Gå til innhold

Lurt å betale ned lån med høyest rente først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et lån på kr 18 000 med 23.5 prosent rente og et kredittkort på kr 15 000 med 15,96 prosent rente. Nå når feriepengene kommer så skal jeg kvitte meg med et av disse lånene. Hvilke av lånene ville du ha kvittet deg med først? Er det stor forskjell på 23.5 prosent rente pluss månedlig gebyr på 35 kr, og kredittkortet med 15,96 prosent rente? 

Blir ingen sparing i år. Vil heller få bort lån. Og tenker på å få bort lånet med 23.5 prosent rente pluss gebyr og heller betale ut kredittkortet gradvis i løpet av året som kommer. 

Er det fornuftig valg? Vet det er dumt å ha lån men jeg jobber med å få de bort. 

  

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et lån på kr 18 000 med 23.5 prosent rente og et kredittkort på kr 15 000 med 15,96 prosent rente. Nå når feriepengene kommer så skal jeg kvitte meg med et av disse lånene. Hvilke av lånene ville du ha kvittet deg med først? Er det stor forskjell på 23.5 prosent rente pluss månedlig gebyr på 35 kr, og kredittkortet med 15,96 prosent rente? 

Blir ingen sparing i år. Vil heller få bort lån. Og tenker på å få bort lånet med 23.5 prosent rente pluss gebyr og heller betale ut kredittkortet gradvis i løpet av året som kommer. 

Er det fornuftig valg? Vet det er dumt å ha lån men jeg jobber med å få de bort. 

  

Anonymkode: 805c1...743

Skaff deg et nytt kredittkort og betal ned kredittkort gjelda. Sånn kan du få den utsatt litt. Også betaler du den 18 000 kr med dine egne penger. 

Anonymkode: 6232d...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk kredittkortet kun til å betale ned kredittkort gjelda. Kredittkort er det dyreste lånet, så prøv å ikke la det bli mere renter. Skaff nytt kredittkort, betal gjelda også samler du på penger i mellomtiden for å betale ned hele kredittkort gjelden. Resten av lånene må du ordne med egne penger. 

Anonymkode: 6232d...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk kredittkortet kun til å betale ned kredittkort gjelda. Kredittkort er det dyreste lånet, så prøv å ikke la det bli mere renter. Skaff nytt kredittkort, betal gjelda også samler du på penger i mellomtiden for å betale ned hele kredittkort gjelden. Resten av lånene må du ordne med egne penger. 

Anonymkode: 6232d...309

Blir kredittkortet det dyreste lånet? Det har en rente på 15,96 prosent. Mens forbrukslånet har en rente på 23,5 prosent.. 

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg et nytt kredittkort og betal ned kredittkort gjelda.

Anonymkode: 6232d...309

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruk kredittkortet kun til å betale ned kredittkort gjelda. Kredittkort er det dyreste lånet, så prøv å ikke la det bli mere renter. Skaff nytt kredittkort, betal gjelda også samler du på penger i mellomtiden for å betale ned hele kredittkort gjelden. Resten av lånene må du ordne med egne penger. 

Anonymkode: 6232d...309

Vil ikke anbefale å skaffe flere kredittkort for å nedbetale et kredittkort, selv om det teoretisk hypotetisk sett kan spare noen noen hundrelapper i renter om du ikke tabber deg ut, går det fort i surr for mange og det er derfor kredittkortfirmaer tjener så mye penger.

Husk at kredittkortfirmaer ikke er veldedige organisasjoner, hvorfor skulle et kredittkortfirma gi deg gratis penger i en måned? jo nettopp, fordi i snitt så er det ikke "gratis", fordi "ting skjer" og en glemmer eller mister oversikt eller føler en er rikere enn en egentlig er og bruker mer penger eller ditt og datt og plutselig kommer rentene... det er derfor kredittkortfirmaer tjener penger, når de gir deg rentefritt avdrag på en måned eller hva nå enn det er nå til dags, er det fordi DE tjener på det, og DU taper på det, i snitt, ikke motsatt. Dermed er slike råd , i mine øyne, litt skadelige

Dette til orientering

Anonymkode: c9bbd...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk kredittkortet kun til å betale ned kredittkort gjelda. Kredittkort er det dyreste lånet, så prøv å ikke la det bli mere renter. Skaff nytt kredittkort, betal gjelda også samler du på penger i mellomtiden for å betale ned hele kredittkort gjelden. Resten av lånene må du ordne med egne penger. 

