Gå til innhold

«de roper ut mot en rasisme som ikke eksisterer i Norge»

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok rasisme i Norge, men jeg mener også at en del av minoritetene i Norge kan gjøre mer for å unngå at denne rasismen finner sted.

Jeg tror ikke det er et utbredt fenomen at noen anses mindre verdt fordi de har en annen hudfarge. Men for å ta et konkret eksempel, jeg har tidligere ansatt fire somaliere. To av de drapstruet meg, en solgte dop og en hadde generelt null respekt for arbeidsplassen. Jeg kan forstå at mennesker med tilsvarende erfaringer kvier seg for å ansette somaliere. 

Hvis minoritetene i Norge tar mer ansvar for å oppføre seg bedre, tror jeg det vil hjelpe mye. På gruppenivå selvsagt. Det er ikke nødvendig å utføre kriminalitet i Norge for å overleve. Det skyldes umodenhet og mangel på forståelse for samfunnet. 

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRO3WE/ut-mot-frp-amundsen-etter-rasisme-innlegg

Hva tenker dere om det innlegget han la ut på fcb? 

Anonymkode: 1d793...219

Jeg tenker han har helt rett.

Anonymkode: 3b0ed...100

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det ikke finnes rasisme i Norge? Ikke litt en gang?

Minimalt. Og den går begge veier (bare spør barn/ungdom på oslo øst).

AnonymBruker
32 minutter siden, ISW skrev:

Det er nok rasisme i Norge, men jeg mener også at en del av minoritetene i Norge kan gjøre mer for å unngå at denne rasismen finner sted.

Jeg tror ikke det er et utbredt fenomen at noen anses mindre verdt fordi de har en annen hudfarge. Men for å ta et konkret eksempel, jeg har tidligere ansatt fire somaliere. To av de drapstruet meg, en solgte dop og en hadde generelt null respekt for arbeidsplassen. Jeg kan forstå at mennesker med tilsvarende erfaringer kvier seg for å ansette somaliere. 

Hvis minoritetene i Norge tar mer ansvar for å oppføre seg bedre, tror jeg det vil hjelpe mye. På gruppenivå selvsagt. Det er ikke nødvendig å utføre kriminalitet i Norge for å overleve. Det skyldes umodenhet og mangel på forståelse for samfunnet. 

Når jeg var litt yngre, så hadde jeg en litt mørk hudfarge. Det er noe jeg har vokset av meg, men jeg husker jo at enkelte norske elever ikke ville holde meg i hånden fordi jeg var «brun» og brune er skitne fikk jeg høre. Det var da vi skulle synge på skolen. Jeg fikk ofte kommentarer på hudfargen min, så det at han påstår at rasisme ikke finnes i Norge mener jeg er helt feil. Rasisme finnes overalt i verden og det går nok begge veier tenker jeg. 

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minimalt. Og den går begge veier (bare spør barn/ungdom på oslo øst).

Minimalt betyr ikke at det ikke eksisterer. Synes at det er feil av han å si at det «ikke eksisterer». 

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var litt yngre, så hadde jeg en litt mørk hudfarge. Det er noe jeg har vokset av meg, men jeg husker jo at enkelte norske elever ikke ville holde meg i hånden fordi jeg var «brun» og brune er skitne fikk jeg høre.

Barn finner alltid en grunn til å erte. Blir feil å kalle dette rasisme. Det ordet har ingen mening lenger.

Det er diskriminering (et bedre ord enn rasisme) i Norge, men den går på langt mer enn bare hudfarge eller navn. Mobbing mot annerledeshet vil dessverre alltid forekomme. Vi må stå opp for alle grupper som blir diskriminert.

Og når det gjelder "rasisme" i arbeidsmarkedet, er det mange andre grupper som blir diskriminert, for eksempel hvis du er for gammel, for tykk, for stygg, er kronisk syk eller har en funksjonsnedsettelse.

Anonymkode: 95bcc...3f3

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn finner alltid en grunn til å erte. Blir feil å kalle dette rasisme. Det ordet har ingen mening lenger.

Det er diskriminering (et bedre ord enn rasisme) i Norge, men den går på langt mer enn bare hudfarge eller navn. Mobbing mot annerledeshet vil dessverre alltid forekomme. Vi må stå opp for alle grupper som blir diskriminert.

