Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre faren min har psykiske problemer.


dhin

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg lurte på om du kunne gi meg noen gode råd på hva jeg kanskje kunne gjøre. Min far har hatt mange problemer med barndommen og tidligere ekteskap. Han har nå vært gift med min mor i 25 år. Og de første 15 årene gikkd det "ok" fordi min mor gjorde alt han ba henne om samme hva det var. (og endte nesten alltid opp med å få kjeft fordi det var galt allikevel) Etter ca. 15 år så fikk min mor seg en utdannelse og begynte å jobbe. Da forstod hun att ting ikke var som det skulle være og begynte å leve ett mer normalt liv for å overleve selv...

Men da ble alt hundre ganger verre. Faren min skriker, smeller med dører. slår vegger så hardt han kan når han blir sinna. Spionerer på henne, er totalt paranoid. Tror att alt hun sier å gjør er løgner, og att hun har en affære. Jeg bor i nærheten og er der veldig ofte, og kan si 100% att hun snakker sant, hun forteller ham alt, og hun har definitivt ikke en affære. Han truer med det ene og det andre hele tiden. Og skjønner ikke hvofor min min er ett så forferdelig menneske som gjør livet ett helvete for ham.

Jeg kan legge til att han er veldig deprimert og griner veldig mye. (det er selvfølgelig min mors feil i følge ham.)

Han nekter att det er noe galt med ham selv, han gjør bare alt for å gjøre min mor lykkelig sier han. Det jeg er redd for er hvor langt han kan gå...

Min mor vil ikke fortelle meg alt fordi hun vil ikke att jeg skal få noen dårlige følelser for min far, men jeg skjønner att det er ille. Hun ringte meg for ett par uker siden og sa "Nå kommer faren din hjem, jeg er glad i deg hvis det skjer ett eller annet....så la hun på.

Heldigivs skjedde det ingenting og faren min har aldri prøvd å skade noen, men han har prøvd å ta livet av seg selv ett par ganger. (lenge siden nå)

Dette ble langt, men det er masse jeg ikke får plass til.

Hva kan jeg gjøre? Er det noe jeg kan gjøre? Min mor er ikke villig til å dra fra ham...men jeg er redd han kommer til å gå for langt. Hva er galt med ham? Hvor kan vi finne svar? Dette er utrolig vanskelig situasjon fordi vi er alle glad i ham, og han er verdens snilleste person mot alle andre, men ikke min mor....

Hvis noen har noen tanker synspunkter hadde jeg vært veldig takknemlig.

MVH

dhin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis moren din har levd med ham i 25 år, så vet hun vel hvordan han er.

Men hvis det er noen sjanse for at hun vil høre på deg, så må du prøve å få henne bort derfra! Det høres jo helt forferdelig ut.

Hvis hun drar, SÅ kanskje han vil søke hjelp....

Kan hun bo hos deg? Ellers finnes det jo krisesentre.

Hvis hun ikke vil flytte fra ham, så er det ingenting du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han høres ikke psykotisk ut siden han er "normal" i alle andre situasjoner enn mot din mor.

Da kan han ikke hjelpes med mindre han selv ser at problemet ligger hos han og han vil søke hjelp.

Det eneste dere kan gjøre er å motivere han for å søke hjelp (for problemene som finnes inne i han).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...