Anonymkode: 6232d...309

Er enig med deg i at kredittkortet heretter må brukes kun til å betale ned kredittkortgjelden.  

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Vil ikke anbefale å skaffe flere kredittkort for å nedbetale et kredittkort, selv om det teoretisk hypotetisk sett kan spare noen noen hundrelapper i renter om du ikke tabber deg ut, går det fort i surr for mange og det er derfor kredittkortfirmaer tjener så mye penger.

Husk at kredittkortfirmaer ikke er veldedige organisasjoner, hvorfor skulle et kredittkortfirma gi deg gratis penger i en måned? jo nettopp, fordi i snitt så er det ikke "gratis", fordi "ting skjer" og en glemmer eller mister oversikt eller føler en er rikere enn en egentlig er og bruker mer penger eller ditt og datt og plutselig kommer rentene... det er derfor kredittkortfirmaer tjener penger, når de gir deg rentefritt avdrag på en måned eller hva nå enn det er nå til dags, er det fordi DE tjener på det, og DU taper på det, i snitt, ikke motsatt. Dermed er slike råd , i mine øyne, litt skadelige

Dette til orientering

Anonymkode: c9bbd...136

Jeg kommer ikke til å skaffe nye kredittkort. Jeg tar heller den renten som er å betale på den. 15,97 prosent er renten. Og den er lavere enn på forbrukslånet som har rente på 23,5 prosent pluss månedlig gebyr. Så jeg tror det smarteste må være å betale ned forbrukslånet og heller betale gradvis ned på kredittkortlånet etterpå. 

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde det alltid var lurest å nedbetale det med lavest rente først jeg. jaja.

Anonymkode: 89f8f...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det alltid var lurest å nedbetale det med lavest rente først jeg. jaja.

Anonymkode: 89f8f...ed3

Det kan være lurt dersom man vil spare seg en buffer itilegg, foreks ved "snøballmetoden". Jeg har ingen buffer. Og velger å heller satse på å betale ned lånet på 18 000 kr med feriepengene for å kvitte meg med dyrt forbrukslån. Vil nok være lurt på sikt. 

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, AnonymBruker said:

Skaff deg et nytt kredittkort og betal ned kredittkort gjelda. Sånn kan du få den utsatt litt. Også betaler du den 18 000 kr med dine egne penger. 

Anonymkode: 6232d...309

Det er det lånet med høyest rente du betaler mest på, nettopp på grunn av renta. Altså, det lånet koster deg mest. Nedbetal de 18.000,- først, så går du på og nedbetaler det andre lånet så raskt du klarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være lurt dersom man vil spare seg en buffer itilegg, foreks ved "snøballmetoden".
Anonymkode: 805c1...743

Da lærte man noe nytt i dag.

Anonymkode: 89f8f...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, mrxx skrev:

Det er det lånet med høyest rente du betaler mest på, nettopp på grunn av renta. Altså, det lånet koster deg mest. Nedbetal de 18.000,- først, så går du på og nedbetaler det andre lånet så raskt du klarer. 

Takk for råd. Jeg burde spart til en buffer men har lav inntekt og har slitt med dyre utgifter. Men jeg er enig med deg. Jeg kommer til å bruke feriepengene til lånet på 18 000 kr. Og deretter tar jeg å nedbetaler på det andre så raskt som jeg kan klare  :)

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, AnonymBruker said:

Trodde det alltid var lurest å nedbetale det med lavest rente først jeg. jaja.

