at jeg tror jeg ville ha blitt en bedre sjåfør for det.

Men jeg kjøper den andre forklaringen. Men det er umulig å ikke se det som en smarthetstest som jeg kommer til å feile så det synger i. 

Anonymkode: 73185...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg har bare tatt en halv noen få ganger, det har vært på jobbintervjuer og muntlige eksamener, og da har jeg fått A'er og jobber, men når jeg ikke har tatt har jeg strøket, såvidt stått, ikke fått jobber, ikke klart å gjennomføre greie presentasjoner, ikke turt å si noe, osv. At jeg blir mer ukritisk tror jeg heller har hjulpet til å gjøre det bedre når jeg har tatt det. Det betyr jo ikke at jeg tror jeg ville ha blitt en bedre sjåfør for det.

Men jeg kjøper den andre forklaringen. Men det er umulig å ikke se det som en smarthetstest som jeg kommer til å feile så det synger i. 

Anonymkode: 73185...b6e

Jeg sliter litt med å ta deg på alvor, dersom du påstår at en halv sobril (du sier for øvrig ikke noe hvilken styrke) skulle medføre om du får A eller stryker på en eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, frosken skrev:

Jeg sliter litt med å ta deg på alvor, dersom du påstår at en halv sobril (du sier for øvrig ikke noe hvilken styrke) skulle medføre om du får A eller stryker på en eksamen. 

Jeg vet ikke hvilken styrke, det er fem år siden sist jeg tok det, da i ett jobbintervju. Du kan ta meg på alvor eller ei, det er min erfaring. 

Anonymkode: 73185...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...