Gå til innhold

Konspirasjonsteori? Korona og vitamin D?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Snakket nettopp med en venn og han sa att 99% av de som dør av korona har d-vitaminmangel. Og det var lurt å ta vitamin D. Nå tar jeg allerede vitamin D fordi jeg har mangel, og det har jeg tatt i mange år. Men jeg ble litt paff, er dette noe alternativt vås, eller er det fakta?

Anonymkode: e4454...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakket nettopp med en venn og han sa att 99% av de som dør av korona har d-vitaminmangel. Og det var lurt å ta vitamin D. Nå tar jeg allerede vitamin D fordi jeg har mangel, og det har jeg tatt i mange år. Men jeg ble litt paff, er dette noe alternativt vås, eller er det fakta?

Anonymkode: e4454...2f0

Flere forskere mener vi bør anbefale D-vitamin-tilskudd for å bekjempe koronaviruset. Andre er ikke enige.

https://forskning.no/immunforsvaret-vitaminer/kan-d-vitamin-beskytte-deg-mot-covid-19/1678137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, slabbedask skrev:

Flere forskere mener vi bør anbefale D-vitamin-tilskudd for å bekjempe koronaviruset. Andre er ikke enige.

https://forskning.no/immunforsvaret-vitaminer/kan-d-vitamin-beskytte-deg-mot-covid-19/1678137

Hm, tror jeg dobler dosen. Jeg ligger ca midt i anbefalt verdi på blodprøver. Altså ikke mangel når jeg tar tilskudd, men ikke helt på max nivå.

Anonymkode: e4454...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heissenberg

Når vanlige folk får presentert forskning og statistikk, kommer det som regel aldri noe godt ut av det. Det er for mange fallgruver.

Det beste rådet mitt vil derfor være å følg anbefalinger fra myndighetene, de evner å vurdere forskningen og gi anbefalinger basert på fornuftige tolkninger, som regel. (Nå har ikke jeg fulgt med på rådene deres, men tror ikke de har gitt slike anbefalinger)

 

Problemer, som forskjell mellom korrelasjon og kausalitet, er for vanskelige for folk flest å forstå.

Eneste måten å få folk til å forstå i spesifikke eksempler, er å gjøre det så åpenlyst at alle forstår, uten å forstå, at det bare er intuitivt, men når det blir mer abstrakte årsaksforhold så går det i svart for folk flest.

 

hidden_2

Å være buret inne på sykehus uten å få sollys i mange uker eller måneder vil redusere d-vitamin nivåene til folk, så en må passe på at det ikke er slike effekter en ser og tror at det førte til død, en korrelasjon er ikke nødvendigvis kausalitet.

 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er dette noe alternativt vås, eller er det fakta?

Anonymkode: e4454...2f0

Kan være begge deler. Fakta, kan være misvisende, og i praksis vås. Men, ifølge noen angivelige faktasjekkere, så er 99% påstanden "fake news" ja:, men det betyr ikke nødvendigvis at d-vitamin ikke har en effekt, bare at den studien ikke viste det folk trodde den viste...

https://fullfact.org/health/vitamin-d-study-flawed/

Conclusion

A study from Indonesia did claim to show this, but there are problems with the study methods that mean it doesn’t prove this is the case. The paper has now been removed by the authors from the online research library it appeared on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror uansett folk hadde hatt godt nytte av å leve sunt og mosjonere mer. Sunn livsstil er medisin i seg selv. Man har aldri garanti, men å få i seg de vitaminer og mineraler kroppen trenger er ekstremt viktig uansett. Stress er også farlig. Det synker immunforsvaret og man blir lettere mottakelig for sykdommer, også kreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Nok med forskning på dette til at det er verd å ta d-vitaminer, samt komme seg nok ut i sola. Jeg tar zink i tillegg og drakk også en periode tonic blandevann daglig pga. kininen som visstnok skal hjelpe zinken inn i cellene 🤪 Har sluntra litt unna med tonic-en i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heissenberg
1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg tar zink i tillegg og drakk også en periode tonic blandevann daglig pga. kininen som visstnok skal hjelpe zinken inn i cellene 🤪 Har sluntra litt unna med tonic-en i det siste.

Det var da svært da :P Kan jeg spørre hvilke kilder du bruker for dine medisinske råd, det første jeg tenkte når jeg leste det du skrev var "her er det noen som har forsvunnet dypt inn i konspirasjonsteori verdenen", men mulig jeg tar feil, får håpe det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det var basert på noen greier om at zink burde gis sammen med den malarimedisinen fordi den hjalp zink å trenge inn i cellene, hvilket igjen ville beskytte mot covid. Kinin har noen egenskaper til felles med malariamedisiner, det var visstnok en av grunnene til at engelskmennene tylla i seg så mye G&T i tropene. Leste vel en halv forskningsartikkel og et par reddit-tråder før jeg fant ut at det var verd å prøve. Ikke så mye konspirasjonsteori, mer spekulasjon og en vurdering av at det neppe ville være farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2020 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Snakket nettopp med en venn og han sa att 99% av de som dør av korona har d-vitaminmangel. Og det var lurt å ta vitamin D. Nå tar jeg allerede vitamin D fordi jeg har mangel, og det har jeg tatt i mange år. Men jeg ble litt paff, er dette noe alternativt vås, eller er det fakta?

Anonymkode: e4454...2f0

Jeg synes det høres litt rart ut, men det er jo aldri feil å ha gode lagre av d-vitaminer og et godt immunforsvar. :) Selv tar jeg tran, en multivitamintablett og en halv ts honning hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ganske mye D-vitaminer, 3200 IE hver dag, så da burde jeg klare meg godt når det gjelder Korona. Det man må huske på med D-vitaminer kan man overdoseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 1.7.2020 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Snakket nettopp med en venn og han sa att 99% av de som dør av korona har d-vitaminmangel. Og det var lurt å ta vitamin D. Nå tar jeg allerede vitamin D fordi jeg har mangel, og det har jeg tatt i mange år. Men jeg ble litt paff, er dette noe alternativt vås, eller er det fakta?

Anonymkode: e4454...2f0

Jeg synes i så fall det er rart at så mange har dødd i Spania der solen nesten alltid skinner og så få i Norge. 

Men D- vitamin er viktig uansett. Selv har jeg rikelig av det viste de siste blodprøvene. 

Jeg er sjelden forkjølet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...