Og når det gjelder "rasisme" i arbeidsmarkedet, er det mange andre grupper som blir diskriminert, for eksempel hvis du er for gammel, for tykk, for stygg, er kronisk syk eller har en funksjonsnedsettelse.

Ja barn finner alltid en grunn til å erte, men det sluttet ikke der. Det fortsettet på ungdomskolen. Når man går på ungdomsskolen så er man ikke lenger et barn, men en ungdom. Når man er såpass gamal, så burde man forstå at det ikke er greit. 

Jeg har ikke sagt at det jeg opplevde er rasisme. Det jeg prøver å si er at det finnes eksempler også i Norge der folk blir behandlet annerledes på grunn av hudfarge, etnisitet eller som du sier: for tykk, funksjonhemmed osv. Når sånt kan skje, så regner jeg med at det også finnes rasisme. Hvorfor skulle det ikke finnes når alt dette finnes? 

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja barn finner alltid en grunn til å erte, men det sluttet ikke der. Det fortsettet på ungdomskolen. Når man går på ungdomsskolen så er man ikke lenger et barn, men en ungdom. Når man er såpass gamal, så burde man forstå at det ikke er greit. 

Jeg har ikke sagt at det jeg opplevde er rasisme. Det jeg prøver å si er at det finnes eksempler også i Norge der folk blir behandlet annerledes på grunn av hudfarge, etnisitet eller som du sier: for tykk, funksjonhemmed osv. Når sånt kan skje, så regner jeg med at det også finnes rasisme. Hvorfor skulle det ikke finnes når alt dette finnes? 

Det blir feil å kalle det rasisme.

AnonymBruker

Man finner ulike utfall uansett hva man ser på. At samfunnet bør gi så like muligheter til alle som mulig er jeg enig i, men det betyr ikke at alle utfall vil bli like.

Og det finnes ingen realistisk vei å komme til det målet

Høye menn tjener f.eks 15% mer enn lave menn (som er fakta) pga en ubevisst bias som favoriserer høye menn hva gjelder attraktivhet og lederevner bla.a. 

Er det "rettferdig"?, nei, men med mindre du innfører noe slags kommunist-helvete, vil det alltid være slik. Så du må velge, ha det som idag hvor både høye og lave menn tjener bra, men lave litt mindre enn høye, eller innføre kommunismen og sørge for at både høye og lave menn tjener dårlig.

Personlig synes jeg det ikke vinningen ved like utfall er verdt prisen for å oppnå dem. Det er bare å se på land som har forsøkt like utfall strategien, det funker bare ikke, det er også uendelig med grupper en kan lage og kreve like utfall for, dere fokuserer bare på rase ulikheten fordi folk lettere ser dem (pga hudfarge og ansiktstrekk), og kjønns-ulikheter  (pga pupper og tiss). Men det folk ikke innser, er at fokuset på kjønns-ulikheter, og rase-ulikheter, isteden for andre like store ulikheter på tusenvis av områder, viser at dere også har en ubevisst bias, som gjør at dere fokuserer på disse tingene pga yttre egenskaper som gjør at dere legger mer merke til dem. En ubevisst bias som dere viser mens dere forsøker endre ubevisste biaser somd ere klager på. Sug lenge på den og det går kanksje opp et lys for noen hvrfor dette prosjektet er dømt til å mislykkes. ;) 

Det viktigste vi kan gjøre er like lover for alle (det har vi innført, men nok gått litt for langt i andre veien. Resten er ting som å lære kids i skolen om ubevisst bias, om kildekritkk (gjerne nevn religioner i den slengen) og at mennesker ikke har fri vilje MEN at det dessverre ikke endrer noen ting selv om mange tror det). Noen ulikheter må vi bare leve med, fordi vi er bare mennesker.

Lykke til

Anonymkode: deedf...3db

1 time siden, ISW skrev:

Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg så lite rasisme i Norge, men fra tid til annen kommer det veldig tydelig frem at så ikke er tilfelle. En kamerat skulle nylig selge et hus  til rundt 15 millioner.i et villastrøk Flere av naboene kom da på forhånd og prøvde å få ham til å love at han ikke skulle selge til "innvandrere". Det er ganske nedslående at folk tenker at det er stuerent å si slike ting. 

Tilsvarende har jeg de siste ukene sett i det facebookforumet som gjelder for området jeg bor i. Dersom ungdom lager mer lyd enn folk liker, så blir kritikken mye krassere dersom ungdommene ikke er hvite i huden. 

