Gå til innhold

Sove kun annenhver natt for å få ting gjort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Føler jeg har så mye å gjøre. Mye jeg må gjøre og mye jeg har lyst til å gjøre. Vurderer å kun sove annenhver natt da får jeg jo en del ekstra timer å gjøre ting på. Noen andre som kutter ut søvnen?

Anonymkode: fe048...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg har så mye å gjøre. Mye jeg må gjøre og mye jeg har lyst til å gjøre. Vurderer å kun sove annenhver natt da får jeg jo en del ekstra timer å gjøre ting på. Noen andre som kutter ut søvnen?

Anonymkode: fe048...57f

Høres ikke friskt ut.

Anonymkode: 5a622...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg har tenkt slik selv i perioder og kan fortsatt komme til å tenke slik, men jeg må minne meg selv på når jeg får disse tåpelige ideene at når det har gått 20 timer uten søvn, begynner jeg å fungere ineffektivt og jeg får egentlig ikke gjort så mye som jeg hadde tenkt. Jeg har registrert at jeg gjerne gjør andre ting enn det jeg burde ha gjort, jeg tar rett og slett ukloke og feil valg som ikke er til det beste og mest effektive for meg selv. Det mest effektive for å få ting gjort etter min erfaring, er å få et minimum av søvn, dvs. 6 timer, og da fungerer jeg også best. Stå gjerne opp tidlig på morgenen.

Jeg tror ikke det er for ingenting at de sier at mentalt sett fungerer du med at du har 1 i promille etter å ha vært våken i 24 timer - "Ifølge tall fra NAF tilsvarer 18 timer uten søvn en promille på 0,5; godt over grensen, skriver Din Side. I løpet av 24 timer uten søvn har du ifølge NAFs tall en sinnstilstand tilsvarende én i promille." kan du lese på Søvnforeningens nettside i artikkelen "Du får "promille" av trøtthet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg har så mye å gjøre. Mye jeg må gjøre og mye jeg har lyst til å gjøre. Vurderer å kun sove annenhver natt da får jeg jo en del ekstra timer å gjøre ting på. Noen andre som kutter ut søvnen?

Anonymkode: fe048...57f

Det er vel i så fall første bud for å bli syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du får "gjort så mye", da når du har søvnunderskudd og er utslitt? Neppe. Bedre å heller organisere dagene sine bedre, ev. senke lista og kravene.

Eller samle inn til dugnad med venner/familie og servere dem pizza fra kiosken som belønning for strevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Det er ikke noe sjakktrekk for å få ting gjort. Da er det bedre å se på hvordan det er best å organisere det som må gjøres. F.eks. sette opp en prioriteringsliste. Ta det som haster mest først, og sjekk om det er muligheter for å få litt mer tid på deg med å få det som haster minst i boks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitlaus mann
vaker all natti
tenkjer baade upp og ut.
Han er trøytt og mod,
naar morgonen kjem,
og alt er flokut som fyrr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Føler jeg har så mye å gjøre. Mye jeg må gjøre og mye jeg har lyst til å gjøre. Vurderer å kun sove annenhver natt da får jeg jo en del ekstra timer å gjøre ting på. Noen andre som kutter ut søvnen?

Anonymkode: fe048...57f

Hva i alle verden er det du tenker på? Søvn er svært viktig og i seg selv god medisin mot nesten alt. Begynner du å tulle med dette, så vil du gå på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg har så mye å gjøre. Mye jeg må gjøre og mye jeg har lyst til å gjøre. Vurderer å kun sove annenhver natt da får jeg jo en del ekstra timer å gjøre ting på. Noen andre som kutter ut søvnen?

Anonymkode: fe048...57f

Jeg dropper av og til en natts søvn når jeg har mye å gjøre, men aldri mer enn en natt i løpet av en uke. For meg går det greit å gi slipp på en natts søvn, men jeg ville fort bli utslitt om jeg prøvde meg på å sove annen hver natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Jeg dropper av og til en natts søvn når jeg har mye å gjøre, men aldri mer enn en natt i løpet av en uke. For meg går det greit å gi slipp på en natts søvn, men jeg ville fort bli utslitt om jeg prøvde meg på å sove annen hver natt. 

