Gå til innhold

Lamictal depot


Villanda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi den stort sett har så lang halveringstid som den har, så depot er ikke nødvendig.

Depotinjeksjoner ville krevd altfor mye legemiddel injisert (kanskje 40-50 ml) hvis et slikt stoff kunne blitt funnet opp. Det ville ikke fungert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ISW skrev:

Fordi den stort sett har så lang halveringstid som den har, så depot er ikke nødvendig.

Depotinjeksjoner ville krevd altfor mye legemiddel injisert (kanskje 40-50 ml) hvis et slikt stoff kunne blitt funnet opp. Det ville ikke fungert. 

Ja, den har jo det, lang nok halveringstid, stort sett. Bare ønsketenkning, siden den metaboliseres raskere her enn den "stort sett" gjør. Ville gjerne slippe å huske midt-på-dagen-dosen. Lett til å begynne med, men ikke nå.

Tenkte ikke på injeksjoner.

Har lært at depottabletter ikke er det som korrekt er depot, men det er nå en gang det produsentene kaller det på pskningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Villanda skrev:

Ja, den har jo det, lang nok halveringstid, stort sett. Bare ønsketenkning, siden den metaboliseres raskere her enn den "stort sett" gjør. Ville gjerne slippe å huske midt-på-dagen-dosen. Lett til å begynne med, men ikke nå.

Tenkte ikke på injeksjoner.

Har lært at depottabletter ikke er det som korrekt er depot, men det er nå en gang det produsentene kaller det på pskningene. 

Hva er depottabletter dersom de ikke er korrelt depot?

Anonymkode: d7e89...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er depottabletter dersom de ikke er korrelt depot?

Anonymkode: d7e89...48b

Tror ikke det finnes tabletter som egentlig er depot, men de kalles nå det. Mulig jeg husker feil.  @kuptonhadde en formening om dette. Han kan sikkert svare bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Depottabletter er tabletter der virkestoffet frigjøres langsommere over tid, slik at man kan klare seg med færre doser igjennom dagen. Hva angår Lamictal, skulle det ikke være problematisk å fordele den på to doser i døgnet slik jeg har forstått det. Jeg tar selv hhv. 300mg morgen og 350mg kveld, og det fungerer utmerket.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Depottabletter er tabletter der virkestoffet frigjøres langsommere over tid, slik at man kan klare seg med færre doser igjennom dagen. Hva angår Lamictal, skulle det ikke være problematisk å fordele den på to doser i døgnet slik jeg har forstått det. Jeg tar selv hhv. 300mg morgen og 350mg kveld, og det fungerer utmerket.  

Jaa, men ikke EGENTLIG depot har jeg hørt. Vet hva det betyr at det står depot, men det er visst egentlig ikke depot likevel.  Har i alle fall lest det her på DOL. Ikke så nøye egentlig da.

Jeg får veldig ujevn serumkonsentrasjon om jeg tar alt i to doser. Et gen.. Hurtigmetaboliserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar
8 minutter siden, Villanda skrev:

Jaa, men ikke EGENTLIG depot har jeg hørt. Vet hva det betyr at det står depot, men det er visst egentlig ikke depot likevel.  Har i alle fall lest det her på DOL. Ikke så nøye egentlig da.

Jeg får veldig ujevn serumkonsentrasjon om jeg tar alt i to doser. Et gen.. Hurtigmetaboliserer.

Egentlig depot er de preparatene med svært lang virketid man får som injeksjon med jevne mellomrom. Hvis jeg har forstått det riktig. 

Tabletter som er type extended release har en formulering som gjør at verkestoffet frigjøres saktere. 
Jeg synes det er godt forklart her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes depottabletter. Særlig der vanlige tabletter har så kort halveringstid at det er nødvendig med dosering mer enn en gang i døgnet.

Leger i psykiatrien har et ønske om at "depottabletter" heller skulle hete retard eller noe slikt for at de ikke skal kunne forveksles med depot til injeksjon som har alt fra to uker til seks mnd virketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det finnes depottabletter. Særlig der vanlige tabletter har så kort halveringstid at det er nødvendig med dosering mer enn en gang i døgnet.

Leger i psykiatrien har et ønske om at "depottabletter" heller skulle hete retard eller noe slikt for at de ikke skal kunne forveksles med depot til injeksjon som har alt fra to uker til seks mnd virketid.

Åå, da misforstid jeg @kupton.Trodde du en gang bastant sa at depot-tabletter ikke eksisterte, at det var direkte feil å kalle noen som helst tabletter depot. Selv kaller jeg tabletter hvor det står "depot" for akkurat det, og jeg vet hva spm menes med det. Bare trodde navnet egentlig var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Egentlig depot er de preparatene med svært lang virketid man får som injeksjon med jevne mellomrom. Hvis jeg har forstått det riktig. 

Det jeg mente.

Tabletter som er type extended release har en formulering som gjør at verkestoffet frigjøres saktere. 
Jeg synes det er godt forklart her.

Vi er jo egentlig enige! 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kanskje tullete av meg dette. Jeg bare ønska å kunne ta Lamictal to i stedet for tre ganger. Det var greit i begynnelsen, men nå sliter jeg med å huske den midt på dagen. Noen ganger vet jeg ikke om har tatt. Prøvd å ha en minidosett i veska, men så går den tom, eller jeg har ikke med den veska der jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har en alarm på telefonen for å huske medisiner jeg må ta midt på dagen. Det er til stor help. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har en alarm på telefonen for å huske medisiner jeg må ta midt på dagen. Det er til stor help. 

Ja, kanskje jeg burde det, men passer gjerne ikke der og da, og så glemmer jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...