Gå til innhold

Tinnitus rangert som den 3. verste sykdommen man kan ha


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Visste dere at tinnitus er rangert som den 3. verste sykdommen/lidelsen man kan ha som man ikke kan dø av av WHO?

Ikke uten grunn spør du meg. Jeg fikk tinnitus etter en forskjølelse i tidlig 20åra og lever fortsatt med en flymotor inni meg 24/7. Det er ingen overdrivelse når jeg beskriver det som en flymotor heller. Forbanna møkka ører, klarer ikke å reparere noen ting jo.

Anonymkode: 2be0d...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste dere at tinnitus er rangert som den 3. verste sykdommen/lidelsen man kan ha som man ikke kan dø av av WHO?

Ikke uten grunn spør du meg. Jeg fikk tinnitus etter en forskjølelse i tidlig 20åra og lever fortsatt med en flymotor inni meg 24/7. Det er ingen overdrivelse når jeg beskriver det som en flymotor heller. Forbanna møkka ører, klarer ikke å reparere noen ting jo.

Anonymkode: 2be0d...21d

Høres veldig tøft ut. 
Jeg har fått tendens til susing og en mørk borrelyd/basslyd knyttet mot å skulle sovne, oppvåkning. Håper ikke det er tinnitus-tendens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolmio

Jeg har også en konstant suselyd i ørene,  men vet ikke om det er tinnitus. Det plager meg ikke, så jeg har ikke gjort noe med det. 
Vet om flere som sliter med tinnitus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Min mann sliter med det, så han vil alltid ha lyd på. Tv eller radio, jeg hadde ikke klart å ha det sånn med lyd i øret døgnet rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste dere at tinnitus er rangert som den 3. verste sykdommen/lidelsen man kan ha som man ikke kan dø av av WHO?

Ikke uten grunn spør du meg. Jeg fikk tinnitus etter en forskjølelse i tidlig 20åra og lever fortsatt med en flymotor inni meg 24/7. Det er ingen overdrivelse når jeg beskriver det som en flymotor heller. Forbanna møkka ører, klarer ikke å reparere noen ting jo.

Anonymkode: 2be0d...21d

Jeg har tinnitus, en konstant tynn pipelyd i hodet. Hos meg har plagen kommet gradvis, og jeg tror det kommer av kjeveleddproblemer. Dette er en plage som sliter meg ut psykisk, jeg forstår godt hvor plaget du er. Ingenting å gjøre med det heller enn å gå mestringskurs, eller prøve høreapparat med motlyd. 

Anonymkode: 181c9...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste dere at tinnitus er rangert som den 3. verste sykdommen/lidelsen man kan ha som man ikke kan dø av av WHO?

Ikke uten grunn spør du meg. Jeg fikk tinnitus etter en forskjølelse i tidlig 20åra og lever fortsatt med en flymotor inni meg 24/7. Det er ingen overdrivelse når jeg beskriver det som en flymotor heller. Forbanna møkka ører, klarer ikke å reparere noen ting jo.

Anonymkode: 

Sikkert ikke godt, men med hvilke kriterier rangerer en sykdommer slik? Hva ligger på 1. og 2. plass?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Er det flere med tinnitus og psykiske plager her så er jeg interessert i å komme i kontakt. Min tinnitus har blitt verre etter et lydtraume på jobb, og nå plages jeg veldig. Jeg har veldig behov for å snakke om dette, helst med andre som har samme problem. Jeg vet ikke hvordan man sender pm her, men det går vel an å finne ut av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en som har hatt god hjelp av høreapparat mot Tinius, høreapparatet hjelper ved at annen lyd blir forsterket og overdøver tinitus lyden. 

Anonymkode: cf258...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet en som har hatt god hjelp av høreapparat mot Tinius, høreapparatet hjelper ved at annen lyd blir forsterket og overdøver tinitus lyden. 

Anonymkode: cf258...caa

Hei. Jeg skal kanskje få høreapparat, men det har vært snakk om et sånt med motlyd. Litt tidlig å si for min del enda. ØNH legen vil følge meg opp mtp om det er en støyskade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GT1 skrev:

Hei. Jeg skal kanskje få høreapparat, men det har vært snakk om et sånt med motlyd. Litt tidlig å si for min del enda. ØNH legen vil følge meg opp mtp om det er en støyskade

Håper du får hjelp da,må være et helvete å leve med tinnitus. 

Anonymkode: cf258...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, GT1 skrev:

Er det flere med tinnitus og psykiske plager her så er jeg interessert i å komme i kontakt. Min tinnitus har blitt verre etter et lydtraume på jobb, og nå plages jeg veldig. Jeg har veldig behov for å snakke om dette, helst med andre som har samme problem. Jeg vet ikke hvordan man sender pm her, men det går vel an å finne ut av. 

