Gå til innhold

Normalt å huske veldig lite fra timene hos psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det normalt å huske veldig lite fra timene hos psykolog? Og såfall hvorfor skjer dette? Jeg husker ofte bare små/korte deler av samtalen. Kan f.eks huske spørsmålet som psykologen stilte meg, men ikke hva jeg svarte.... Eller bare deler av det psykologen har sagt... Er som oftest ikke slik med normale samtaler eller ting som skjer i livet, men alltid slik hos psykolog. 

Anonymkode: 84e99...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg tror det er normalt. Jeg får det sånn hvis jeg blir veldig emosjonell i løpet av timen. Det svartner liksom litt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blant de som ikke har venner eller partner er det helt normalt å ikke huske fordi de har så dårlig liv. Mens de som har et normalt liv og er oppegående velfungerende mennesker med venner og partner, de pleier ikke å ha særlig problemer med hukommelsen heller.

Anonymkode: a0c19...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blant de som ikke har venner eller partner er det helt normalt å ikke huske fordi de har så dårlig liv. Mens de som har et normalt liv og er oppegående velfungerende mennesker med venner og partner, de pleier ikke å ha særlig problemer med hukommelsen heller.

Anonymkode: a0c19...350

Merkelig teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blant de som ikke har venner eller partner er det helt normalt å ikke huske fordi de har så dårlig liv. Mens de som har et normalt liv og er oppegående velfungerende mennesker med venner og partner, de pleier ikke å ha særlig problemer med hukommelsen heller.

Anonymkode: a0c19...350

Hvilken utdanning eller erfaring har du til bakgrunn for slik påstand? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Det handler om at man går inn i vanskeligheter som stikker dypt, uavhengig av hva slags liv man har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.6.2020 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Er det normalt å huske veldig lite fra timene hos psykolog? Og såfall hvorfor skjer dette? Jeg husker ofte bare små/korte deler av samtalen. Kan f.eks huske spørsmålet som psykologen stilte meg, men ikke hva jeg svarte.... Eller bare deler av det psykologen har sagt... Er som oftest ikke slik med normale samtaler eller ting som skjer i livet, men alltid slik hos psykolog. 

Anonymkode: 84e99...0c2

Jeg husker svært mye av samtalene med psykologen min og skriver ned nesten ordrette referater  i etterkant til å ha til å lese senere - det har vist seg å være til god hjelp når det har f.eks. gått 3 uker eller 3 måneder eller lenger tid. Men jeg merker at dersom jeg blir svært følelsesmessig berørt eller jeg opplever stort indre kaos, kan det bli vanskeligere å få sammenfattet dette dokumentet fordi hukommelsen svikter. Det skjer jo også at jeg dissosierer i kortere perioder, og da forsvinner hukommelsen mer eller mindre. Vi, jeg og psykologen, har faktisk funnet ut at det hjelper at han påminner meg om at "nå må du være til stede her og nå" for å redusere dissosiasjon noe før vi begynner å snakke om vanskelige emner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever så mye skyld og vanskelige følelser etter en terapitime at jeg umiddelbart prøver å stenge av følelsene. Prøve å finne noe annet som tar oppmerksomheten. Var mye dårligere den perioden jeg begynte i terapi og da kunne reaksjonen etter timen vare i dagesvis og jeg kan enda huske noen av timene. Høre stemmen til psykologen , ansiktsuttrykkene , hvordan hun satt og tonefall i stemmen . Som en film i hodet. Jeg var knust etter hver time. I det siste har jeg prøvd umiddelbart etter timen å skrive ned hva jeg føler og innsett i løpet av timen. Deretter prøver jeg å legge det bort til neste time.  

Anonymkode: 02a6d...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever så mye skyld og vanskelige følelser etter en terapitime at jeg umiddelbart prøver å stenge av følelsene. Prøve å finne noe annet som tar oppmerksomheten. Var mye dårligere den perioden jeg begynte i terapi og da kunne reaksjonen etter timen vare i dagesvis og jeg kan enda huske noen av timene. Høre stemmen til psykologen , ansiktsuttrykkene , hvordan hun satt og tonefall i stemmen . Som en film i hodet. Jeg var knust etter hver time. I det siste har jeg prøvd umiddelbart etter timen å skrive ned hva jeg føler og innsett i løpet av timen. Deretter prøver jeg å legge det bort til neste time.  

Anonymkode: 02a6d...cd2

Merker du noen forskjell i terapien fra før og nå? Fra da du best mulig forsøkte å glemme og nå når du forsøker å bearbeide og deretter legge til side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...