Gå til innhold

Påbegynnende spiseforstyrrelse? Føler meg ikke bra (får ikke til å spise)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja det er meg som irriterer meg over at magen er sulten. Jeg får rett og slett ikke i meg mat på dagtid. Jeg lager grøt som er blanding av mandelmel og byggmel. Har oppi dadler og melk når jeg skal spise det. 
Jeg gleder meg om kvelden til frokost dagen etter men når tiden er der er det tørt og jeg sliter med å få det ned. 
I dag gjorde jeg yoga. Og sovnet! Jeg tenkte og tenkte på mat, men ble så sliten at jeg ikke orker å gå å fikse meg mat. Begynte å fryse og sovnet litt. Når jeg endelig kom meg opp så spiste jeg 2 knekkebrød makrell i tomat med masse majones. (Var 10 timer siden jeg hadde spist da), eggerøre av 2 egg og creme fraiche. Avsluttet med mandel/byggrøt og dadler. Var ikke engang stappa. Har ellers bare vært sliten i hele kveld. Kald i kropp og flat i følelsene. Ikke nedfor, men Flat. Mistet litt motivasjonen. 
Jeg prøver å spise på jobb, men det går tregt ned. Er sånn energimusli med havredrikk. Raske karbohydrater er kanskje heller det jeg bør gå for? Er pizzasted rett ved, kanskje prøve og bare unne meg en pizza? Sparer jo penger, men sist jeg kjøpte pizza der ble jeg ekstremt lykkelig på jobb 😅 er ganske sunn pizza med tynn bunn og masse salat og sunt på toppen.

Anonymkode: 1f242...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er meg som irriterer meg over at magen er sulten. Jeg får rett og slett ikke i meg mat på dagtid. Jeg lager grøt som er blanding av mandelmel og byggmel. Har oppi dadler og melk når jeg skal spise det. 
Jeg gleder meg om kvelden til frokost dagen etter men når tiden er der er det tørt og jeg sliter med å få det ned. 
I dag gjorde jeg yoga. Og sovnet! Jeg tenkte og tenkte på mat, men ble så sliten at jeg ikke orker å gå å fikse meg mat. Begynte å fryse og sovnet litt. Når jeg endelig kom meg opp så spiste jeg 2 knekkebrød makrell i tomat med masse majones. (Var 10 timer siden jeg hadde spist da), eggerøre av 2 egg og creme fraiche. Avsluttet med mandel/byggrøt og dadler. Var ikke engang stappa. Har ellers bare vært sliten i hele kveld. Kald i kropp og flat i følelsene. Ikke nedfor, men Flat. Mistet litt motivasjonen. 
Jeg prøver å spise på jobb, men det går tregt ned. Er sånn energimusli med havredrikk. Raske karbohydrater er kanskje heller det jeg bør gå for? Er pizzasted rett ved, kanskje prøve og bare unne meg en pizza? Sparer jo penger, men sist jeg kjøpte pizza der ble jeg ekstremt lykkelig på jobb 😅 er ganske sunn pizza med tynn bunn og masse salat og sunt på toppen.

Anonymkode: 1f242...3d0

Havredrikk, energimüsli, grøt og melk er jo stort sett raske karbohydrater... Jeg synes det høres ut som du spiser ganske smakløs mat? Grønnsaker og mat med smak og krydder - vil det kunne friste mer enn grøt kanskje? Om du lager en større gryte med f.eks. chili-con-carne (ev. uten kjøtt, altså chili-sin-carne) så kan du fryse ned i porsjonspakker, tiner kjapt i microen om du har det.

Unn deg en pizza du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Lillemus skrev:

Havredrikk, energimüsli, grøt og melk er jo stort sett raske karbohydrater... Jeg synes det høres ut som du spiser ganske smakløs mat? Grønnsaker og mat med smak og krydder - vil det kunne friste mer enn grøt kanskje? Om du lager en større gryte med f.eks. chili-con-carne (ev. uten kjøtt, altså chili-sin-carne) så kan du fryse ned i porsjonspakker, tiner kjapt i microen om du har det.

Unn deg en pizza du!

Ble ikke pizza i dag da de ikke hadde den jeg ville ha. Ble energimusli igjen. Jeg brukte 15 min å få i meg en tallerken. Det går sååååå sakte ned. All mat jeg spiser kjennes som å spise et knekkebrød uten noe på 😅

Anonymkode: 1f242...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det var dagens mestring. Jeg spiste fordi kroppen trengte det. Har liksom latt være på dagtid fordi jeg gruer meg. Det tar så lang tid.

Anonymkode: 1f242...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det var dagens mestring. Jeg spiste fordi kroppen trengte det. Har liksom latt være på dagtid fordi jeg gruer meg. Det tar så lang tid.

Anonymkode: 1f242...3d0

Jeg skjønner ikke helt at det skal ta så lang tid - om du konsentrerer deg kun om spisingen (ikke bok, avis, blad, mobil, pc, tv...) så tar det da ikke lange stunden å ta en liten bit i munnen, tygge den godt og svelge den ned? Ta små biter så det er lettere å tygge? Om det er vanskelig å få den ned i halsen så drikk rikelig samtidig? Ikke vann kanskje da du trenger næring, men noe med næring og energi i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også problemer med å få i meg nok mat når jeg ikke er hjemme. Jeg bruker veldig lang tid på å spise opp maten. Dette er pga angst og traumer. Er flere mat-typer jeg ikke en gang klarer å spise for da brekker jeg meg. En lang periode unngikk jeg alle typer situasjoner der jeg måtte spise i lag med andre da dette ble problematisk. Har jobbet mye med dette da, så har blitt bedre, men bruker fortsatt lang tid. 

Det som har hjulpet meg er å ta med mat som sklir lett ned som smoothie, yoghurt, fruktsalat, pastasalat, omelett osv. Vær litt kreativ og prøv deg frem.

Anonymkode: ceb18...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å lage en smoothie med egg, avokado, olje ol som kan drikkes, men likevel gi mye kalorier og næring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble ikke pizza i dag da de ikke hadde den jeg ville ha. Ble energimusli igjen. Jeg brukte 15 min å få i meg en tallerken. Det går sååååå sakte ned. All mat jeg spiser kjennes som å spise et knekkebrød uten noe på 😅

Anonymkode: 1f242...3d0

15 min er vel ikke spesielt lang tid å bruke på et måltid...?
Støtter ellers de andres forslag her med å velge myk og lettspiselig mat som krever lite tygging, og tilsette ekstra fett i måltidene for å få opp energiinnholdet. 
F.eks. olje, flytende margarin, rømme/creme fraiche, fløte, majones, avokado, nøttesmør, revet ost. Hvis du spiser ofte, trenger du ikke spise så mye om gangen. 

Anonymkode: a7ef4...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...