Gå til innhold

Selvmord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er selvmord alltid et resultat av psykisk lidelse?

Anonymkode: 05cf9...2fd

Ikke nødvendigvis. Kan være et resultat av vonde og akutte livshendelser. 

Anonymkode: 35131...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan være impulsivt feks ved å oppleve økonomisk ruin, at den du elsker forlater deg osv. Dette er jo forsåvidt noe helt friske mennesker kan komme seg gjennom, så om de som gjør det kanskje er generelt sett mer sårbar av seg kan jo være. 

Dette er min forståelse av det. Mulig feks kupton har et annet og mer faglig syn på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Glitter skrev:

Nei det kan være impulsivt feks ved å oppleve økonomisk ruin, at den du elsker forlater deg osv. Dette er jo forsåvidt noe helt friske mennesker kan komme seg gjennom, så om de som gjør det kanskje er generelt sett mer sårbar av seg kan jo være. 

En psykiater sa til meg en gang at et selvmord burde aldri skje i affekt og heller aldri mens man er påvirket av alkohol eller andre rusmidler når dømmekraften er nedsatt. Jeg tror ikke psykiateren anbefalte selvmord som løsning uansett, men i hvert fall ikke i disse situasjonene. Da blir det tatt en avgjørelse på feil grunnlag.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Eva Sofie skrev:

En psykiater sa til meg en gang at et selvmord burde aldri skje i affekt og heller aldri mens man er påvirket av alkohol eller andre rusmidler når dømmekraften er nedsatt. Jeg tror ikke psykiateren anbefalte selvmord som løsning uansett, men i hvert fall ikke i disse situasjonene. Da blir det tatt en avgjørelse på feil grunnlag.

Ja, det er jeg enig i. Tenker enda av og til på en 21 år gammel gutt som for mange år siden ble dumpet av dama på fest. Han satte seg i bilen og kjørte inn i en motgående trailer. Hadde han bare ventet til dagen etterpå så.... 

Litt på samme måte som da sist jeg var innlagt og fikk en grusom beskjed og livet snudd om på hodet, hvor min plan har vært selvmord hele veien hvis det skulle skje. Dette vet min behandler. Tilfeldigvis var jeg innlagt da jeg fikk beskjeden. Og der jeg bestemt sa til henne at jeg var rolig, men skulle skrive meg ut, så valgte hun å holde meg tilbake. Nettopp fordi hun nå mente jeg var i affekt. Etter et par dager fikk jeg roet meg litt ned og begynte sammen med henne å bearbeide følelsene mine rundt alt. At hun ikke lot meg skrive meg ut i affekt reddet nok livet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, Glitter skrev:

Nei det kan være impulsivt feks ved å oppleve økonomisk ruin, at den du elsker forlater deg osv. Dette er jo forsåvidt noe helt friske mennesker kan komme seg gjennom, så om de som gjør det kanskje er generelt sett mer sårbar av seg kan jo være. 

Dette er min forståelse av det. Mulig feks kupton har et annet og mer faglig syn på det. 

Ja og bland det å blo dumpet med alkohol da kan det bli et akutt selvmord av en ellers helt frisk person. 

Anonymkode: 9f240...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvmord skjer nok svært sjeldent av psykisk lidelse alene eller ytre hendelse alene. Det er nok kombinasjonen som fører til det (f.eks at en deprimert person mister jobben eller samboeren sin eller ruser seg). 
 

De fleste friske mennesker tar ikke livet sitt nærmest uansett hvilken akutt hendelse som skjer, og de fleste kronisk syke har nok en slags grunn til å plutselig ta livet sitt. 
 

Ellers er jo en årsak fysiske sykdommer, f.eks uhelbredelig (eller subjektivt vurdert uhelbredelig) sykdom eller uutholdelige smertetilstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
3 timer siden, Eva Sofie skrev:

En psykiater sa til meg en gang at et selvmord burde aldri skje i affekt og heller aldri mens man er påvirket av alkohol eller andre rusmidler når dømmekraften er nedsatt. Jeg tror ikke psykiateren anbefalte selvmord som løsning uansett, men i hvert fall ikke i disse situasjonene. Da blir det tatt en avgjørelse på feil grunnlag.

 

2 timer siden, Glitter skrev:

Nettopp fordi hun nå mente jeg var i affekt. Etter et par dager fikk jeg roet meg litt ned og begynte sammen med henne å bearbeide følelsene mine rundt alt. At hun ikke lot meg skrive meg ut i affekt reddet

Det er det jeg også er blitt fortalt: At det er en dårlig idé å ta livet av seg når en er i affekt. Det er bedre å vente til en er seg selv igjen slik at en kan ta et valg basert på fornuft. Saken er jo bare da at når en kommer til seg selv igjen, så ser en jo at en egentlig ikke har noen grunn til å ta livet av seg likevel, og at ting faktisk kan bli bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Naana47 skrev:

Det er det jeg også er blitt fortalt: At det er en dårlig idé å ta livet av seg når en er i affekt. Det er bedre å vente til en er seg selv igjen slik at en kan ta et valg basert på fornuft. Saken er jo bare da at når en kommer til seg selv igjen, så ser en jo at en egentlig ikke har noen grunn til å ta livet av seg likevel, og at ting faktisk kan bli bedre. 

Ja, men er du ikke da glad for at du ikke tok livet av deg? Det har i hvert fall jeg vært - eller jeg fortsetter iskaldt og egoistisk å planlegge... Det er ingen god strategi det heller, for min erfaring er at det da ofte blir mer alvorlig enn om det skjer i affekt. I dag er jeg jo glad for at jeg ikke har lykkes, selv om jeg ikke har hatt oddsene på min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naana47
22 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, men er du ikke da glad for at du ikke tok livet av deg? Det har i hvert fall jeg vært - eller jeg fortsetter iskaldt og egoistisk å planlegge... Det er ingen god strategi det heller, for min erfaring er at det da ofte blir mer alvorlig enn om det skjer i affekt. I dag er jeg jo glad for at jeg ikke har lykkes, selv om jeg ikke har hatt oddsene på min side.

Jo, selvfølgelig er jeg glad for det! 🙂

Jeg har ikke prøvd mer enn to ganger heller, men har ofte hatt ønsker. Har funnet ut at selvmordstanker noen ganger fungerer som en mestringsstrategi. Jeg kan jo f eks tenke at uansett hvor ille ting blir så finnes det i alle fall en utvei. Men det er godt å ha noen å snakke med når slike tanker forsøker å få overtaket på en og det går over til ønsker. Da er det godt å bli minnet på at jeg ikke bør ta et så drastisk valg når jeg er i affekt. Og det viser seg jo å stemme 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Eva Sofie skrev:

Ja, men er du ikke da glad for at du ikke tok livet av deg? Det har i hvert fall jeg vært - eller jeg fortsetter iskaldt og egoistisk å planlegge... Det er ingen god strategi det heller, for min erfaring er at det da ofte blir mer alvorlig enn om det skjer i affekt. I dag er jeg jo glad for at jeg ikke har lykkes, selv om jeg ikke har hatt oddsene på min side.

Dette hører jeg ofte om. "er du ikke glad du ikke tok livet av deg?" "hold ut, det blir bedre". Og da lurer jeg på, hva om det ikke føles bedre eller om man ikke er glad man ikke tok livet av seg? Når alt bare virker mørkt og ser ut til å aldri bli bedre.. Hvor lenge skal man vente? 

Anonymkode: dca56...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...