Gå til innhold

Får behandler beskjed om du søker om å lese journal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor et sted hvor man ikke kan se journal på nett enda. Vil behandleren min få beskjed hvis jeg sender inn skjema for å få tilsendt journalen min? Må behandler signere eller noe slikt?

Anonymkode: 865ca...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
48 minutter siden, kupton skrev:

Ja, vanligvis. En overordnet må signere. 

Hva menes med overordnet? Når jeg har fått tilsendt journal har den blitt skrevet ut av en tilfeldig person (type saksbehandler eller noe sånt, husker ikke nøyaktig nå). 

Anonymkode: c0c1b...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, kupton skrev:

Ja, vanligvis. En overordnet må signere. 

Kan de også se om man har gått inn og lest journalen sin på nettet? 

Anonymkode: 180ed...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan de også se om man har gått inn og lest journalen sin på nettet? 

Anonymkode: 180ed...937

Har hørt før at det kun er en selv som kan se hvem som har sett journalnotat via nett.

Anonymkode: 865ca...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva menes med overordnet? Når jeg har fått tilsendt journal har den blitt skrevet ut av en tilfeldig person (type saksbehandler eller noe sånt, husker ikke nøyaktig nå). 

Anonymkode: c0c1b...872

Da jeg jobbet, måtte jeg som avdelingsoverlege godkjenne hver sak før det ble sendt kopi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Da jeg jobbet, måtte jeg som avdelingsoverlege godkjenne hver sak før det ble sendt kopi. 

Men da er det avdelingsoverlegen og ikke behandleren som godkjenner?

Anonymkode: 865ca...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det avdelingsoverlegen og ikke behandleren som godkjenner?

Anonymkode: 865ca...fa6

Ja. Men sekretærene journalførte utsending av kopi hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt før at det kun er en selv som kan se hvem som har sett journalnotat via nett.

Anonymkode: 865ca...fa6

En (som hevdet seg å vere) psykolog skrev på et diskusjonsforum at man kan se at pasienten har lest dersom man går inn på det aktuelle notatet. Man får ikke varsel men må aktivt inn på de ulike notatene for å se hvem som har åpnet.

Anonymkode: 0e7d9...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

En (som hevdet seg å vere) psykolog skrev på et diskusjonsforum at man kan se at pasienten har lest dersom man går inn på det aktuelle notatet. Man får ikke varsel men må aktivt inn på de ulike notatene for å se hvem som har åpnet.

Anonymkode: 0e7d9...afa

Men i så fall, det gjør vel ikke noe det? Journalen legges jo ut nettopp for at vi skal kunne lese den. Min behandler vet at jeg leser alt som skrives i min journal. Av både henne og andre. Noen ganger prater vi om det som står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Glitter skrev:

Men i så fall, det gjør vel ikke noe det? Journalen legges jo ut nettopp for at vi skal kunne lese den. Min behandler vet at jeg leser alt som skrives i min journal. Av både henne og andre. Noen ganger prater vi om det som står. 

Får man lest miljønotater også i journalen som ligger på helsenorge? Altså det som kontaktperson på akuttpost skriver etter hver vakt? 

Anonymkode: c0c1b...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man lest miljønotater også i journalen som ligger på helsenorge? Altså det som kontaktperson på akuttpost skriver etter hver vakt? 

Anonymkode: c0c1b...872

Ja. Alt som er innenfor spesialisthelsetjenesten kommer i journalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, Glitter skrev:

Ja. Alt som er innenfor spesialisthelsetjenesten kommer i journalen. 

Så praktisk. Tilhører en del som ikke har fått journal på helsenorge ennå, så har måttet søke og har fått den tilsendt på papir. Spurte en gang om å få tilsendt miljønotatene også, men det fikk jeg ikke. Vet ikke helt hvorfor, men ansatte virket ganske nervøse når jeg fortalte om at jeg hadde søkt, så kanskje like greit.

Anonymkode: c0c1b...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så praktisk. Tilhører en del som ikke har fått journal på helsenorge ennå, så har måttet søke og har fått den tilsendt på papir. Spurte en gang om å få tilsendt miljønotatene også, men det fikk jeg ikke. Vet ikke helt hvorfor, men ansatte virket ganske nervøse når jeg fortalte om at jeg hadde søkt, så kanskje like greit.

Anonymkode: c0c1b...872

Du har jo rett på innsyn i alt som skrives om deg. Så det er jo litt rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Glitter skrev:

Men i så fall, det gjør vel ikke noe det? Journalen legges jo ut nettopp for at vi skal kunne lese den. Min behandler vet at jeg leser alt som skrives i min journal. Av både henne og andre. Noen ganger prater vi om det som står. 

Når jeg nå sist var innlagt på medisinsk avdeling, var det jeg som oppdaget at to leger på rad forsøkte å kontakte min psykolog på feil telefonnummer etter at jeg hadde bedt de begge om å rette det opp takket være at jeg fulgte med i egen journal og hva som ble skrevet om meg. Da ble jeg temmelig oppgitt og selveste bakvakten om kvelden kom for egenhendig å notere ned riktig telefonnummer til psykologen min. Maken til dårlig håndverksarbeid når psykologen min var den viktigste aktøren de kunne samarbeide med i dette tilfellet... Men godt det til slutt ble tatt ordentlig tak i.

Jeg var også med på å presisere at jeg var uenig i noe som var skrevet om meg i et sykepleienotat og fikk utdypet hvorfor og gitt en begrunnelse på en senere vakt som ble tatt med. Det har sine fordeler å ha tilgang til egne papirer, men i psykiatrien vet jeg ikke om jeg ville hatt tilgang til de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...