Gå til innhold

Zyprexa - erfaringer


lazyfish

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har hatt det som legene kaller en alvorlig depressiv episode med mulig psykosegjennombrudd (manglende søvn, ble opphengt i klokkeslett, nummerrekker, sangtekster og tegn fra universet som jeg tolket på min måte). Nå har jeg blitt anbefalt og ta zyprexa en periode, men blir livredd når jeg leser på nettet om bivirkninger. Er det noen her som har erfaringer med Zyprexa, evt andre antipsykotika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Zyprexa har jeg gått på i 17-18 år. Det er få bivirkninger hos meg. Den eneste er vektoppgang. Den er virkelig effektiv. Jeg har slanket meg 17 kg det siste året, selv om jeg først gikk mange kilo opp. Det er min favorittmedisin når det kommer til psykofarmaka nettopp fordi det er få ubehagelige bivirkninger. I hvert fall hos meg. Den regnes som den mest effektive også.

Å lese felleskatalogtekster kan skremme en hver som leser, og det er nok mange "horrorstories" om vektøkning og slike ting å finne på nett. Men det er det om alle medisiner. Vil man bli skremt så er det barer å lese. 

 

Lykke til, og husk skulle du få noen bivirkninger er det bare å bytte medisin  :)

Anonymkode: f23ef...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har god erfaring med Zyprexa, tar den på 4. året. Vekta har holdt seg stabil og jeg har heller ingen andre bivirkninger. Tror det er veldig individuelt om man legger på seg av den eller ikke.

Anonymkode: 33ad6...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Zyprexa har jeg gått på i 17-18 år. Det er få bivirkninger hos meg. Den eneste er vektoppgang. Den er virkelig effektiv. Jeg har slanket meg 17 kg det siste året, selv om jeg først gikk mange kilo opp. Det er min favorittmedisin når det kommer til psykofarmaka nettopp fordi det er få ubehagelige bivirkninger. I hvert fall hos meg. Den regnes som den mest effektive også.

Å lese felleskatalogtekster kan skremme en hver som leser, og det er nok mange "horrorstories" om vektøkning og slike ting å finne på nett. Men det er det om alle medisiner. Vil man bli skremt så er det barer å lese. 

 

Lykke til, og husk skulle du få noen bivirkninger er det bare å bytte medisin  :)

Anonymkode: f23ef...e02

Hvia du kun har gått på zyprexa i 18år kan du vel ikke ha rukket å prøvd så mange andre?

Anonymkode: 26170...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, girlinyellow skrev:

Zyprexa har hjulpet meg masse. Har alltid "gitt meg hjernen min tilbake når jeg har mista den" :)

Psykose mener du eller hva var galt med hjernen din?

Anonymkode: 26170...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyprexa var ikke noe for meg, men jeg tror det er veldig individuelt hvordan man reagerer. Umulig å si hvilken ap som passer best uten å ha prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykose mener du eller hva var galt med hjernen din?

Anonymkode: 26170...956

Ja, psykose eller mani😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvia du kun har gått på zyprexa i 18år kan du vel ikke ha rukket å prøvd så mange andre?

Anonymkode: 26170...956

Jeg har noen uker på andre jeg nevner solian, zeldox grunnet vekten på zyprexa, men dette funka ikke, så jeg måtte tilbake på zyprexa. Dette er alikevel så korte forsøk att jeg ser ikke hvorfor du skal kverulere på dette . Dessuten prøvde jeg haldol, trilafon, nozinan, melleril, og Seroquel før jeg begynte med zyprexa.

Anonymkode: f23ef...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er alikevel så korte forsøk att jeg ser ikke hvorfor du skal kverulere på dette .

Anonymkode: f23ef...e02

Pytt, ikke bry deg om kverulanten. Jeg vet ikke motivet til vedkommende og jeg ønsker ikke å bruke av tiden min på slikt. Du har ingen grunn til å måtte forsvare deg overfor en anonym kverulant på DOL. Tenk deg at du trolig har et bedre liv en denne som holder på på en slik måte - for slik oppførsel er både meningsløs og umoden. Dessverre tror jeg ikke at det er oppskriften på å få det bedre med seg selv heller - ikke på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 15.14, lazyfish skrev:

Hei. Jeg har hatt det som legene kaller en alvorlig depressiv episode med mulig psykosegjennombrudd (manglende søvn, ble opphengt i klokkeslett, nummerrekker, sangtekster og tegn fra universet som jeg tolket på min måte). Nå har jeg blitt anbefalt og ta zyprexa en periode, men blir livredd når jeg leser på nettet om bivirkninger. Er det noen her som har erfaringer med Zyprexa, evt andre antipsykotika

Jeg har gått på Zyprexa i mange år og er ikke særlig plaget med bivirkninger. Litt økt matlyst har jeg, men ikke det som andre beskriver som «ulvehunger». Sånn sett er jeg heldig. Det mest påfallende er at jeg er tung i hodet om morgenen og sliter med munntørrhet. Rent bortsett fra dette så er jeg fornøyd, ikke minst da Zyprexa har en «behagelig» angstdempende effekt dvs. en blir ikke sedert som ved Sobril, Vival og lignende. En kan fint kjøre bil og fungerer normalt uten typisk sløvhet. Jeg har stått på ulike doser, og så vidt jeg vet trenger en ikke å stå på så høye doser selv når den skal virke psykose-dempende. I tillegg til Zyprexa går jeg på Risperdal. En helt grei kombinasjon.

Vel, dette var min erfaring. Jeg håper du kan bli like fornøyd som meg!

Lykke til😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...