Gå til innhold

Du som går på Seroquel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme skjedde meg. Noe som resulterte i høyere og høyere doser, til slutt 1200 mg. Holdt på sånn i fem jævlige år før jeg bare kuttet det ut helt på egenhånd. Fikk helsa og sjelfreden tilbake. 

Anonymkode: e1d36...dcb

Ja ikke sant. Det var en uutholdelig bivirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
15 minutter siden, Glitter skrev:

Ja ikke sant. Det var en uutholdelig bivirkning. 

Det var helt grusomt. Og jeg er oppgitt over at ingen tenkte det kunne være bivirkninger. Jo større dose, jo verre ble det og jo mer alvorlig ble diagnosene. 

Anonymkode: e1d36...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Er quetiapin jeg også går på, bare kaller det Seroquel siden det navnet virker mer kjent for folk flest :)

Er veldig fornøyd jeg også, har hjulpet meg enormt. Liten dose, men likevel enorm hjelp. Kanskje rart jeg får så god effekt av så liten dose, for når det gjelder medisiner generelt, f.eks Brintellix som jeg også går på, så måtte jeg opp i 20 mg som er maksdosen, etter å ha tatt serumspeil. Gikk på Lamictal tidligere og da var jeg oppe i 400 mg, som jeg mener også var i øvre sjiktet. Ikke at man kan sammenligne medisiner, men hadde egentlig ikke forventet at jeg fikk god effekt av en halv minstedose. Men takk og lov for denne medisinen sier jeg bare.

Anonymkode: 5bf72...1a8

Seroquel har gjort at jeg har et mye bedre liv og sier det som deg: takk og lov for denne medisinen!

Anonymkode: a9094...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, stjernestøv skrev:

Hva ville du har brukt istedenfor seroquel? Jeg tar 100 mg for å sove,men det står 200 mg for psykose. Det hjelper jo ikke med 200 mg mot psykose heller?

Føler du ikke at 200 mg hjelper på psykosesymptomer? Jeg spør av ren nysgjerrighet siden jeg sliter med psykosesymptomer.

Anonymkode: a9094...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler du ikke at 200 mg hjelper på psykosesymptomer? Jeg spør av ren nysgjerrighet siden jeg sliter med psykosesymptomer.

Anonymkode: a9094...544

Nei jeg tror da ikke det, men har jo tatt xeplion ved siden av da. Noe jeg ikke tar nå,men jeg er ikke psykotisk heller nå og tar kun 100 mg seroquel nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid litt redd for å skrive personlige meninger om medisiner her inne, men:

Hvis jeg hadde lidd av en årsak til søvnvansker (f.eks psykose eller bipolar lidelse) synes jeg Seroquel er en fin medisin. Men som ren sovemedisin synes jeg både Seroquel, Nozinan og Remeron er «overkill» når det finnes så mange andre medisiner som virker spesifikt for søvn.

Når jeg en gang iblant sliter med å sove, tar jeg Zonat (eller den amerikanske tilsvarende medisinen som selges OTC) 1-2 netter. Den gir god søvn og ingen sultfølelse eller andre plagsomme bivirkninger. Denne medisinen er veldig «ren» i virkningen som et antihistamin og gir fin effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går på 100 mg for søvn/uro.

Anonymkode: 5c36a...d7b

Kan legge til at jeg har diagnoser og er under utredning for mer så det er ikke kun for søvnen sin del. 
 

Jeg syns ikke jeg har ikke så mye bivirkninger foreløpig. Blir veldig rastløs i beina, det varer i opptil 2 timer etter inntak. Er noe susete i hodet når jeg våkner og kanskje litt mer suicidal. Også har jeg mistet sultfølelsen totalt. 

Anonymkode: 5c36a...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg gikk på 1000 mg en periode. Det er det samme som ett gram. Fikk mye angst av de store dosene i forbindelse med blodtrykksfall og svelgevansker (dysfagi). På doser under 400 mg fikk jeg ikke slike bivirkninger, men det var ikke nok til å dempe psykdommen. Jeg tok den for schizofreni. Byttet til zyprexa, mye bedre, mye mindre angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg gikk på 1000 mg en periode. Det er det samme som ett gram. Fikk mye angst av de store dosene i forbindelse med blodtrykksfall og svelgevansker (dysfagi). På doser under 400 mg fikk jeg ikke slike bivirkninger, men det var ikke nok til å dempe psykdommen. Jeg tok den for schizofreni. Byttet til zyprexa, mye bedre, mye mindre angst.

Svelgvansker har jeg også fått da jeg tok lit høyere dose enn nå. Men bare en viss tid etter inntak, på kvelden.  Ubehagelig da det også var vanskelig å svelge spytt, men drikke hjelpte, merkelig nok. Svelgvansker med mat, men trenger jo ikke egentlig mat på den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, ISW skrev:

Jeg blir alltid litt redd for å skrive personlige meninger om medisiner her inne, men:

Hvis jeg hadde lidd av en årsak til søvnvansker (f.eks psykose eller bipolar lidelse) synes jeg Seroquel er en fin medisin. Men som ren sovemedisin synes jeg både Seroquel, Nozinan og Remeron er «overkill» når det finnes så mange andre medisiner som virker spesifikt for søvn.

Når jeg en gang iblant sliter med å sove, tar jeg Zonat (eller den amerikanske tilsvarende medisinen som selges OTC) 1-2 netter. Den gir god søvn og ingen sultfølelse eller andre plagsomme bivirkninger. Denne medisinen er veldig «ren» i virkningen som et antihistamin og gir fin effekt. 

Zonat passer nok bra hvis man kun sliter med søvnen enkelte dager eller i perioder, men anbefales ikke over 7 dager sammenhengende bruk leser jeg hos FK, så for veldig mange utgår den nok pga det.

