Gå til innhold

Kjøper for mye i triste perioder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har den siste tiden blitt avhengig av å kjøpe ting. Kjøper og kjøper. Nesten som en narkoman som, stadig er på jakt etter rus. Å kjøpe ting gjør at jeg føler meg glad. Mye spenning i det, men nå føler jeg at ting er litt ut av kontroll. Setter helsen min på spill når jeg kjøper, så mye at jeg sitter flere dager og ikke har råd til middag. Prøver å ikke kjøpe, men så kommer de nedturene. Sorgen som jeg ikke greier å fjerne og da søker jeg ofte på nettet etter noe nytt å kjøpe. Føler at det er det eneste jeg kan trøste meg med. Hva feiler det meg? Hvordan kan man  komme seg ut av en ond sirkel? Er det mulig å lage en avtale med banken? Har prøvd å sette pengene inn på en sparekonto, men bruker de opp for det. 

 

 

Anonymkode: a099b...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil la vær å kjøpe, men trangen er enorm. Trangen er liksom sterkere enn trangen til å spise når jeg er sulten. Har hørt om spilleavhengighet og ja det minner litt om det, men vet ikke om det jeg sliter med er noe jeg kan få hjelp for. Aldri hørt om noen som har hatt det slik som meg. 

Anonymkode: a099b...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å lage en avtale med banken?

Du kan trolig sperre kortet for netthandel? Hvis du har noen dyre kredittkort som du egentlig ikke har bruk for, klipper du dem.

Jeg vet at det går an å få en avtale om at man ikke kan bruke høye beløp uten samtykke fra en annen person (som er med på avtalen). F.eks. slik at en bipolar avtaler at søsteren skal godkjenne bruk av store beløp. Men det hjelper jo ikke så mye hvis det er mange småkjøp.

Mange nettbutikker har "ønskeliste". Kan du venne deg til å legge varene der og ikke kjøpe noe før du er mer i likevekt? Aller helst bør du jo holde deg unna netthandel for en lang periode. Hvordan pleide du å avreagere tidligere? 

Jeg tror alle sesonger av Luksusfellen ligger på Viafree, hvis du trenger motivasjon for å skjerpe deg.

Det går også an å sperre nettsider, du kan jo starte med favoritt-nettbutikkene. Men det finnes altfor mange av dem...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har vært oppe på Luksusfellen (husker ikke om det var norsk eller svensk utgave) - ja, trolig flere ganger, men da husker jeg at det ble sagt at man ved å kjøpe mye, aktiverte det samme senteret i hjernen som ved spilleavhengighet, nemlig lykkesenteret, og det er på sikt vanedannende og som kjent vanskelig å komme ut av. Det krever både vilje, disiplin og sterk egeninnsats og i blant trenger man hjelp fra andre utenfra enten det er en instans eller privatperson som hjelper en med å komme på fote igjen. Det synes jeg ikke man skal se på som noe nederlag, tvert imot, men forsøke å se på det som at man selv tar et voksent ansvar for sitt eget liv, fremtid og økonomi og ev. egen familie dersom man har det å ta ansvaret for.

På samme måte synes jeg man skal se på det å ta imot hjelp fra psykiatrien eller begynne på medisiner - ta ansvar for seg selv, sitt eget liv og ev. vise omsorg for de man har rundt seg ved selv å ivareta seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...