Gå til innhold

Tvangsfullbyrdelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva betyr varsel om tvangsfullbyrdelse? Har ikke noe gjeld som jeg vet om. 

Anonymkode: 95e06...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Tvangsfullbyrdelse er gjennomføring av krav ved hjelp av rettsapparatet, om nødvendig ved vruk av makt. Tvangsfullbyrdelse kan for eksempel dreie seg om inndriving av gjeld, for eksempel tvangssalg av en bil der kjøpesummen ikke er betalt, eller utkastelse av en leieboer som ikke har betalt leien. Det kan være private eller offentlige som bringer kravene inn for retten. Reglene står tvangsfullbyrdelsesloven. Det er namsmyndighetene (namsmannen og tingretten) som avgjør sakene og gjennomfører tvangsfullbyrdelsen.

 

Pengekrav

Den vanligste form for tvangsfullbyrdelse er inndrivelse av pengekrav. For krav som er sikret ved panterett, skjer inndrivelsen normalt ved tvangssalg. For krav sikret ved pant i fast eiendom og andre realregistrerte formuesgoder er tvangsbruk av pantet et alternativ. For pengekrav som ikke er sikret ved pant, må fordringshaveren gjennom en utleggsforretning søke (nams)utlegg i et formuesgode som tilhører skyldneren; det utleggspant han i tilfelle får, gir så grunnlag for tvangssalg eller tvangsbruk med mer.

Andre krav

Eksempler på tvangsfullbyrdelse av krav på annet enn penger er utkastelse av en leieboer som ikke har betalt skyldig leie, åpning av en vei som urettmessig holdes avstengt, og tilbakeleveringsforretning vedrørende løsøre som er solgt med påhefte av salgspant, men som ikke er blitt betalt i tide. Fullbyrdelsen kan i en del tilfeller skje ved direkte maktutøvelse fra namsmyndighetenes side. I andre tilfeller må man gå veien om pålegg av en løpende mulkt for hver dag eller uke som går før saksøkte oppfyller en plikt.

Tvangsgrunnlag

For å få tvangsfullbyrdet et krav må saksøkeren ha et tvangsgrunnlag; dette er blant annet dom eller kjennelse av norsk domstol, norsk rettsforlik, norsk voldgiftsdom og forlik under voldgift i Norge samt utenlandske dommer og voldgiftsdommer som ifølge overenskomst med fremmed stat er bindende og kan fullbyrdes i Norge. Noen tvangsgrunnlag gjelder bare spesielle former for tvangsfullbyrdelse: Et gjeldsbrev som inneholder en vedtagelse av at gjelden skal kunne inndrives uten søksmål, er tvangsgrunnlag for en utleggsforretning til inndrivelse av hovedstol, renter og omkostninger.

Om midlertidig sikring av krav, se arrest og midlertidig forføyni

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Worrisome Plenty skrev:

Tvangsfullbyrdelse er gjennomføring av krav ved hjelp av rettsapparatet, om nødvendig ved vruk av makt. Tvangsfullbyrdelse kan for eksempel dreie seg om inndriving av gjeld, for eksempel tvangssalg av en bil der kjøpesummen ikke er betalt, eller utkastelse av en leieboer som ikke har betalt leien. Det kan være private eller offentlige som bringer kravene inn for retten. Reglene står tvangsfullbyrdelsesloven. Det er namsmyndighetene (namsmannen og tingretten) som avgjør sakene og gjennomfører tvangsfullbyrdelsen.

 

Pengekrav

Den vanligste form for tvangsfullbyrdelse er inndrivelse av pengekrav. For krav som er sikret ved panterett, skjer inndrivelsen normalt ved tvangssalg. For krav sikret ved pant i fast eiendom og andre realregistrerte formuesgoder er tvangsbruk av pantet et alternativ. For pengekrav som ikke er sikret ved pant, må fordringshaveren gjennom en utleggsforretning søke (nams)utlegg i et formuesgode som tilhører skyldneren; det utleggspant han i tilfelle får, gir så grunnlag for tvangssalg eller tvangsbruk med mer.

Andre krav

Eksempler på tvangsfullbyrdelse av krav på annet enn penger er utkastelse av en leieboer som ikke har betalt skyldig leie, åpning av en vei som urettmessig holdes avstengt, og tilbakeleveringsforretning vedrørende løsøre som er solgt med påhefte av salgspant, men som ikke er blitt betalt i tide. Fullbyrdelsen kan i en del tilfeller skje ved direkte maktutøvelse fra namsmyndighetenes side. I andre tilfeller må man gå veien om pålegg av en løpende mulkt for hver dag eller uke som går før saksøkte oppfyller en plikt.

Tvangsgrunnlag

For å få tvangsfullbyrdet et krav må saksøkeren ha et tvangsgrunnlag; dette er blant annet dom eller kjennelse av norsk domstol, norsk rettsforlik, norsk voldgiftsdom og forlik under voldgift i Norge samt utenlandske dommer og voldgiftsdommer som ifølge overenskomst med fremmed stat er bindende og kan fullbyrdes i Norge. Noen tvangsgrunnlag gjelder bare spesielle former for tvangsfullbyrdelse: Et gjeldsbrev som inneholder en vedtagelse av at gjelden skal kunne inndrives uten søksmål, er tvangsgrunnlag for en utleggsforretning til inndrivelse av hovedstol, renter og omkostninger.

