Gå til innhold

Lokalisasjon av smerte og psyke


Villanda

Anbefalte innlegg

https://utforsksinnet.no/nar-vi-blir-syke-av-det-vi-ikke-sier/?fbclid=IwAR241AXqWTrLWW1i1e4DmjjvBVcHrccILxrItG-Z4EKXpEjW1RYcuBCpvmw

Høres merkelig ut.  Ikke at kropp og psyke henger sammen. Ikke at psykiske vansker gir kroppslige plager. Men at hvor smerten sitter kan firtelle hva en strever med?

Jeg er merkelig heldig. Har sjelden vondter. Ikke langvarige i alle fall. Mest kroppslig føles utmattelsen ved depresjoner. Vet ikke hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, kupton skrev:

Kildekritikk?

Vel.., ser ikke hvem som er forfatter og ingen kildehenvisning. Forsto kanskje det var vrøvl, men så ble jeg nok litt ivrig. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd at dette kanskje ikke har helt med opphavstemaet å gjøre, men jeg fikk en assosiasjon - og det er enklere å be om tilgivelse enn tillatelse, så...

Jeg holder på å lytte til en podcast akkurat nå, om å leve med smerter fra Hverdagspsyken, og her snakker en professor i psykologi (Silje, husker dessverre ikke etternavnet, men det sies i podcasten) blant annet om at man kognitivt på en god dag kan tolerere mer smerte hvor man klarer å være engasjert i mer man interesserer seg for enn på en dårlig og vanskelig dag. At man rett og slett til en viss grad kan avlede seg fra smerte - og særlig gjelder dette da kroniske smerter.

Jeg er selv kronisk smertepasient, men jeg vet ikke jeg, det kommer veldig an på smertene. Jeg har ingen problemer med å ignorere smertene jeg har i rygg og hofter til daglig til en viss grad og bruker ikke smertestillende for dette bortsett fra de dagene jeg ikke kommer meg opp av sengen, men jeg må selvsagt innordne meg med å avlaste med hjelpemidler som rullestol utendørs samt arbeidsstol, dusjkrakk og noen småhjelpemidler i hjemmet, men derimot krampene i urinblæren er av et helt annet kaliber som tar nattesøvnen fra meg i blant, jeg hindres fra daglige aktiviteter ved å bli sengeliggende eller der sterke smertestillende ikke alltid lindrer i adekvate doser. Jeg har klart å unngå økning av opiater på 5 år.

PS: Podcast-serien Hverdagspsyken - The Human Aspect ser for meg ut som et svært interessant og spennende univers av podcaster som i hvert fall jeg kommer til å kose meg med fremover! Jeg har opprettet abonnement på podcasten, for de tar opp mange spennende emner som angår oss alle som menneske i livet og i hverdagen. Jeg gleder meg! :) Bare synd jeg ikke har mer tid enn det jeg har - jeg har for mye annet å fylle tiden min med. Et luksusproblem - til og med nå når jeg er på sykehus har jeg nok å fylle tiden min med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...