Anonymkode: 5bf72...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ISW skrev:

Jeg blir alltid litt redd for å skrive personlige meninger om medisiner her inne, men:

Hvis jeg hadde lidd av en årsak til søvnvansker (f.eks psykose eller bipolar lidelse) synes jeg Seroquel er en fin medisin. Men som ren sovemedisin synes jeg både Seroquel, Nozinan og Remeron er «overkill» når det finnes så mange andre medisiner som virker spesifikt for søvn.

Når jeg en gang iblant sliter med å sove, tar jeg Zonat (eller den amerikanske tilsvarende medisinen som selges OTC) 1-2 netter. Den gir god søvn og ingen sultfølelse eller andre plagsomme bivirkninger. Denne medisinen er veldig «ren» i virkningen som et antihistamin og gir fin effekt. 

Det er vel ikke så veldig mange sovemedisiner man kan ta over tid? Det hjelper jo lite å ta noe for å få sove et par netter og ellers ligge våken.

 

Det var ingen som begynte å lete etter den spesifikke årsaken til at jeg sover dårlig og våkner mange ganger i løpet av natta. Hjernen og kroppen spinner rundt, og da er det ikke lett å sovne. Fastlegen tenkte på melatonin, som vel egentlig er det mest søvnspesifikke man kan få. Psykologen foreslo quetiapin, så da ble det quetiapin (melatonin er dyrt, har jeg hørt, så jeg stemte for quetiapin). Tar 75 mg hver kveld. Ingen bivirkninger, annet enn at jeg blir trøtt, som jo er en ønsket bivirkning. Jeg har faktisk gått ned et par kg det siste året. Ikke at det skyldes quetiapin, men det tyder ihvertfall på at jeg ikke får noen ulvehunder. Kropp og hode lander litt slik at jeg faktisk sovner når jeg legger meg og ikke ligger og tenker ut røverhistorier. Og jeg mener å ha lest at god søvn er viktig for å ikke gå opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen her som tar Seroquel 2 ganger daglig? I så fall, hvilken effekt har dere av det? Er det vanlig tabletter eller depot? Må dere opp i høye doser? Jeg tenker kun på søvn. Utvikler man toleranse dersom man står på samme dose over tid?

Anonymkode: a9094...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
ISW skrev (På 8.6.2020 den 14.51):

Jeg blir alltid litt redd for å skrive personlige meninger om medisiner her inne, men:

Hvis jeg hadde lidd av en årsak til søvnvansker (f.eks psykose eller bipolar lidelse) synes jeg Seroquel er en fin medisin. Men som ren sovemedisin synes jeg både Seroquel, Nozinan og Remeron er «overkill» når det finnes så mange andre medisiner som virker spesifikt for søvn.

Når jeg en gang iblant sliter med å sove, tar jeg Zonat (eller den amerikanske tilsvarende medisinen som selges OTC) 1-2 netter. Den gir god søvn og ingen sultfølelse eller andre plagsomme bivirkninger. Denne medisinen er veldig «ren» i virkningen som et antihistamin og gir fin effekt. 

Hva heter Zonat i USA? Skal en tur dit om en stund.

Anonymkode: 9a06d...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Seroquel, 50 mg for søvn. Men ikke hver dag. Alt annet har sluttet å virke etter kort tid, så når noe virker tar jeg heller de 2 våkenettene jeg tåler uten å bli høy hver uke.

Anonymkode: 7e00e...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva heter Zonat i USA? Skal en tur dit om en stund.

Anonymkode: 9a06d...197

Virkestoffet heter doxylamine på engelsk og tror medisinen heter unisom i USA. 

Anonymkode: a4a45...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 8.6.2020 den 11.50):

Fikk voldsom angst og hallusinasjoner 20 min etter inntak hver bidige gang. Når jeg skulle sove følte jeg konstant at jeg dovnet bort med pustestopp og måtte riste kroppen i gang på en måte. Holdt på sånn i to timer hver kveld før kroppen falt til ro. Slik var det i tre måneder før jeg skjønte sammenhengen. Jeg bråseponerte og bivirkningen gav seg umiddelbart. 

Facinerende, for alle sier at disse medisinene ikke kan gi paradoksale virkninger (mer angst feks).. samme gjelder AD

Anonymkode: 8e0bb...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva heter Zonat i USA? Skal en tur dit om en stund.

Anonymkode: 9a06d...197

Har du tenkt å ta det med hjem og du blir stoppet i tollen så får du et problem. 

Gjøre seg til smugler for en medisin man max kan bruke 7 dager, når det er veldig lett å få av en lege, tja. Meg om det.

Anonymkode: 7e00e...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
ISW skrev (På 8.6.2020 den 14.51):

Når jeg en gang iblant sliter med å sove, tar jeg Zonat

Når det gjelder andre egenskaper spiller vel dose inn? Med andre ord, hvis du tar 25 mg av f.eks. serequel så er det vel neppe noen antipsykotisk effekt på den dosen. Og jeg vil tro at det heller ikke fører til vektoppgang, det er i hvert fall min erfaring.

Hvorfor står det forresten i felleskatalogen at Zonat ikke skal brukes mer enn ei uke? De fleste som bruker disse pillene bruker dem jo mye lenger enn det. Zonat er vel ikke avhengihetsskapende?

Mange med bipolar (de fleste?) har søvnvansker også utenfor sykdomsfaser. Antagelig er bipolar og søvn generelt nært kobla sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 11.44):

Virkestoffet heter doxylamine på engelsk og tror medisinen heter unisom i USA. 

Anonymkode: a4a45...56b

Takk! Det har jeg faktisk kjøpt i USA for lenge siden.

Anonymkode: 9a06d...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...