Gå til innhold

Lappe rifter


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg er helt elendig til å sy. Men nå har jeg fått en rift i yndlingsshortsen min 😥 En L - 2 cm x 2 cm. Tynt bomullsstoff.

Må jeg sette en stoffbit på baksiden, og så sy siksak oppå? For det holder vel ikke å sy bare siksak over riften?

Har også fått en rift i sidesømmen på en bluse jeg liker. Stoff bak der og før jeg syr?

Sånn egentlig foretrekker jeg å gjøre det for hånd hvis jeg kan unngå symaskin... har nok litt symaskinangst 😮 Går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har snurpet sammen L'er uten lapp bak. Tatt det for hånd og sydde veldig tett. Men da ble det litt klump der, så en lapp bak er kanskje lurt. Anbefaler symaskin for den syr litt penere 😅 Det er jo bare å sprette opp hvis det ikke ble noe bra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, påskelilje skrev:

Har også fått en rift i sidesømmen på en bluse jeg liker. Stoff bak der og før jeg syr?

Hvis det er i sømmen, burde det gå for hånd uten stoff bak? Jeg er ikke noe håndarbeidsmenneske, derfor har jeg heller ikke symaskin. Jeg reparerer ting med tekstil-lim (grovt stoff) og håndsøm. Strykelapper har jeg bare brukt på barnetøy, men det finnes sikkert mange smarte løsninger og produkter jeg ikke vet om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg er helt elendig til å sy. Men nå har jeg fått en rift i yndlingsshortsen min 😥 En L - 2 cm x 2 cm. Tynt bomullsstoff.

Må jeg sette en stoffbit på baksiden, og så sy siksak oppå? For det holder vel ikke å sy bare siksak over riften?

Har også fått en rift i sidesømmen på en bluse jeg liker. Stoff bak der og før jeg syr?

Sånn egentlig foretrekker jeg å gjøre det for hånd hvis jeg kan unngå symaskin... har nok litt symaskinangst 😮 Går det?

Shortsen: stryk på et lag tynn vliselin på baksiden før du syr med sikksakk over riften.

Bluse: om det er sømmen som har gått opp så syr du bare på nytt der det har vært sydd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
6 timer siden, Grendel skrev:

Det finnes lapper med lim som kan strykes fast. Det kan du sjekke ut. 

Det var lurt! Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
4 timer siden, Trine skrev:

Jeg har snurpet sammen L'er uten lapp bak. Tatt det for hånd og sydde veldig tett. Men da ble det litt klump der, så en lapp bak er kanskje lurt. Anbefaler symaskin for den syr litt penere 😅 Det er jo bare å sprette opp hvis det ikke ble noe bra 😊

Er flink til å snurpe 😅 men det blir jo ikke pent. Jeg får kanskje face symaskinangsten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
4 timer siden, laban skrev:

Hvis det er i sømmen, burde det gå for hånd uten stoff bak? Jeg er ikke noe håndarbeidsmenneske, derfor har jeg heller ikke symaskin. Jeg reparerer ting med tekstil-lim (grovt stoff) og håndsøm. Strykelapper har jeg bare brukt på barnetøy, men det finnes sikkert mange smarte løsninger og produkter jeg ikke vet om. 

Det har revnet litt i stoffet også, ikke bare i sømmen. Tror jeg prøver meg på sånne strykelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
4 timer siden, Lillemus skrev:

Shortsen: stryk på et lag tynn vliselin på baksiden før du syr med sikksakk over riften.

Bluse: om det er sømmen som har gått opp så syr du bare på nytt der det har vært sydd før.

Skal på kjøpesenter i ettermiddag,  skal få tak i vlisselin eller annen strykelapp. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Er flink til å snurpe 😅 men det blir jo ikke pent. Jeg får kanskje face symaskinangsten min!

Nei, det var ikke akkurat håndarbeid jeg var særlig stolt av å ha fått til 😂 Men svart bukse og svart tråd, tror faktisk ingen legger merke til det. Jeg prøvde å sy uten å stramme til, mer som når man stopper en sokk, på en måte. Men det gikk ikke helt som planlagt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...