Gå til innhold

Brintellix- sykt sulten av de. Går det over??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hjelp...  Jeg burde nok spurt legen min, men vil ikke mase før neste time. Forrige fredag økte jeg fra 5 til 10 mg brintellix (depresjon). På 5 mg ble jeg småkvalm, det var overkommelig. Fredag økte jeg til 10 mg. Ikke kvalm, men sykt sulten 24/7. Spiser sunt og variert men blir ikke mett. Sulten gnager bokstavelig talt. Fikk brintellix pga panikk for å legge på meg. ( skutt mye med vekta, er normalvektig nåå)

Noen som vet om ulvehungeren vedvarer eller gir seg? Føler jeg har nytte av medisin men hodet mitt er så skrudd at jeg vurderer å droppe medisin for å unngå å gå opp i vekt.🙈 ja jeg er teit, men depresjon vs vektøkning for meg blir pest vs kolera. 

Trenger ikke usakelige kommentarer altså.

Anonymkode: 7e0ee...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brintellix skal i utgangspunktet ikke ha denne bivirkningen. Kan det hende at du har levd på sparebluss lenge og får økt appetitt av at du er mindre deprimert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke hatt dårlig appetitt før. Har alltid spist meg mett, men nå blir jeg ikke mett🙈

Anonymkode: 7e0ee...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan likevel være at hvis du nå føler deg bedre psykisk så får du økt appetitt. Selv om du har spist bra før. 

Økt sult er ingen bivirkning oppført i Felleskatalogen, og da det ble drøftet om jeg skulle starte med den så spurte jeg psykiater om dette da jeg er så sykelig opptatt av vekt at jeg nekter medisiner som øker vekten. Han sa også at det er ikke sett noen sammenheng mellom økt sult og oppstart av denne medisinen. 

Det er likevel ikke UMULIG. Det bare er ikke registrert som bivirkning og i så fall er du uheldig med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet det ikke står oppført som bivirkning. Men så desperat etter mat har jeg aldri vært. Føler som sakt effekt på depresjon. Men takler dårlig å være så sulten. Har vært borti periodiskfaste før. Men dette er 1000 ganger verre enn første døgn m faste. Redd jeg ikke holder ut dette. Kan jeg spørre om du bruker brintellix? Ser du har litt samme utfordringene som meg?

Anonymkode: 7e0ee...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det ikke står oppført som bivirkning. Men så desperat etter mat har jeg aldri vært. Føler som sakt effekt på depresjon. Men takler dårlig å være så sulten. Har vært borti periodiskfaste før. Men dette er 1000 ganger verre enn første døgn m faste. Redd jeg ikke holder ut dette. Kan jeg spørre om du bruker brintellix? Ser du har litt samme utfordringene som meg?

Anonymkode: 7e0ee...82a

Jeg har ikke kommet så langt at jeg får prøve den enda. Først må jeg komme opp i riktig dose Lamictal og hvis den ikke har god nok effekt som stemningsstabiliserende alene så må jeg vel prøve Brintellix. Men jeg har prøvd så mange antidepressiva uten god effekt så det spørs. De antidepressiva jeg har prøvd som ikke har hatt økt matlyst som bivirkning har jeg ikke fått økt matlyst av. Så skulle tro jeg ikke vil få slike problemer med Brintellix heller. 

Hva sier legen til at du er så sulten? Det er jo helt pine å være så sulten hele tiden. Jeg har tidvis ekstrem sult jeg også, men da er jeg inne i en overspisingsperiode og må bruke ekstrrmt med energi på å ikke gi etter og spise alt jeg kommer over. Så selv om det ikke er sult av medisin jeg har nå (har opplevd det også) så vet jeg hvor fortvilende det er for deg dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skal til lege på mandag, må diskutere da. Kunne tenkt meg å prøve Weibutrin, men det får jeg nok ikke med min sf. Har ikke anorexi/ bulimi da men.....Jeg fikk gå rett på brintellix pga utfordringene mine m mat/vekt. Og det er greit. Mindre sulten i dag enn dagene før her. Har nok bygd opp et lager de siste dagene. Satser på sulten demper seg. Har du prøvd weibutrin?

Anonymkode: 7e0ee...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal til lege på mandag, må diskutere da. Kunne tenkt meg å prøve Weibutrin, men det får jeg nok ikke med min sf. Har ikke anorexi/ bulimi da men.....Jeg fikk gå rett på brintellix pga utfordringene mine m mat/vekt. Og det er greit. Mindre sulten i dag enn dagene før her. Har nok bygd opp et lager de siste dagene. Satser på sulten demper seg. Har du prøvd weibutrin?

Anonymkode: 7e0ee...82a

Får håpe den gjør det ja. 