Anonymkode: 89f8f...ed3

Hvorfor tror du det? Det er det lånet med høyest rente som koster mest totalt. Har du to like lånebeløp, f.eks 100.000 så vil det koste mer å ha det lånet med høyest rente. Hvis du har 23,0 % rente, så vil det lånet har økt til 123.000 ,- det første året hvis du ikke betaler noe. Ei rente på f.eks 16% vil ha økt til 116.000,- under de samme betingelsene. Så da sier det seg selv at du bør betale det med høyest rente først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, mrxx skrev:

Hvorfor tror du det? Det er det lånet med høyest rente som koster mest totalt. Har du to like lånebeløp, f.eks 100.000 så vil det koste mer å ha det lånet med høyest rente. Hvis du har 23,0 % rente, så vil det lånet har økt til 123.000 ,- det første året hvis du ikke betaler noe. Ei rente på f.eks 16% vil ha økt til 116.000,- under de samme betingelsene. Så da sier det seg selv at du bør betale det med høyest rente først. 

Enig med deg. Der er nok mye penger spart i å nedbetale lånet med 23.5 prosent rente først. Det har også et månedlig gebyr på 35 kr i tilegg. 

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg for all del unna å ta opp flere kredittkort lån som noen her foreslår. Betal ikke kredittkort gjeld med kredittkort, da er du i utgangspunktet like langt. Hva de tenker på lurer jeg virkelig på. 
Kredittkort kan være lurt å ha i noen tilfeller, som f.eks kjøp på nett, eller betale ei reise fordi du får ofte med reiseforsikring med på kjøpet, men da må gjelden betales innen 30 dager.

Utover det så bør ikke kredittkort brukes i noen særlig grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Takk for råd. Jeg burde spart til en buffer men har lav inntekt og har slitt med dyre utgifter. Men jeg er enig med deg. Jeg kommer til å bruke feriepengene til lånet på 18 000 kr. Og deretter tar jeg å nedbetaler på det andre så raskt som jeg kan klare  :)

Anonymkode: 805c1...743

Det er viktigere nå å nedbetale gjeld enn å spare til ett buffer. Det kan du gjøre senere når lånene er nedbetalt. Det er tross alt veldig høy rente på disse lånene dine, så de må du bli kvitt så raskt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mrxx skrev:

Hold deg for all del unna å ta opp flere kredittkort lån som noen her foreslår. Betal ikke kredittkort gjeld med kredittkort, da er du i utgangspunktet like langt. Hva de tenker på lurer jeg virkelig på. 
Kredittkort kan være lurt å ha i noen tilfeller, som f.eks kjøp på nett, eller betale ei reise fordi du får ofte med reiseforsikring med på kjøpet, men da må gjelden betales innen 30 dager.

Utover det så bør ikke kredittkort brukes i noen særlig grad. 

Jeg bruker kredittkort når jeg er i utlandet,  det er tryggest. Og når jeg bestiller en reise.

Har selv hatt mye kredittkort gjeld og aldri mer. Det er lett å ta, men vanskelig å bli kvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, mrxx skrev:

Det er viktigere nå å nedbetale gjeld enn å spare til ett buffer. Det kan du gjøre senere når lånene er nedbetalt. Det er tross alt veldig høy rente på disse lånene dine, så de må du bli kvitt så raskt som mulig. 

Det er sant. Jeg kan glemme buffer nå. Mener at det er viktigere å få disse lånene bort. :)

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg bruker kredittkort når jeg er i utlandet,  det er tryggest. Og når jeg bestiller en reise.

Har selv hatt mye kredittkort gjeld og aldri mer. Det er lett å ta, men vanskelig å bli kvitt. 

Det er sant. Veldig vanskelige å bli kvitt pga høye renter, nye utgifter og så er det så lett å ta mer av kredittkortet. Noe jeg må slutte med. Viktig å slutte å bruke det. 

Anonymkode: 805c1...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Veldig vanskelige å bli kvitt pga høye renter, nye utgifter og så er det så lett å ta mer av kredittkortet. Noe jeg må slutte med. Viktig å slutte å bruke det. 

Anonymkode: 805c1...743

Da jeg ble kvitt den gjelda var det som en bør ble tatt vekk fra skuldrene mine. Og da jeg greide å få spart litt, så ble det en veldig lettelse.   Nå prøver jeg å spare slik at jeg skal ha 40000kr stående, sånn i tilfelle noe skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...