Annonse

Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg så lite rasisme i Norge, men fra tid til annen kommer det veldig tydelig frem at så ikke er tilfelle. En kamerat skulle nylig selge et hus  til rundt 15 millioner.i et villastrøk Flere av naboene kom da på forhånd og prøvde å få ham til å love at han ikke skulle selge til "innvandrere". Det er ganske nedslående at folk tenker at det er stuerent å si slike ting. 

Tilsvarende har jeg de siste ukene sett i det facebookforumet som gjelder for området jeg bor i. Dersom ungdom lager mer lyd enn folk liker, så blir kritikken mye krassere dersom ungdommene ikke er hvite i huden. 

Men jeg tenker rundt det øverste avsnittet at slikt ofte har en grunn. Jeg tror ikke noen ikke vil ha naboer av en annen hudfarge, på grunn av hudfargen. Det handler mer om en frykt for kriminalitet i nabolaget, vil jeg tro. Og er en slik frykt totalt ubegrunnet? 

Jeg mener at det må til en endring hos begge «parter». 

2 timer siden, ISW skrev:

Men jeg tenker rundt det øverste avsnittet at slikt ofte har en grunn. Jeg tror ikke noen ikke vil ha naboer av en annen hudfarge, på grunn av hudfargen. Det handler mer om en frykt for kriminalitet i nabolaget, vil jeg tro. Og er en slik frykt totalt ubegrunnet? 

Jeg mener at det må til en endring hos begge «parter». 

Synes du det er rimelig at alle med annen hudfarge som vil kjøpe en villa til 15 millioner, skal ekskluderes fordi noen med samme hudfarge begår kriminalitet? For meg er det nettopp dette som er rasisme; at man mener at hudfarge eller nasjonalitet skal være tilstrekkelig vurderingsgrunnlag. Akkurat på dette området, mener jeg det er nordmenn som trenger å skjerpe seg. 

Generelt sett så bør selvfølgelig alle jobbe med egne holdninger i forhold til andre mennesker. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRO3WE/ut-mot-frp-amundsen-etter-rasisme-innlegg

Hva tenker dere om det innlegget han la ut på fcb? 

Det bekrefter egentlig bare min tidligere oppfattelse av ham.

5 timer siden, ISW skrev:

men valg foregår innenfor rammer, ikke sant? Og de rammene kan i blant være så trange at kriminalitet anses som eneste utvei for å klare seg for enkelte. Det er ikke så enkelt som å si at det handler om umodenhet og mangel på forståelse for samfunnet. 

AnonymBruker
4 minutter siden, XbellaX skrev:

men valg foregår innenfor rammer, ikke sant? Og de rammene kan i blant være så trange at kriminalitet anses som eneste utvei for å klare seg for enkelte. 

Ingen TRENGER være kriminelle i det norske velferdssamfunnet.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen TRENGER være kriminelle i det norske velferdssamfunnet.

Nei, i våre øyne så kan det virke slik. Dersom du akkurat er skrevet ut fra fengslet til en ikke-eksisterende oppfølging, du får ikke penger fra NAV fordi søknaden din er forsvunnet i systemet eller noen glemte å informere deg om at det gjerne tar 4 uker å behandle sosialsøknaden din i større byer, du får ikke tildelt nødbolig fordi det er fullt, du får ikke snakket med kontakten din i rusteamet fordi det er sommerferie. Da er veien kort til kriminalitet. Neida, man trenger ikke begå kriminalitet, men jeg skjønner at det for noen kan det kjennes som om det ikke finnes andre valg. 

AnonymBruker
16 minutter siden, XbellaX skrev:

Nei, i våre øyne så kan det virke slik. Dersom du akkurat er skrevet ut fra fengslet til en ikke-eksisterende oppfølging, du får ikke penger fra NAV fordi søknaden din er forsvunnet i systemet eller noen glemte å informere deg om at det gjerne tar 4 uker å behandle sosialsøknaden din i større byer, du får ikke tildelt nødbolig fordi det er fullt, du får ikke snakket med kontakten din i rusteamet fordi det er sommerferie. Da er veien kort til kriminalitet. Neida, man trenger ikke begå kriminalitet, men jeg skjønner at det for noen kan det kjennes som om det ikke finnes andre valg. 

Det forklarer veldig lite av gjengkriminaliteten utlendinger står bak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...