Gå til innhold

Aksjesparekonto eller plasseringskonto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag fikk jeg renter for juni på min sparekonto kr 69,- Dette var deprimerende synes jeg. Samtidig nyter jeg jo godt av lav rente på ett lite (under 25%) boliglån jeg har. Jeg har derfor lurt litt på å sette noen tusen i fond. Indeksfond da. Jeg er ikke så avansert. Jeg lar 200k stå på "høy"rentekonto, også tar jeg de andre ca 10 000 på indeksfond. Men jeg valgte å ha det på plassering. Har dette noe som helst betydning, eller burde jeg snarest flytte til aksjesparekonto. Som jeg vet har noen forskjeller, men jeg er ikke så inne i dette.

Anonymkode: 5ed4e...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag fikk jeg renter for juni på min sparekonto kr 69,- Dette var deprimerende synes jeg. Samtidig nyter jeg jo godt av lav rente på ett lite (under 25%) boliglån jeg har. Jeg har derfor lurt litt på å sette noen tusen i fond. Indeksfond da. Jeg er ikke så avansert. Jeg lar 200k stå på "høy"rentekonto, også tar jeg de andre ca 10 000 på indeksfond. Men jeg valgte å ha det på plassering. Har dette noe som helst betydning, eller burde jeg snarest flytte til aksjesparekonto. Som jeg vet har noen forskjeller, men jeg er ikke så inne i dette.

Anonymkode: 5ed4e...523

Indeksfond er bra.

Jeg foreslår å fordele likt på norsk og globalt fond siden de går i utakt når kronekursen endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Grendel skrev:

Indeksfond er bra.

Jeg foreslår å fordele likt på norsk og globalt fond siden de går i utakt når kronekursen endres.

Takk for råd. :)

Anonymkode: 5ed4e...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Personlig ville aldri satt penger inn i fond nå, ville i hvert fall venta til høsten for å se om vi får et fall igjen. Jeg tror aksjemarkedet er overprisa nå og at vi har en boble, minst på linje med 2008 og 1987. Jeg veit jeg sa noe lignende for et par måneder sida, og så fortsatte det å gå opp. Men jeg tror fortsatt det skal kraftig ned. Nå har det gått opp lenge, det er bedre å vente til vi får en kraftig korreksjon ned, og så kjøpe etter at en ny oppovertrend er etablert fra bunnen.  

Nå popper det opp med nyhetssaker om vanlige folk som kjøper aksjer og det vokser som aldri før. På den ene sida er det med å presse prisene opp, på den andre sida er det et klassisk bobletegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiller ingen rolle for så små beløp du trenger ikke aksjesparekonto ikke bry deg om det.

Aksjesparekonto er bare en sekk du putter penger inn i, og ikke blir beskattet for før du tar ut mer enn du puttet inn i sekken til å begynne med.

Når du kjøper et enkeltfond derimot fra penger på en normal konto, vil du bli beskattet for profitt (evt få fradrag for tap) det året du selger fondet, selv om du eventuelt reinvesterer i et annet fond med en gang.

Du får dermed en potensiell rentes rente effekt, av aksjesparekontoer, siden beskatningen blir utsatt potensielt, men kun dersom du driver og hopper rundt mye og selger fond hyppig, noe du uansett ikke bør drive på med... Selv om folk på forum kanskje kommer med råd om at nå er børsen på vei ned nå må du selge (nei, slik bør du ikke holde på med, ikke hør på slike råd). Kjøp fondet, og la pengene stå i 10 år minst! Jo lengre jo bedre ;) . Ikke bry deg om verdien går opp eller ned.

 

Og husk, dersom du faktisk putter inn betydelige beløp, bør du først forstå risikoen, du tjener i snitt 7% "rente" på aksjefond, men det er en betaling for en risiko du også tar, for det kan skje ting i verden, være seg vanlige økonomiske nedturer, eller meteoritter, eller koronavirus, eller andre ting, kan gjøre at aksjefondenes verdi synker, så ikke invester mer penger enn at du er villig til å tape minst halvparten av dem uten at det fører til økonomiske problemer for deg, er mitt råd.

Lykke til

Anonymkode: f0e44...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle for så små beløp du trenger ikke aksjesparekonto ikke bry deg om det.

Aksjesparekonto er bare en sekk du putter penger inn i, og ikke blir beskattet for før du tar ut mer enn du puttet inn i sekken til å begynne med.

Når du kjøper et enkeltfond derimot fra penger på en normal konto, vil du bli beskattet for profitt (evt få fradrag for tap) det året du selger fondet, selv om du eventuelt reinvesterer i et annet fond med en gang.

Du får dermed en potensiell rentes rente effekt, av aksjesparekontoer, siden beskatningen blir utsatt potensielt, men kun dersom du driver og hopper rundt mye og selger fond hyppig, noe du uansett ikke bør drive på med... Selv om folk på forum kanskje kommer med råd om at nå er børsen på vei ned nå må du selge (nei, slik bør du ikke holde på med, ikke hør på slike råd). Kjøp fondet, og la pengene stå i 10 år minst! Jo lengre jo bedre ;) . Ikke bry deg om verdien går opp eller ned.

 

Og husk, dersom du faktisk putter inn betydelige beløp, bør du først forstå risikoen, du tjener i snitt 7% "rente" på aksjefond, men det er en betaling for en risiko du også tar, for det kan skje ting i verden, være seg vanlige økonomiske nedturer, eller meteoritter, eller koronavirus, eller andre ting, kan gjøre at aksjefondenes verdi synker, så ikke invester mer penger enn at du er villig til å tape minst halvparten av dem uten at det fører til økonomiske problemer for deg, er mitt råd.

Lykke til

Anonymkode: f0e44...e6f

Takk for det. Jeg skal bare sette inn rundt 10 tusen, og så 500 i måneden deretter. Da beholder jeg det på plasseringskontoen. Noe av grunnen til att jeg gjør det er for å hindre meg selv til lett å ta de ut igjen. Man kan ikke få de på dagen. De 200000 var en gave som jeg ikke kommer til å røre, da den gaven kom med sterk advarsel att jeg aldri fikk noe mer hvis jeg søla de bort.

Anonymkode: 5ed4e...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...