Ja jeg har gått på Wellbutrin, men avsluttet etter en måned ca da jeg følte jeg fikk sånn angst av den. Merket ikke at den tok vekk matlysten min. Var i en spiseoeriode da jeg gikk på den faktisk. Og da jeg sluttet på den var da jeg tok tak og gikk ned de kg jeg gikk opp. Ikke fordi at jeg sluttet på den da, men at den har ikke påvirket min matlyst verken ene eller andre veien. 

Men jeg tror jeg ble hypoman av den. Har ikke diagnosen bipolar altså, men har ikke fått avkreftet at jeg har den heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Glitter skrev:

Mindre sulten i dag enn dagene før her. Har nok bygd opp et lager de siste dagene.

Kom på at nesten hver gang jeg har begynt på ny medisin, har jeg spist mer den påfølgende uken - har erfart at det demper oppstartsbivirkningene, fra kvalme til skjelvinger. 

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på Brintellix i litt over et år og har fortsatt økt matlyst. Synes det er dumt at det ikke står som en mulig bivirkning. Det er også sånn nå (etter at jeg begynte på dem) at jeg ofte blir kvalm når jeg er sulten også. Det ble jeg ikke før og jeg tåler å være sulten liksom. Men nå blir jeg fort kvalm, sånn at det føles ut som jeg nesten må kaste opp når jeg er sulten. Kan spise mye hvis jeg ikke passer på. Jeg er helt sikker på at denne økte matlysten er pga Brintellix, for det startet jo etter jeg begynte på den.

Anonymkode: df21e...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ser det er flere som sliter med å finne rett medisin. Jeg skal prøve brintellix 1 mnd til. Om det er placebo eller faktisk virkning jeg har av medisin vet jeg ikke,  men føler en stor bedring egentlig. Men denne sulten sier seg selv at jeg ikke orker å leve med. Har heldigvis en ok lege så får ta en diskusjon rundt det hele.  Kuler er vel å spuse sunt og regelmessig og ikke gi etter når kroppen hyler sult. For det er ikke nødvendigvis ekte sult, eller?  Blir veldig våken av brintellix så må ta de på morgen. Prøvde å ta de på kveld men d betyr våkenatt🙈

For under to timer siden spiste jeg solid frokost og nå er jeg skrubbsulten igjen.

Felleskatalogen sier sitt om bivirkninger, men folk reagerer jo ulikt. Jeg er et av unntakene som blir sulten og våken🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, adhoc skrev:

Kom på at nesten hver gang jeg har begynt på ny medisin, har jeg spist mer den påfølgende uken - har erfart at det demper oppstartsbivirkningene, fra kvalme til skjelvinger. 

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på Brintellix i litt over et år og har fortsatt økt matlyst. Synes det er dumt at det ikke står som en mulig bivirkning. Det er også sånn nå (etter at jeg begynte på dem) at jeg ofte blir kvalm når jeg er sulten også. Det ble jeg ikke før og jeg tåler å være sulten liksom. Men nå blir jeg fort kvalm, sånn at det føles ut som jeg nesten må kaste opp når jeg er sulten. Kan spise mye hvis jeg ikke passer på. Jeg er helt sikker på at denne økte matlysten er pga Brintellix, for det startet jo etter jeg begynte på den.

Anonymkode: df21e...a08

Klarer du å unngå vektøkning da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, TellMe skrev:

 

Klarer du å unngå vektøkning da? 

Jeg har gått opp rundt 8-9 kg på dette året. Men jeg har ikke vært obs på/tenkt over den økte matlysten og at jeg faktisk har spist mer, før de siste månedene.

Anonymkode: df21e...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki. Som sagt jeg er fornøyd med effekt, men å gå opp i vekt/ legge på meg er helt uaktuelt. Da ender d med kaos delux. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TellMe skrev:

Oki. Som sagt jeg er fornøyd med effekt, men å gå opp i vekt/ legge på meg er helt uaktuelt. Da ender d med kaos delux. 

Følg med på vekten da. Om du ikke går opp, så kan det jo hende at sulten vil avta etter hvert. Må være fantastisk å merke bedring av depresjonen.

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, cilie skrev:

Følg med på vekten da. Om du ikke går opp, så kan det jo hende at sulten vil avta etter hvert. Må være fantastisk å merke bedring av depresjonen.

Jo selvfølgelig godt å føle bedring🙏 jeg må vel bare være enda nøyere med å kontrollere inntaket mitt. Se på klokka liksom. Er ikke logisk å være sulten 1 t etter et måltid. Kanskje vi som opplever økt sult/appetitt burde vært bedre på å rapportere inn bivirkninger via helse Norge.no det er jo eneste måten å få frem at denne bivirkningen faktisk er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...