Jeg har det med å være ærlig, Frosken, og nå er jeg det mot deg, men det er i utgangspunktet vel ment. Det var godt å se at du, som jeg anser som en svært klok og fornuftig kvinne, kan i blant gjøre slike valg som ser ufornuftige og helt psyke ut ;) 

Jeg holdt på i to år å droppe to-tre netter ukentlig pga. svært sterk frykt for mareritt, og i de nettene holdt jeg meg aktiv enten med aktiviteter i huset eller med PC-en. Utrolig nok ble også dette en livsstil og kroppen og hodet vendte seg til ca. 30 timer uten søvn før jeg sov ca. 9-10 timer igjen og det var på'n igjen med ny dag. Jeg og psykologen min brukte flere timer på å gjennomsnakke denne problemstillingen og han oppfordret meg til å ta tak i dette og understreket at søvn er svært viktig for vår psykiske og fysiske helse. Jeg tok tak i det og omtrent siden januar/februar i år har jeg stort sett sovet hver natt takket være en teknikk for å sovne med safe place som han lærte meg, med noen netters unntak.

Dessverre har unntakene økt betraktelig den siste måneden og jeg har hatt et par netter i uken uten søvn enten pga. frykt for mareritt etter en eller to (ev. flere) netter med fæle mareritt eller jeg har hatt et par netter i måneden med sterke smerter. I natt sitter jeg på sykehusrommet og lytter til naboens pustelyder som gjør vondt, for forrige natt ble for voldsom med mareritt da det å ligge på sykehus føles usikkert og utrygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har det med å være ærlig, Frosken, og nå er jeg det mot deg, men det er i utgangspunktet vel ment. Det var godt å se at du, som jeg anser som en svært klok og fornuftig kvinne, kan i blant gjøre slike valg som ser ufornuftige og helt psyke ut ;) 

Jeg holdt på i to år å droppe to-tre netter ukentlig pga. svært sterk frykt for mareritt, og i de nettene holdt jeg meg aktiv enten med aktiviteter i huset eller med PC-en. Utrolig nok ble også dette en livsstil og kroppen og hodet vendte seg til ca. 30 timer uten søvn før jeg sov ca. 9-10 timer igjen og det var på'n igjen med ny dag. Jeg og psykologen min brukte flere timer på å gjennomsnakke denne problemstillingen og han oppfordret meg til å ta tak i dette og understreket at søvn er svært viktig for vår psykiske og fysiske helse. Jeg tok tak i det og omtrent siden januar/februar i år har jeg stort sett sovet hver natt takket være en teknikk for å sovne med safe place som han lærte meg, med noen netters unntak.

Dessverre har unntakene økt betraktelig den siste måneden og jeg har hatt et par netter i uken uten søvn enten pga. frykt for mareritt etter en eller to (ev. flere) netter med fæle mareritt eller jeg har hatt et par netter i måneden med sterke smerter. I natt sitter jeg på sykehusrommet og lytter til naboens pustelyder som gjør vondt, for forrige natt ble for voldsom med mareritt da det å ligge på sykehus føles usikkert og utrygt...

Jeg har ikke rådet noen til å droppe søvn hver natt, jeg har svart på spørsmålet om hvorvidt det er noen som gjør det. For min del er dette ikke ufornuftig, da det ikke har noen negative bivirkninger for meg - det er kun en måte å bli ferdig med bestemte oppgaver innen deadline. 

Forøvrig er det nok av kommentarer i denne tråden som fraråder folk å la være å sove om natten. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.6.2020 den 1.21, AnonymBruker skrev:

Føler jeg har så mye å gjøre. Mye jeg må gjøre og mye jeg har lyst til å gjøre. Vurderer å kun sove annenhver natt da får jeg jo en del ekstra timer å gjøre ting på. Noen andre som kutter ut søvnen?

Anonymkode: 

Utenom nattevakter, etter jeg ble voksen, gjort det én gang. Skrev sikkert en halv fordypningsoppgave den natten. Fikk sendt inn innen fristen kl 10 dagen etter. Men det eneste jeg hadde å gjøre den dagen var å følge barna til og fra skolen. Kunne ikke gått på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...