Om midlertidig sikring av krav, se arrest og midlertidig forføyni

 

Jeg vet ikke hva det er jeg ikke har betalt eller hva det er jeg må betale for. Husker ikke å ha kjøpt noe som jeg ikke har betalt for. Husleie har jeg alltid betalt+ at jeg har ikke noe dyrt å eie. Ikke bil, ingen eiendom. Kommer politiet bare til å dukke opp hjemme hos meg? Nå er jeg sykt stresset!

Anonymkode: 95e06...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har heller ikke kredittkort og ingen slike gjeld som jeg vet om. Har alltid betalt mine regninger. 

Anonymkode: 95e06...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva det er jeg ikke har betalt eller hva det er jeg må betale for. Husker ikke å ha kjøpt noe som jeg ikke har betalt for.

Varselet inneholder vel en referanse av en eller annen type, slik at det er mulig å finne ut hva det gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Varselet inneholder vel en referanse av en eller annen type, slik at det er mulig å finne ut hva det gjelder? 

Gothia AS, men hva er det for noe?

 

Anonymkode: 95e06...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når jeg trykker på linken de har sendt, så står det: page not found. 

Kan det være noen useriøse folk eller er dette faktisk en ordentlig link? 

Anonymkode: 95e06...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gothia AS, men hva er det for noe?

Anonymkode: 95e06...713

Et inkassoselskap. Hvis du søker på navnet sammen med "svindel", ser du at det ikke virker spesielt seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, laban skrev:

Et inkassoselskap. Hvis du søker på navnet sammen med "svindel", ser du at det ikke virker spesielt seriøst. 

Tuuuusen takk! Jeg ble skikkelig stresset kjente jeg. Følte at det var en trussel mot min økonomi og jeg er jo bare en student! Hadde ikke hatt råd til å betale den summen de mente at jeg måtte betale. 

Anonymkode: 95e06...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke hatt råd til å betale den summen de mente at jeg måtte betale. 

Det burde stå i kravet hvem du skylder penger, altså hvem som har overlatt den angivelig manglende betalingen til Gothia. At linken ikke virker, er jo et ganske dårlig tegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Det burde stå i kravet hvem du skylder penger, altså hvem som har overlatt den angivelig manglende betalingen til Gothia. At linken ikke virker, er jo et ganske dårlig tegn...

Ja dumt at linken ikke virker, men skal jeg bare kontakte de på tlf? 

Anonymkode: 95e06...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuuuusen takk! Jeg ble skikkelig stresset kjente jeg. Følte at det var en trussel mot min økonomi og jeg er jo bare en student! Hadde ikke hatt råd til å betale den summen de mente at jeg måtte betale. 

Anonymkode: 95e06...713

men du vet vel om du skylder penger og har gjeld eller ikke?

Anonymkode: ebce9...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, laban skrev:

Et inkassoselskap. Hvis du søker på navnet sammen med "svindel", ser du at det ikke virker spesielt seriøst. 

Gothia / Arvato er ikke useriøse. Men bransjen er jo ikke nødvendigvis superpopulære hos sine noe ufrivillige kunder, så det ser grisete ut på google.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuuuusen takk! Jeg ble skikkelig stresset kjente jeg. Følte at det var en trussel mot min økonomi og jeg er jo bare en student! Hadde ikke hatt råd til å betale den summen de mente at jeg måtte betale. 

Anonymkode: 95e06...713

Dette må du ta tak i ASAP. Det er sannsynligvis ikke svindel (fra inkassoselskapet) og saken har gått rimelig langt allerede. Neste skritt er rettslig innfordring og betalingsanmerkning hvis du ikke gjør noe. 
 

Kan noen ha misbrukt identiteten din og lånt penger i ditt navn? Hvem er kreditor? Hvor stort er kravet? 
 

Jeg er uenig i det Laban skriver. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ISW skrev:

Gothia / Arvato er ikke useriøse. Men bransjen er jo ikke nødvendigvis superpopulære hos sine noe ufrivillige kunder, så det ser grisete ut på google.. 

Jeg tenkte også på at det sikkert er mange som har lyst til å skrive stygge ting om inkassoselskap. Men det så ut til at flere hadde fått krav om å betale f.eks. abonnement som ikke eksisterer - men det kan jo skyldes at noen forsøker å utgi seg for å være Gothia.

Men synes du ikke at et krav som ikke inneholder informasjon om hvem man skylder penger, kombinert med en lenke til en side som ikke finnes, virker litt mangelfullt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dumt at linken ikke virker, men skal jeg bare kontakte de på tlf? 

Anonymkode: 95e06...713

Du må absolutt ta kontakt snarest uansett. Søk på kontaktinformasjonen de oppgir og se om den stemmer med firmaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...