Gå til innhold

Hvilket er det "snilleste" antipsykotikum


AJP

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvilke er de "snilleste" antipsykotikum både av de "gamle" og de nye? Med snilleste mener jeg som gir lite bivirkninger - da særlig ubehagelige bivirkninger. Sagt på en annen måte, hvilke har de mest fornøyde brukerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil si Zyprexa er det snilleste. Den gir færrest bivirkninger. Men man må passe på vekten. Den er også den mest effektive av de vanligst brukte.

 

Zeldox er nok den mildeste i henhold til bivirkninger som vektoppgang, men den er også svak. Så en medisin som gir lite vektoppgang, kan gi dårligere effekt på psykose og angst. Derfor går jeg på zyprexa. Det er det eneste som duger. Og vekten kan man gjøre noe med. Det gjelder å ta seg sammen. Jeg har selv gått ned 14 kg det siste året, selv om jeg tar zyprexa.

Anonymkode: 4eaf4...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leponex er den snilleste. Alle de andre gir grusomme restless legs om natten.. vel unntatt abilify men den funker ikke.. jo kanskje i veldig høye doser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare brukt Seroquel og Truxal (ingen av de for psykose, men som stemningsstabiliserende, redusering av tankekjør og fremming av søvn). Har best erfaring med Truxal. Eneste bivirkning jeg har etter at jeg var tilvendt den er tremor i hendene, men det er helt til å leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Marye skrev:

Leponex er den snilleste. Alle de andre gir grusomme restless legs om natten.. vel unntatt abilify men den funker ikke.. jo kanskje i veldig høye doser. 

Leponex er ikke snill. Det er en siste skanse medisin når ikke noe annet hjelper. Det er ikke mildt å måtte sjekke blodlegemer jevnlig. Leponex er for de harde behandlingsresistente psykosene.

Anonymkode: 4eaf4...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger man i snilleste?

Snillest mht vekt: Abilify og Zeldox. Ellers gir de typiske lavdosenevroleptika mindre vektøkning enn de nyere (unntatt de to nevnt over)

Snillest mht EPS/parkinsonisme: Seroquel, Leponex og Abilify.

Snillest mht emosjonell avflatethet: Seroquel og Abilify. 

Snillest mht trøtthet: Typiske lavdosenevroleptika

Ellers er det meste et spørsmål om dose. En lav dose gir mindre bivirkninger enn en høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leponex er ikke snill. Det er en siste skanse medisin når ikke noe annet hjelper. Det er ikke mildt å måtte sjekke blodlegemer jevnlig. Leponex er for de harde behandlingsresistente psykosene.

Anonymkode: 4eaf4...339

For meg er det den eneste med akseptable bivirkninger. Sikling om natta. De andre gir uutholdelige smerter i beina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, Marye skrev:

For meg er det den eneste med akseptable bivirkninger. Sikling om natta. De andre gir uutholdelige smerter i beina

Jeg har ikke restless legs, akatsi eller noe sånt på zyprexa. Jeg skulle gjerne gått på noe vektnøytralt, men det funker aldri. Leponex er sikkert en fin medisin, men det gies kun til de sykeste grunnet det med blodceller.

Anonymkode: 4eaf4...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke restless legs, akatsi eller noe sånt på zyprexa. Jeg skulle gjerne gått på noe vektnøytralt, men det funker aldri. Leponex er sikkert en fin medisin, men det gies kun til de sykeste grunnet det med blodceller.

Anonymkode: 4eaf4...339

Jeg gikk opp 6 kg på leponex, men er på vei ned igjen nå ved å lage middagen selv fremfor å bestille foodora 

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke restless legs, akatsi eller noe sånt på zyprexa. Jeg skulle gjerne gått på noe vektnøytralt, men det funker aldri. Leponex er sikkert en fin medisin, men det gies kun til de sykeste grunnet det med blodceller.

Anonymkode: 4eaf4...339

Føler ikke jeg er av de sykeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Marye skrev:

Føler ikke jeg er av de sykeste

Du har vært fælt plaget med psykoser, i den tiden du har vært på DOL. Jeg har også psykoselidelse (schizofreni), men vil si du er mer plaget enn meg. Av psykoser. Jeg er ganske stabil på zyprexa. Har vel ikke hatt veldig psykosesymptomer på den tiden jeg har gått på zyprexa, som er lenge. Jeg har noen restsymptomer og tilleggssymptomer som plager meg.

Leponex gis mest til de som har behandlingsresistens, eller ikke får tilstrekkelig effekt av andre medisiner. Det er inntrykket jeg sitter med da. Men jeg kan ta feil.

Anonymkode: 4eaf4...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vært fælt plaget med psykoser, i den tiden du har vært på DOL. Jeg har også psykoselidelse (schizofreni), men vil si du er mer plaget enn meg. Av psykoser. Jeg er ganske stabil på zyprexa. Har vel ikke hatt veldig psykosesymptomer på den tiden jeg har gått på zyprexa, som er lenge. Jeg har noen restsymptomer og tilleggssymptomer som plager meg.

Leponex gis mest til de som har behandlingsresistens, eller ikke får tilstrekkelig effekt av andre medisiner. Det er inntrykket jeg sitter med da. Men jeg kan ta feil.

Anonymkode: 4eaf4...339

Jeg fikk det da jeg hadde psykoseutbrudd på 2 forskjellige AP depot medisiner. Men føler det er overkill. Jeg ville blitt bra med litt søvn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Marye skrev:

Jeg fikk det da jeg hadde psykoseutbrudd på 2 forskjellige AP depot medisiner. 

Det er nok grunnen til att du har fått det. Bra i alle fall at det virker for deg da. Selv om det sikkert har mange ulemper å gå på Leponex.

Anonymkode: 4eaf4...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok grunnen til att du har fått det. Bra i alle fall at det virker for deg da. Selv om det sikkert har mange ulemper å gå på Leponex.

Anonymkode: 4eaf4...339

Det er jo ingen ulemper i forhold til alle andre antipsykotisk jeg har gått på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyprexa har funket bra for meg med unntak av små perioder med ulvehunger, og hvis jeg tar mer enn 20mg får jeg veldig vondt i bena. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...