Gå til innhold

Jeg skal finne meg jobb🙂


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en bachelor, og jeg har jobbet i ca. seks år. Pga. bipolar 1 har jeg vært på AAP i tre år. Nå har jeg vært stabil i seks måneder, og jeg ønsker å kutte NAV og å kutte kontakten med behandler på DPS. 

De tre årene uten arbeid gjør meg i midlertid litt usikker på hvordan jeg skal presentere meg i jobbsøknaden/på intervju. Hva ville dere gjort? Vært åpen fra start om sykdommen? Er redd det vil skremme arbeidsgiver, og at andre fort prioriteres før meg. Finne på en "nøytral løgn" (alrså ikke juge på meg noe stort, men å modifisere sannheten på en ok måte)? Bare la være å si noe, og håpe ingen tenker over at det er hull i CV'n? 

Jeg er 31 år, motivert og klar for å gjøre en god innsats i en ny jobb. Wish me luck🍀 Kom gjerne med tips, og plis være grei☺️👍🏻

Anonymkode: 09dae...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med @Glitter, og pass på at du ikke hopper i noe altfor fort seks måneder er ikke veldig lenge. Et eller annet burde du jo skrive på cv en, du kan jo evt skrive sykdom eller noe sånt. Det kan jo hende du er en av de som holder deg stabil så lenge du tar medisiner, mange er det, og da trenger du jo ikke nevne bipolar. Men hvis du blir får tilbakefall er det nok lurt å si det til arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsker ikke utprøving gjennom NAV. Det er fordi jeg fort føler meg overkjørt. Mine ønsker e.l. blir ikke tatt hensyn til, og jeg vil helst ikke at noen skal bestemme hvor jeg skal jobbe, hvor mye jeg skal jobbe etc. Jeg vil bare ta ansvar selv. Det er litt stress når man selv er voksen og andre voksne liksom tar ledelsen over en, hvis dere skjønner. Ser mange stillinger som ser interessante ut, og som passer med mine interesser, min bakgrunn og mine ønsker, så vil prøve selv :)

Anonymkode: 09dae...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe galt å ville prøve selv. :) Men du venter vel med å kutte kontakten med Nav til etter du har fått jobb? 

Jeg vet egentlig ikke hva man skal skrive i en CV når man har et stort hull der. Kanskje bare skrive "behandling"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker ikke utprøving gjennom NAV. Det er fordi jeg fort føler meg overkjørt. Mine ønsker e.l. blir ikke tatt hensyn til, og jeg vil helst ikke at noen skal bestemme hvor jeg skal jobbe, hvor mye jeg skal jobbe etc. Jeg vil bare ta ansvar selv. Det er litt stress når man selv er voksen og andre voksne liksom tar ledelsen over en, hvis dere skjønner. Ser mange stillinger som ser interessante ut, og som passer med mine interesser, min bakgrunn og mine ønsker, så vil prøve selv :)

Anonymkode: 09dae...05e

Ja, jeg skjønner hva du mener, det er ikke morsomt å ikke ha kontroll over eget liv. Det er jo bare å søke i vei, men ikke kutt kontakt med nav før du har fått jobb, og fra egen erfaring anbefaler jeg deg ikke å kutte kontakt med DPS, før du er helt sikker på at det går bra. Å begynne i arbeidslivet igjen kan være ganske stressende så det er nok lurt å benytte seg av den hjelpen du kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bachelor, og jeg har jobbet i ca. seks år. Pga. bipolar 1 har jeg vært på AAP i tre år. Nå har jeg vært stabil i seks måneder, og jeg ønsker å kutte NAV og å kutte kontakten med behandler på DPS. 

De tre årene uten arbeid gjør meg i midlertid litt usikker på hvordan jeg skal presentere meg i jobbsøknaden/på intervju. Hva ville dere gjort? Vært åpen fra start om sykdommen? Er redd det vil skremme arbeidsgiver, og at andre fort prioriteres før meg. Finne på en "nøytral løgn" (alrså ikke juge på meg noe stort, men å modifisere sannheten på en ok måte)? Bare la være å si noe, og håpe ingen tenker over at det er hull i CV'n? 

Jeg er 31 år, motivert og klar for å gjøre en god innsats i en ny jobb. Wish me luck🍀 Kom gjerne med tips, og plis være grei☺️👍🏻

Anonymkode: 09dae...05e

 Finn deg en god forklaring på hullet i CV`n, du vil garantert bli spurt om det. Du bør ikke gå i detalj på sykdomshistorien om du vil ha jobb i det hele tatt. Tenk kreativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det i disse 3 årene du gikk på aap som du tok bacheloren din?

Anonymkode: 90cdf...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker ikke utprøving gjennom NAV. Det er fordi jeg fort føler meg overkjørt. Mine ønsker e.l. blir ikke tatt hensyn til, og jeg vil helst ikke at noen skal bestemme hvor jeg skal jobbe, hvor mye jeg skal jobbe etc. Jeg vil bare ta ansvar selv. Det er litt stress når man selv er voksen og andre voksne liksom tar ledelsen over en, hvis dere skjønner. Ser mange stillinger som ser interessante ut, og som passer med mine interesser, min bakgrunn og mine ønsker, så vil prøve selv :)

Anonymkode: 09dae...05e

Er du helt sikker på at du er stabil?

Anonymkode: 6153c...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det i disse 3 årene du gikk på aap som du tok bacheloren din?

Anonymkode: 90cdf...007

Nei, jeg tok bacheloren rett etter VGS😉

Anonymkode: 09dae...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker på at du er stabil?

Anonymkode: 6153c...2df

Hehe, nei. Men stabil nok til at DPS mener jobb er det jeg trenger for åfå et bedre liv nå. Men er ganske stabil, altså. Noen utfordringer har jeg jo, men det går ganske greit. 

Anonymkode: 09dae...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, XbellaX skrev:

 Finn deg en god forklaring på hullet i CV`n, du vil garantert bli spurt om det. Du bør ikke gå i detalj på sykdomshistorien om du vil ha jobb i det hele tatt. Tenk kreativt. 

Mhm, det er jeg egentlig enig i🙂 Har fått en ganske god ide om hva jeg kan si. 

Anonymkode: 09dae...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...