Du klikker på det lille brev-ikonet øverst, litt til høyre på siden, der må du så taste inn brukernavnet til den du vil sende til, det går ikke an å sende pm til anonyme brukere da de ikke har noe eget nick å knytte meldingen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Du klikker på det lille brev-ikonet øverst, litt til høyre på siden, der må du så taste inn brukernavnet til den du vil sende til, det går ikke an å sende pm til anonyme brukere da de ikke har noe eget nick å knytte meldingen til.

Ok. Får det sikkert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt tinnitus i over 30 år, samt en rekke andre sykdommer. Synes tinnitus kommer mye lengre ned på den lista enn nr 3. 

Anonymkode: a4fb0...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt tinnitus i over 30 år, samt en rekke andre sykdommer. Synes tinnitus kommer mye lengre ned på den lista enn nr 3. 

Anonymkode: a4fb0...a95

Kommer vel litt an på hvor hardt man er rammet, og selvfølgelig på hva du har av andre lidelser. Jeg har en alvorlig psykisk lidelse, men merker ikke så mye til den når jeg tar mine medisiner, tinnitus derimot....Ja den plager meg sånn at jeg har problemer med å fungere i det daglige. Men før jeg ble utsatt for dette lydtraume og fikk hørselsskade hadde jeg også lite plagsom tinnitus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 20.26, GT1 skrev:

Er det flere med tinnitus og psykiske plager her så er jeg interessert i å komme i kontakt. Min tinnitus har blitt verre etter et lydtraume på jobb, og nå plages jeg veldig. Jeg har veldig behov for å snakke om dette, helst med andre som har samme problem. Jeg vet ikke hvordan man sender pm her, men det går vel an å finne ut av. 

Jeg ville prøvd å få kontakt med en likeperson. Det kan ha stor nytte å snakke med noen som er i «samme båt». 

https://www.hlf.no/sok/?q=Likeperson

 

Det er HFL som blir rette pasientorganisasjon etter hva jeg kan se.

https://www.hlf.no/horsel/tinnitus/
 

Jeg kjenner en med tinnitus som var med på mestringskurs, usikker på om det var via pasientorganisasjon eller via Lærings og mestringssenteret på sykehuset. Det gav personen stor nytte å delta. Både der og da, men også i ettertid. Jeg tenkte på personen med en gang jeg leste innlegget ditt, siden jeg opplevde nytten personen fikk ut av det.

Har du behandlende lege, evnt fastlegen, ville jeg sjekket opp i om det er kurs i ditt helseforetak.

Jeg søkte kjapt på Google «mestringskurs tinnitus», det kom opp flere helseforetak som har hatt kurs, så søk å se om det har vært/er i ditt område.

Håper du finner noen å prate med! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Shira! skrev:

Jeg ville prøvd å få kontakt med en likeperson. Det kan ha stor nytte å snakke med noen som er i «samme båt». 

https://www.hlf.no/sok/?q=Likeperson

 

Det er HFL som blir rette pasientorganisasjon etter hva jeg kan se.

https://www.hlf.no/horsel/tinnitus/
 

Jeg kjenner en med tinnitus som var med på mestringskurs, usikker på om det var via pasientorganisasjon eller via Lærings og mestringssenteret på sykehuset. Det gav personen stor nytte å delta. Både der og da, men også i ettertid. Jeg tenkte på personen med en gang jeg leste innlegget ditt, siden jeg opplevde nytten personen fikk ut av det.

Har du behandlende lege, evnt fastlegen, ville jeg sjekket opp i om det er kurs i ditt helseforetak.

Jeg søkte kjapt på Google «mestringskurs tinnitus», det kom opp flere helseforetak som har hatt kurs, så søk å se om det har vært/er i ditt område.

Håper du finner noen å prate med! 

 

 

Takk for utfyllende svar. Jeg har vært på mestringskurs i regi av HLF Briskeby, og jeg har også vært i kontakt med likeperson. Dette har vært nyttig for meg, det er godt å prate med noen som er i samme båt. Men nå har jeg fått større problemer i det siste, særlig i forhold til å være i jobb. Jeg har også psykiske problemer, og disse har blitt verre i det siste, det var derfor jeg tok kontakt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, GT1 skrev:

Takk for utfyllende svar. Jeg har vært på mestringskurs i regi av HLF Briskeby, og jeg har også vært i kontakt med likeperson. Dette har vært nyttig for meg, det er godt å prate med noen som er i samme båt. Men nå har jeg fått større problemer i det siste, særlig i forhold til å være i jobb. Jeg har også psykiske problemer, og disse har blitt verre i det siste, det var derfor jeg tok kontakt her.


Håper du finner en god samtalepartner enten her eller andre steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...